Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 8 juli 2011

KINA BLIR KRISTET

Inte trans-sibiriska järnvägen.
Den går bara till Verkö.

Kina är ett land att räkna med.
Här om dagen hörde jag på nyheterna ett förslag att införa kinesiska som ett obligatoriskt (?) ämne på gymnasiet.
Det skulle vara ett sätt att möta marknadens efterfrågan på samarbete.
Läs kinesiska - och tjäna pengar, alltså.

Jag vet för lite om Kina.
Men jag vet att det andliga behovet är enormt bland religiöst svultna kommunister.

När de kinesiska studenterna ledde upprorer på Himmelska fridens torg 1989 var jag nybliven mamma.
Med snurrande hormoner i kroppen missade jag mycket nutidshistoria.
Nu har jag tid...
... och just nu vill jag lära känna CHAI LING som så oerhört modigt ledde denna frihetskamp.

Oerhört modiga Chai Ling.

Det här fotot är välkänt - en mjuk människa med stark mental kraft ställer sig framför en hård pansarvagn, styrd av maktgalenskap.

Den kinesiska armén krossade demonstationerna och många studentledare dog, en del hamnade i fängelse och andra flydde ut ur Kina.
Av det kommunistiska landets demokratikämpar i exil har flera blivit kristna.

Vad var det de sökte?

I USA 20 år senare blev Chai Ling kristen.
Jag läser i tidningen Dagen att de först blev besvikna när de kom till västvärlden.
Här fanns inte den frihet och kraft som de trott.
Meningslöshet och tomhet ökade deras vilsenhet.

Tror jag det!
Västvärlden har lämnat kristendomen bakom sig och här återstår bara kommersialism.
Men har man turen att träffa aktiva kristna, då händer nåt!

Se upp för tå..g - eller aktiva kristna.

Chai Ling är övertygad att de ändrade Kina i grunden med sin protest.
Det har nämligen lett till förändringar i det ekonomiska systemet OCH att kristendomen har fått fotfäste i Kina som aldrig förr.

Hon säger:
- Själv visste jag inte vad demokrati var. Protesten var en spirituell rörelse, vi ville veta sanningen bortom det kommunistiska systemet.
Nu har jag funnit sanningen hos Jesus Kristus - han är vägen, sanningen och livet.

Allt fler bekräftar att det pågår en enorm väckelse i Kina.
Man räknar med 150 miljoner kristna. Det betyder 13 % av befolkningen, siffror som även de kinesiska myndigheterna erkänner.

Mycket glädjande!
Vad kan vi lära oss av det?

De färggladaste blommorna växer i mager mark...

Chai Ling fick en kallelse av Gud - att kämpa för att flickebarn skall få födas i Kina.
Man får ju bara föda 1 barn i Kina, för att hedja befolkningsökningen.
Jag vill inte återge den tvångsabort som Chai Ling fick höra en kvinna berätta om... men det blev vändpunkten - att se till att även flickebarn får födas.

I det patriarkala Kina offras förstås flickorna när man bara får föda ett barn.

Himmelen måste vara full av ofullgångna kvinnor!!!
Minst 400 miljoner barn fick inte födas från 1979 då Kina införde ett-barns-politiken.
Det betyder att det finns ett underskott av kvinnor.
32 miljoner unga män är nu utan hustrur...

Läs gärna mer hur hon startade organisationen All Girls Allowed.
http://www.allgirlsallowed.org/about/our-team

SENSUS "Gud har 99 namn" skriver så här om kristendomen i Kina.
http://gudhar99namn.se/2011/07/07/religiositet-okar-i-kina/


Det gäller att komma över på andra sidan!

Jag tackar Gud för de barn jag har fått föda till världen!
Och att jag själv inte blev aborterad...

Om de hängivna kristna i Kina håller fast vid Guds Förbund och den underbara kärlek som finns hos Jesus Kristus, då säger statistiken att år 2013 finns det 200 miljoner kristna i Kina.
Det är några fler än i Karlskrona...
Vi får nog ut och jobba lite.

Svensk-missionären
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar