Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 1 augusti 2011

BARFOTA UTAN STRUMPOR - men med MATS PAULSSON!

Att jorda sig.

Så skyddslösa vi är! Sårbara in på bara skinnet.
"Barfota utan strumpor och skor..." sjunger Mats Paulsson.

Denne underbare poet och vissångare besökte tältet i Ulvsmåla i fredags.
Vi hade ett fint samtal innan på gräsparkeringen, om hur kyrkan - när den fungerar - är det bästa och starkaste som finns.
Men när kyrkan inte fungerar - då är det det sämsta man kan råka ut för...
Så antingen eller.
Det gäller att vara Antingen. Och barfota.

Utan strumpor och solglasögon.

Mats Paulsson har gjort en spännande musikproduktion tillsammans med ALEXANDER RYBAK.
En ung, norsk eurovisionsongcontest-vinnare möter trygg, äldre Taube-liknande östgöte och gör en underbar skiva musik.
Just nu snurrar "Jag föddes ur havet" på min CD-spelare.

De konstaterar ödets ironi - eller är det en "högre timing"?  - att deras samarbete är till tröst och hjälp i Norge, nu när bearbetningsfasen har kommit igång efter dödsskjutningarna.
Vilka ord man än använder, så känns de för små.
Men man måste våga vara sårbar även när man tröstar...

Förberedelse. Publiken börjar komma.

Mats Paulssons dikt "Innesluten":

"INNESLUTEN I JORDENS FAMN
SKALL DU ALLTID VARA
VEM DU ÄR
- OCH VAD DU ÄR
DET BEHÖVER INGEN FÖRKLARA
TIDEN GÅR, OCH TIDEN STÅR STILL
ALLTING FINNS OCH HÖR DIG TILL".

Jag hade en begravning en gång av en konstnärlig kvinna.
I min hand höll jag en enkel keramikskål som hon format.
Den blev en sinnebild av hennes liv och den fick stå på kistan, som en symbol.

När vi kom till orden:
- Av jord är du kommen...
... så fyllde jag skålen med mull...
- Jesus Kristus skall uppväcka dig på den yttersta dagen.
Ett ljus tändes och fick sedan lysa i keramikskålen.

Så bär jorden hoppet.

Mats Paulsson och Caroline Broström.

I Ulvsmålatältet sjöng Mats Paulsson med värme, mjukhet och lång erfarenhet av det som livet kan utsätta oss för.
Det var både leenden och eftertanke.
Kvällen avslutades som alltid med Herrens välsignelse.
Jag tog av mig mina röda gummistövlar och ställde mig barfota på scenen...

Utlämnade till livets hårda villkor, vill vi ändå öppna vårt hjärta och nederkalla Guds frid över oss alla.
- Herren välsigne er och bevare er... Herren vände sitt ansikte till er och give er Frid.

Sakta körde jag hem på skogsvägarna, genom de dimbeslöjade sommarängarna.
Jag kryssade mellan grävlingar och nattspringande rävar...

Skolycka.

Lyckligt hemma möttes jag av en hall full av skor.
Jag klev över barnbarnens allra näpnaste tygskor och hjärtat blev ännu varmare.
Det ligger barfotabarn och sover i sängarna...

Godnatt.
Helene Sturefelt
- festivalpräst och Mats Paulssondiggare.

Någon är barfota.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar