Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 12 juni 2011

KORSET på SWEDEN ROCK

Ankomst.

Det är inte lätt att hitta till Sweden Rock.
En artist läst fel och beställde flygbiljett till Kristiansand i Norge...
Nej!
Du ska flyga till Kristianstad i Sverige och sedan ta dig till det lilla samhället Norje utanför Sölvesborg!
Det är lätt att komma fel här i livet...

Sweden Rock Festival (SRF) är en mycket religiös plats.
Det är korset upp och korset ned... men korset är med! Ingen är oberörd.

Jag tog tre dagars semester för att få vara där och nu vill jag dela några händelser just vid korset.
Det var alltså STREET CHURCH som stod där med sitt enkla träkors.
Biblar och bönböcker var gratis, otroligt egentligen, sponsrade av givmilda människor.

Attityden var att bara stå där och andas kärlek.
De som ville, kom fram och tog en bok eller ett bibelord, som såg ut som rullade lottsedlar (med garanterad vinst, hm!).
Allt är väl förberett i bön och goda bibelstudier.
Ledaren Raoul från Genarp peppar alla, och bibelskoleläraren Krister från Aneby var som en far för många.

Korset, enkelt och starkt.

På en enkel kartongbit stod det:
- VI BER GÄRNA FÖR DIG.

Ett par norska grabbar kom fram, böjde knä, och önskade bli välsignade.

En kvinna tog emot förbön och kom glad tillbaka efter en stund:
- Jag tror jag har blivit frälst!

Hjälp i nöden.

En annan norrman kom fram och var jättearg.
- Hvorfor står ni her? Ni hindrar mennesker att leve!

Han hade varit med i en kristen sekt och fått hela sin ungdomstid förstörd.
Vi gick inte i argumentation utan gratulerade honom att han var fri.
Men ilskan satt i, han skällde och skällde... men såg oss i ögonen.
Jag lyckades få ögonkontakt och sa bara:
- Det är bra, jag förstår, ha det bra.... alltmedan Rob Zombie och Doc Holliday dundrade på från festivalscenerna.
Han fångade blicken, med tårar i ögonen, och värme strömmade...
Bakgrunds-decibel.

Några fnittriga tonåringar - ovanligt, medelåldern är runt femtio - kom fram och ville pröva det här med förbön.
Krister la sina händer på dem och jag stod bakom med mina händer:
- Herre, jag ber för dessa ungdomar, att de ska kunna skilja mellan sanning och lögn, att Ditt ljus ska lysa in i deras hjärtan...

Deras kompis stod en bit bort. Hon hade inte vågat komma fram.
- Prova du med, det är skithäftigt!
Jag gick fram till henne och frågade om hon ville att jag skulle be för henne.
Hon nickade och knäppte sina händer.

I oset från belgiska våfflor och kebab knäppte jag mina händer över hennes, och bad:
- Tack käre himmelske far att Ida är ditt älskade barn, beskydda henne här på SRF mot ondskans andemakter...

Ty de finns här... men korsets rättvända kraft är starkare.

Thin Lizzys rödhåriga gitarrist Scott, 60 +

Om jag såg Ozzy Osbourne?
Hm, jag har lyssnat på hans texter i ett halvår och längtat... men fick nöja mig efter Thin Lizzys konsert och bege mig till tåget.
Annars hade det inte varit någon som lett högmässan i kyrkan idag...

Vad är en hårdrockskonsert med Mr Osbourne mot en predikan i Fredrikskyrkan?
.. alldeles... alldeles... underbar!!
Sa de 32.999 personer som var kvar.
Men de som hörde Guds ord förkunnas om Helig Ande var ganska nöjda de också - fast jag får ingen rescension i Aftonbladet...

Vi tar ett smakprov imorrn.
Korsets kraft, i den helige Andes namn,
Helene Sturefelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar