Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 20 juli 2011

BARNATRO - "LOKET"

Snart kommer den!
Min nya bok med dansbandstexter i fokus.
Här kommer ett smakprov.
På fotot ser du Ulvsmålafestivalens initiativtagare Thomas Broström i full fart med att kompa Leif "Loket" Olsson då han sjöng "Barnatro".


"Till himmelen den är en gyllne bro!"

1. LEIF ”LOKET” OLSSON

- BARNATRO

HAR DU KVAR DIN BARNATRO IFRÅN HEMMETS LUGNA VRÅ”
Vi minns alla Lapplisa när hon förmedlade en trygg och varm Gudstro med sången ”Barnatro”.

Sången skrevs för alla som tappat sin barnatro. Nu var det Leif ”Loket” Olsson som sjöng med varm stämma tillsammans med alla i tältet.
Vågar jag verkligen lita på att Gud vill mig väl?
Livet har gett mig så många törnar. Svek, misstag och felaktiga beslut.

”Du har kanske vandrat kring och i fjärran land sökt att lyckan nå.
Du har gråtit mången gång då du hört en gammal sång, som du minnes ifrån hemmet lugna vrå. Barnatro…”

Barnatron behöver bli vuxen.
Den behöver mogna och finna Guds närhet, mitt i mörker och motgångar.
Barnatro är inte detsamma som att ha en barnslig tro. Vi får inte vara naiva vad gäller orättvisor och ondska. En mogen Gudstro hjälper oss att genomskåda utnyttjande och falskhet.

Som vuxna har vi lärt oss att se sammanhangen och försöka förstå allt vi möter.
Men det är mycket som inte ryms inom förståndets gräns.

Då kan ordet ”barnatro” få betyda vila och tillit, snarare än att vi begriper allt. Gud låter sig inte fångas i våra ord.

Gud är bortom alla begrepp.
Förståndet har sina begränsingar.
Men det har inte hjärtat!

Barnatro och vuxentro!

”…TILL HIMMELEN DEN ÄR EN GYLLNE BRO”.

Jag kan inte själv ta mig in i himmelen. Den stora livsfrågan handlar om att finna frid i sin själ.
Ibland är jag min egen fiende. Kräver allt. Jag kan inte slappna av.
Men Gud står alltid på min sida.

Och din!

Sången fortsatte:

Likt en seglare i hamn blev du lugn i modersfamn,
ömt hon smekte dig och sjöng om himlens land.
Hennes stämma blev så varm när du lag vid hennes barm
hon din framtid lade tryggt i änglars hand.
Barnatro… ”

Några GODA ORD om Guds inititativ:

”VI HAR GJORTS RÄTTFÄRDIGA GENOM TRO.
DÅ HAR VI FRID MED GUD, GENOM JESUS KRISTUS VÅR HERRE.”
                Romarbrevet 5:1


Och medan solen gick ned över grantopparna förmedlade Leif ”Loket” Olsson den trygga barnabönen:

”Kan du bedja än som förr du alltid bad:
Gud som haver barnen kär se till mig som liten är.
Gamla mor då känner sig så nöjd och glad.”

BÖN:

GUD SOM HAVER BARNEN KÄR
SE TILL MIG SOM LITEN ÄR
VART JAG MIG I VÄRLDEN VÄNDER
STÅR MIN LYCKA I GUDS HÄNDER
LYCKAN KOMMER LYCKAN GÅR
DU FÖRBLIVER FADER VÅR.

Ur boken "Prästen Tänker i Tältet".
Helene Sturefelt
Vi ses den 27-31 juli 2011!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar