Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 28 juli 2011

TRE FRESTELSER

TRE FRESTELSER

Kan du förvandla stenar till bröd?
Vågar du utmana ödet och hoppa ned från höga höjder - i tro att änglarna ska rädda dig?
Eller: frestas du att tillbe ondskan för att vinna all makt?

Cafétältet i Ulvsmåla.

Ulvsmålafestivalen är igång och vi blandar andligt med profant.
Igår fick vi möta Ronneby Frälsningsarmé, Emilia Lindberg - släkt med Målle - Alf Lax från Göteborg och dragplåstret Siw Malmkvist.

Det lilla cirkustältet var nästan fullt och i caféet var ruljangsen igång.
Stämningen var på topp med allsång och handklapp.

Jag ska dela några tankar från min predikan denna kväll.
Följ med ut i öknen... Gud har gett djävulen tillåtelse att fresta Jesus...

Det är på tre plan frestelsen sätter in; buken, hjärtat och huvudet.
Där finns goda krafter, men de kan missbrukas.
Guds son ska prövas. Men också du och jag!
Lukas kapitel 4.

Sten-bröd.

1. Först är det buken - centrum för alla begär, i detta fallet hungern.
- Jesus, kan du förvandla dessa stenar till bröd?
Visst skulle han kunna det. Brödundret var ett faktum en tid senare. Men inte nu.
Nu är det en ren maktdemonstration för att missbruka "tecken och under".

Djävulen lockar att mätta själsig hunger med fysisk mat.
Mitt i prick! Precis så gör vi i västerlandet!
Vi frossar oss fördärvade och svälter ihjäl andligt.
Bibeln har blvivit en frysbox, inte det goda skafferi den skulle vara.

Jesus svarar:
- Människan skall inte leva bara av bröd.
"Henne Guds ord måste nära" sjunger vi i psalm 261.

2. Sedan är det hjärtat - centrum för själva livet, i detta fallet om han lockades att leka med ödet...

- Hoppa ned Jesus! Hoppa från tempelmuren! Nog kommer de små änglarna och räddar dig... säger djävulen med lenaste röst och lockar honom att utmana ödet.

Hur många av oss gör inte det? Utmanar ödet. Går det så går det. Ödestro.
Icke! Det är inte bibliskt. Det är dumhet. Och att avsäga sig sitt förstånd.

När jag satt på bussen igår, på väg till begravningskapellet, hörde jag tåget bromsa in och tuta med all kraft.
Åh nej... det är nån på spåret igen...
Bakom bergsknallen... där händer det att de går som utmanar ödet... eller de som inte vill leva längre.
Pulsen ökade och jag såg hur alla utryckningsfordon var på plats.
Tåget stod stilla, med passagerare i.
Inte mer olyckor käre gode Gud...

Vem orskade detta? Och varför?

Jesus tillrättavisade den andra frestelsen skarpt:
- Du skall inte sätta Herren din Gud på prov!

3. Den tredje frestelsen sitter i huvudet - centrum för makt och kontroll.

Nu kommer den värsta fasen - den som alla våldsmän faller för.
Hatkulturen, grundad hos djävulen själv.
- Jag skall ge dig alla dessa riken om du faller ned och tillber mig...

Varenda terrorrattack börjar här.
Även i Norge...
Men Jesus vet att den egentliga makten vilar i Guds händer.
Kärlekens makt, den annorlunda makten. Och han säger:
- HERREN din Gud skall du tillbe och endast Honom skall du dyrka.

"När djävulen hade prövat honom lämnade han honom, för en tid..."
Lukas 4:13

Vad gör man som kristen?
Jag försöker överlåta hela mig till Kristus.
- Tag hand om mina begär, i kärlekens namn!
- Tag hand om mitt liv, jag vill följa dig.
- Din kärleks makt är min kontroll, förbarma dig Herre över oss alla.
Amen.

Toppen-Siw!

Helene Sturefelt, som sjöng med till Siw Malmkvists låtar,
- Vi har det bra, här längst bak i bilen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar