Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 6 juli 2011

FINKARNAS OTROHET

Titta inte för djupt.

Visste du att döttrar riskerar att ärva otrohet av sina fäder?
Ny forskning tyder på att faderns gener styr promiskuöst beteende.
Vid Max Planck-institutet i Tyskland har forskare studerat zebrafinkarnas sexliv och drar nu slutsatser om oss människor.

Stopp lite... vänta.

Är det tidningen, vars redigerare sätter för snabba rubriker, som vrider innehållet i artikeln?
Eller är det forskarna som drar alldeles för hastiga slutsatser, blinda av evolutionsteorierna?

Jag är kritisk både till tidningsvärlden och evolutionen.
Det här blir intressant!
Stockholm TT - nu kör vi! Jag citerar:

Fel perspektiv.

"Hos många djurarter bedrar honorna sina äkta makar.
Frågan är varför. Vad vinner de på det beteendet?
Svaret kan vara att de kanske inte vinner någonting.
Enligt en ny studie ärver de otroheten av sina pappor".

Roland Johansson, som skrivit artikeln, fortsätter:
"Forksarnas slutsatser bygger på analyser av beteendet hos zebrafinkar, men samma sak gäller troligen de flesta fåglar som lever i monogama par, och sannolikt även för monogama däggdjur - inklusive människan".

Här begås ett radikalt misstag, menar jag.
Människan har ett medvetande, där vi kan välja hur vi beteer oss.
Vi styrs inte av blinda instinkter.
Den blinda biologin blundar för uppfostran, socialt tryck, kultur och religion.

Vilket glas ser du igenom?

Evolutionsbiologen Elisabet Bolund kan inte riktigt få fram varför zebrafinkens honor beter sig så här.
De tycktes inte vinna något på det, det bara "var så".

Här är fel nr 2.
Allt i naturen är ändamålsenligt, annars finns det ingen anledning att företeelsen finns!
Istället för att "dra en slutsats", är det mer forskarödmjukt att säga:
- Vi vet inte varför det är så här.

Artiklen ställer frågan om det kan finnas en genetisk komponent även hos människor.
Elisabet Bolund:
- Det kräver en studie som innebär en rad etiska problem. Plus att man måste fråga ut människor om deras sexuella beteenden och då finns risken att man inte får helt ärliga svar.

Ho ho!
Vår tid är väl så lössläppt att det inte är några probelm!
Gymnasister har dubbelt så många sexpartners idag jämfört med för tjugo år sedan!
Det finns gott om folk att studera, som inte har probelm med att öppna upp sin sängkammare!

Vi andra minoritetsmänniskor, som fortfarande trivs med trohet och tillit i det äkta ståndet, ber att få invänta forskningens djupare analyser.

Jag väntar.

De har alltså hittat otrohetsgener hos 1500 mesfinkar.
Forskarna misstänker att även vi mesproppar skulle kunna vara styrda av samma mekanismer.

Ko ko!
Hur låter det i köket när hon kommer hem från jobbet?
- Hej min älskade rödhake! Föörlåt att jag är sen... Jag hittade en annan domherre att ha lite pippi med, hoppas du inte hakar upp dig på det!
- Nej då kära smilfink, det är bra att du hämtar hem nya "frön" till sänghalmen, nya gökungar är alltid trevligt... Vill du ha en kaffegök förresten?

Jag storknar.

Försöker sjunga en vacker sommarpsalm - I DENNA LJUVA SOMMARTID -  men plötsligt blir texten konstig:

"När jag hör trastens klara sång, när lärkan jublar dagen lång
högt ovan fält och backar.
Då kan jag icke tiga still, min Gud så länge jag är till
för livet jag Dig tackar."
                                      Sv Ps 200 vers 4

Är det en liten otrogen fågelhona som sitter och lockar på någon monogam trasthane?
Har inte hennes mamma kunna tala henne tillrätta, kvinnor emellan?
Och varför jublar lärkan högt i skyn?
Vad har han fått syn på?

Käre Gud, jag kan verkligen inte tiga still - ty jag Avskyr Otrohet och allt gulli-gull som vår tid framhåller vad gäller detta.
Inte bara i fågellivet utan i mänskolivet.
Och Guds-livet!
Blanda dig en liten guda-dryck med lite olika religioner, utan trohet, det blir så - urk!

Men jag tackar Dig käre himmelske Far, för att det finns många goda människor som vill varandra väl, och som kämpar för att tillit och trofasthet ska vara byggstenar i relationerna.

Skål för den monogama Troheten!

En liten drill på det, tack!
Helene Sturefelt
- trist trast?

2 kommentarer:

  1. enligt min åsikt och fasta övertygelse och att vi jorden mest utvecklade ras här på jorden. Vi har alla ett personligt val i varje ögonblick av våra liv. För min egen del såhär när halva livet passerat den vishetet att jag betackar mej för dessa flört benägna sol och vårarna som i det stora hela bara hoppar från en relation till en annan utan att knappt blinka eller reflektera äver vad dom gör och håller på med. Skulle kunna uttrycka så här, modern stor kunsument på relationer. Köp och släng samhället för den materiella världen finns OCH den finns också på 2samhet relationer också.

    SvaraRadera
  2. Helene svara Peter:
    Ja, det är lätt att få en känsla av att relationer ingår i slit-o-släng-samhället.
    Jag önskar att vi ska hitta tillbaka till trohet och trofasthet, inte minst för barnens skull.
    HS

    SvaraRadera