Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 17 juli 2011

BJÄLKEN I ÖGAT

Stjärn-smäll.

- Hjälp! Jag kan inte se! Jag har fått nåt skit i ögat.
- Ja, det är en hel bjälke...

Jesus tar en dramatisk liknelse när han förklarar Guds vilja med att fria eller fälla, döma och fördöma.
Hur ska vi tänka?
Tänk dig att du går runt på stan med ett halvt träd i ögat... och märker det knappt.
Men anmärker gärna på att andra har småflisor i sitt öga.

Stora fel och små.
Stora livslögner och små skitbagateller.
Det är mycket lättare att stanna upp vid det lilla. Det stora kräver mycket större insats att åtgärd, och man orkar liksom inte...
Att komma tillrätta med sina egna fel skulle kräva både kuratorshjälp, psykolog och en liten bikt hos prästen på slutet...

Ja, varför inte?

Alla vill mötas av ärlighet men ingen vill höra sanningen...

Förstockad.

När man får ett alternativ till livslögnen, då kommer också handlingskraften.
När Guds kärlek finns inom räckhåll, då ser jag bara möjligheter att våga ta tag i det som blivit fel.

Det kan ta tid. Det tar tid! Det måste ta tid.
En felnavigation ändras inte hur som helst.
Beteendeterapi. Samtal med dem man sårat.
Fokusbyte. Tystnad, bön, tårar.
Förlösande skratt.

Jesus sa:
- Var barmhärtiga så som er Fader är barmhärtig.
Lukas 6:36.

Rutten insida. Vem vill veta?

Vem orkar gå runt med en bjälke i ögat?

Vi cyklade till Kungsmarkskyrkan idag och fick höra goda ord i predikan:
- När Jesus vandrade sin lidandesväg på Golgata, fick han själv bära tvärbjälken som han skulle korsfästas på.
Det var vår bjälke... vår synda-stock...
Det var våra bördor av fel och misstag som Jesus bar, åt oss, i vårt stället.

Varför?
För att ingen människa mäktar med att sona alla sina synder själv.
Det hopar sig till en blockad mot själva himmelen.
Gud markerar slutet för synden genom att "döda döden" på korset och uppstå på tredje dagen.

Till korset. Använd mig!

Under medeltiden handlade kyrkan gärna med reliker.
Det sägs att någon ägde en flisa från Kristi kors...

Jag vet inte det.
Jag tror inte att det finns några "heliga flisor" att bevara.
Jag tror att det bara finns "oheliga flisor" från bristfulla människor.
Kan vi inte göra en brasa av dem istället?

Blind, men nu jag ser.

Jesus sa:
- Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?
Hur kan du säga till din broder:
Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, när du inte ser bjälken i ditt eget?
Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders".

Kan man få bedövning?
Helene "Flisan" Sturebjälk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar