Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 13 juni 2011

NIFELHEIM på SWEDEN ROCK


"To hell with hell" stod det på den unge grabbens t-shirt.
Åt helvete med helvetet.
- Jaha, vad är ditt alternativ? frågade jag.
- Läs texten, svarade han.
"We´ll meet in Valhall".

- Vad ska vi göra där då? frågade jag.
- Dit kommer de som krigat bra.
- Vad ska du kriga för då?
Han visste inte riktigt... men han var konfirmerad... fast det var då han köpte Tors Hammare, som nu hängde runt halsen.

- De som inte krigat bra, kommer till Nifelheim, frostens rike, sa han.

T o m julmusten fryser i Nifelheim.

Där ser man, hedningarna är bra på det där med kyla.

Modern teknik har ju försökt hitta ett sätt där man skulle vilja frystorka liket, för att sedan bara skaka ihop den döda kroppen så att den faller ihop till pulver.
Men det går inte än.

Ett alternativ skulle ju vara att inte bli en krigare, utan istället satsa på att komma till Nifelheim efter döden...

I lördags kl 17.30 stod hårdrocksbandet NIFELHEIM på Zeppelin Stage på Sweden Rock Festival.
Bakgrunden pryddes av flera upp och nedvända kors...
Både text och musik kändes helt upp åt väggarna fel.
Jag gick därifrån men läste sedan en rescension i Sydöstran, av Daniel Kvarnström.
Han tyckte helt annorlunda:

I väntan på - frosten?

"Skulle man ha en tävling i mest nitar, läder och spikar på scen, skulle Nifelheim vinna mot alla band tillsammans.
Jobbet att representera genren Black Metal axlar de själva i år, och de gör ett väl godkänt jobb.

Låtar som "Satanic sacrifice" och "Storm of the reaper" utgör något av det bästa som Sverige har att erbjuda inom svartmetallens ramar.
Frågan är om inte "Infernal flame of destruction"  är en av de hårdaste låtttitlar jag hört.
Trevligaste (!) överraskningen är att vi bjuds på hela två extranummer.
De vinkar och går av scenen, och tackar genom att visa långfingret.
Jag älskar både er attityd och musik, grabbar!"

.. skriver Daniel Kvarnström.

Det här är kanske bara stora pojkar som är på maskerad...
Nifelheim kanske bara leker lite med döden för att få en förhöjd livskänsla...
... eller så är de så förtvivlat rädda för svaghet att de slår den sönder och samman.

En satans pilgrims-stav.

Om vi översätter titlarna så blir det genast grövre:
- Satans offer
- Förstörelsens infernaliska flammor

Vad är satans offer?
Satanism är en sorts ateism där man sätter sig själv i Guds ställe.
Jag är min egen gud.
Satan offrar alltså alla andra för att själv tillfredsställa sig.
Eller vad säger ni som delar denna livsåskådning?

Medan djävulsdyrkare erkänner den andliga världen.
De söker kontakt med den mörka sidan och vill ha dess makt.

Några unga tonårstjejer passerade förbi träkorset där vi stod med Street Church.
De hade röda ögonlinser i ögonen...
Även de livrädda för sin egen svaghet och ömtålighet.
I brist på att bli älskade är det bättre att skrämmas och verka tuffa...

Käre gode Gud hjälp... jag fryser av kyla.

Hårdrockens baksida är just detta, rädsla för svagheten och den egna utsattheten.
Därför blir det så provocerande med Jesus på korset...
Jesus visar upp den totala svagheten... och han skall vara Guds son??!

Så stor är Gud att han utlämnar sig totalt...
Och medan djävulen skrattar tre dagar i streck sjunger STRYPER "To hell with the devil" och Jesus uppstår från de döda - och det blir tyst i dödens rike...

Han gömmer sig.

De röda ögonen slutar glöda - för bland demoner och djävlar är Jesus erkänd som den Störste.
Hans blod är det som räddar från all förbannelse.
Glöm aldrig det, bäste bloggläsare.

Varmaste hälsningar från
Helene Sturefelt
- blåögd...

P.S. "Åt helvete med helvetet" skulle kunna vara en kristen bekännelse - och då är alternativet Guds himmelska rike, där döden är dödad och alla tårar är torkade, i Jesu namn.
Amen.

10 kommentarer:

  1. Hm ... Du har inte tänkt på att viss extrem hårdrock faktiskt försöker ruska om världen och få till en förändring? På samma sätt som kristendomen gjorde sitt intrång i norden/världen med helvetes bilder etc. gör nu black metal eliten sitt bästa att "avkristna" världen med samma hårda imageri. Ibland finns det anledning att rasera och förstöra både själar och samhällen för att få något nytt att resa sig i kaos. Att tro att satanismen bottnar i osäkerhet är väl naivt. MVH/Vengeance From Beyond - Nifelheim

    SvaraRadera
  2. Bäste Hämnd Från Bortom, tack att du hörde av dig.
    Varje tid har sin extrema musikstil. Jazzen på sin tid ville också ruska om...
    Metoden att "rasera och förstöra" leder bara till våldsamheter och ger mig en smak av att man inte har något eget att komma med.
    När kristendomen kom till Norden, kom de första munkarna med kunskaper som vi råbarkade hedningar inte hade. Det gällde alltifrån Vägbygge till matlagning, läsekonst och sjukvård. Inte minst mänskosynen blev förändrad tack vare kristendomen. Hade du levt på den tiden, kunde du har blivit hängd i en offerlund för att blidka Tor och Oden, eller som nyfödd utsatt till vargarna för att du inte var önskad.
    Gärna hårdrock - min inte historielöshet!
    Och du, kristendomens ärende är Himmel - inte helvete, det är förlåtelse, inte hämnd.
    De goaste hälsningar,
    HS.

    SvaraRadera
  3. Hej! Då det är din blogg köper jag att du inte tycker att destruktivitet är vare sig kreativ eller givande. Det står för dig. Bra. Men när kristna tolkar en historia de själva skrivit blir det lätt lite tokigt, eller ska jag säga ensidigt. När människor och kulturer möts blir det förändring, helt naturligt. Man byter kunskaper alternativt tvingar varandra att ändra livsstil. Att ge religionen all kred för det är inte helt riktigt.

    Låt mig skriva så att du förstår:

    Du har valt att översätta två av våra titlar och sedan fått ihop fem fina rader till din blogg. Nu har du ju som alla dina läsare säkert redan uppmärksammat översatt dem fel. Satanic Sacrifice blir inte "satans offer" utan ett sataniskt offer. Du bör alltså skriva en ny tolkning.
    Infernal Flame of Destruction blir inte "Förstörelsens infernaliska flammor". Vi pratar om EN flamma här. STOR skillnad då vi pratar om EN förenad kraft (rätt kreativt faktiskt) som raserar den samhällsbild som vi tycker är sjuk.

    Nu har jag, Hämnd Från Bortom fört med kunskaper till din råbarkade blogg som du inte hade. Din engelskaförståelse har blivit förändrad tack vare satanismen! Prisa Djävulen! ...eller

    SvaraRadera
  4. Helene svarar:
    Hej bäste "Hämnde-man"!
    Förlåt min slarviga översättning, den var dålig.
    Men berätta nu för mig vad det är för ett sataniskt offer ni menar.
    En enda flamma som en förenad kraft gillar jag, men exakt vad är det som ni vill rasera i samhället?
    Jag menar, det är lätt att skrika och gapa, men ge ett alternativ! Då blir det intressant.

    Det finns en god destruktivitet som vill rasera det onda, eller med mitt bibelspråk:
    - Jesus rensade templet från alla försäljare för att Guds hus skulle vara ett bönens hus.
    Likaså kan "Guds vrede" vara just kärlekens vrede över allt det som förstör relationer och utnyttjar andra i eget syfte.

    Läs gärna mer om vad Vite Krist fick betyda som befrielse för många från hedendomen.
    Att dö på korset för att sätta stopp för allt våld kan ju ses som ett "sataniskt offer" från Guds sida!
    Eller hur...
    HS

    SvaraRadera
  5. Alltid trevligt när människor reagerar på det man skriver. Men jag tror inte att min recension var återgiven i sin helhet? Eller jag minns inte exakt, var ju ett tag sen jag skrev den.
    Nifelheim är absolut ett av de bästa banden i sin genre och de förtjänade helt klart betyget 4 av 5 som jag gav spelningen.

    /Daniel Kvarnström

    SvaraRadera
  6. Helene svarar Daniel:
    Ja det har ju gått några månader nu. Jag citerade bara en del av din artikel. Du såg det yttre, jag det inre. Du såg en hårdrocksteater, jag såg satan...
    Det kan aldrig vara roligt att någon hälsar med att visa fingret, då har man tappat respekten för människan, och sig själv.
    De bästa hälsningar,
    HS.

    SvaraRadera
  7. Jag såg faktiskt både det yttre och det inre. Tycker det behövs människor inom kulturen (såväl musik, konst, teater etc) som vågar vara kontroversiella och rebelliska. Kan tillägga att jag inte är religiös, alltså varken kristen eller satanist. Skulle t ex inte rata ett band för att det var kristet om musiken var bra. Men av nån anledning verkar det inte finns mycket kristen hårdrock som är bra. Enda kristna metal som jag hört som jag gillat är första skivan med Mortification. Om man gillar hårdrock och begränsar sig till kristna band missar man enormt mycket. Är förresten första gången någon reagerat på att jag hyllat en band i en recension. Är däremot vanligt att folk blir upprörda när man sågar deras favoritband.

    /Daniel

    SvaraRadera
  8. Helene svarar Daniel:
    Jag lyssnar gärna på hårdrock men när stil och text föraktar människan, då går jag. Det är inte att vara rebellisk, det är bara dumt. Läs gärna vad jag skriver om Hatet på internet i dagens blogginlägg 5 sept.
    På SRF lärde jag mig uppskatta Stryper, ett kristet hårdrocksband jag inte hört tidigare.
    Annars är Whitesnake och AC DC ofta spelat här hemma...
    HS

    SvaraRadera
  9. Läste vad du skrivit och har även sett andras åsikter om det. Själv är jag emot all form av censur. Däremot i vissa extrema fall där det rör sig om rena hot mot människor ska man sätta stopp. Om man börjar minska på yttrandefriheten kanske man till slut hamnar i ett samhällle som påminner om Sovjet eller Nazi-Tyskland. Om man känner sig kränkt kan man ju alltid göra en polisanmälan. Och var drar man gräsen till vad som är "hat"?. Jag skulle ha svårt att bedöma det. Om det går till överdrift kan man ju inte ens ha en diskussion där man kritiserar andra. Har själv fått utstå en del okvädesord vid några tillfällen då mina åsikter inte fallit en läsare i smaken, lite får man tåla. Men som sagt visst finns det en gräns, rena hot och kriminella handlingar ska inte tolereras.

    /Daniel K

    SvaraRadera
  10. Helene svarar Daniel:
    Bra, då är vi överens, det finns en gräns för vad människor får yttra till varandra. Yttrandefriheten ska underordna sig respekten för andras mänskovärde.
    Här sätter jag punkt för kommentarerna, men du är mycket välkommen att fortsätta ge dina synpunkter på andra inlägg.
    De vänligaste hälsningar!
    HS

    SvaraRadera