Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 8 augusti 2011

FÖRKLARINGSBERGET

Upp på Förklaringsberget.

Följ med mig upp på FÖRKLARINGSBERGET!
Denna vecka lever vi i glansen från söndagens text om Kristi Förklarings Dag.
Som vanligt låter vi vår egen tid få möta den starka händelsen som Lukas beskriver, tvåtusen år tillbaka i tiden.
Min helg har varit minst sagt speciell, och det färgar av sig på tolkningen...
Dansband möter evangelium.

Vad bygger vi vår tro på?
Stora upplevelser? Känslostormar? Förnuftiga resonemang?
Eller bara en stilla förtröstan på Gud?


JESUS TOG MED SIG PETRUS, JOHANNES OCH JAKOB OCH GICK UPP PÅ ETT HÖGT BERG FÖR ATT BE.

Det är skönt att tänka så, Jesus vill ta oss med - för att be.
Inför varje gudstjänst står prästen i sakristian och samlar sina tankar i bön.
Det är bön för församlingen om öppenhet för Guds ord och Sakramentet, det är ödmjukhet och lyhördhet för egen del.

Berget är avskildheten, utsikten och distansen som ger perspektiv.
Naturen hjälper hjärtat att be. Det går liksom av sig själv när man är ute.
Men det hindrar inte att man sätter sig i kyrkan också.
Det ena utesluter inte det andra, eller hur?

På knä. Knä-svag. Stark i Anden.

MEDAN HAN BAD FÖRVANDLADES HANS ANSIKTE, OCH HANS KLÄDER BLEV VITA OCH LYSANDE.

Jesus är sann Gud och sann Människa. Nu lyste hans gudomlighet igenom!
Vem klarar att uppleva det utan att bäva?!

Vi har Gud "i ryggen".
En gång var det en församlingsbo som såg Guds ljussken lysa bakom prästen...
Närvaron manifesterar sig än idag.

Lysande vit. Mörrums kyrka.

TVÅ MÄN SAMTALADE MED HONOM.
DET VAR MOSE OCH ELIA SOM VISADE SIG I HÄRLIGHET.
DE TALADE OM HANS UTTÅG UR VÄRLDEN, SOM HAN SKULLE FULLBORDA I JERUSALEM.

Det här är en anakronism. Dessa tre kan inte träffas egentligen. Mose levde ca 1200 f Kr, Elia ca 800 f Kr och Jesus ca år 30 e Kr.
Men när vi går ur tiden, då finns bara det eviga nuet. Det är detta som bryter igenom, in i tiden!
Ytterst märkligt.
Vi kan bara se tiden som en tidslinje, men här fälls tidens solfjäder ihop och vi ser den från sidan - allt samtidigt...

Mose och Elia vet vad Jesus ska göra. De har, i sin tid, förberett marken för Honom.
Nu är det snart tid då Jesus ska fullborda sin mission.
Undrar vad de sa när de "talade om hans uttåg ur världen..."

Styrkte de honom i insikten att Härligheten är granne med Lidandet?
Uppmuntrade de honom i att se hur Förklaringsberget hör ihop med Korset där nere vid bergets fot?

Ständigt detta rutmönster av svart och vitt, kamp och seger, ljus och mörker.

I skuggan. Ut i ljuset med dig.

PETRUS OCH DE ANDRA HADE FALLIT I DJUP SÖMN MEN VAKNADE, OCH SÅG HANS HÄRLIGHET OCH DE BÅDA MÄNNEN SOM STOD TILLSAMMANS MED HONOM.

Hur i allsin dar kunde de somna när något så extraordinärt inträffade?
Var bergsklättringen tröttsam? Var det sömnigt att be? Anspänning?

De får alltså inte se hur dessa personer träder in i tiden igen.
Men de drömmer inte. När de vaknar står de inför detta faktum att profeterna Mose och Elia är där.
Härligheten lyste inte kring dem, bara runt Jesus.

NÄR DESSA SKULLE LÄMNA HONOM, SA PETRUS TILL JESUS:
- MÄSTARE, DET ÄR BRA ATT VI ÄR MED. LÅT OSS GÖRA TRE HYDDOR, EN FÖR DIG, EN FÖR MOSE OCH EN FÖR ELIA - HAN VISSTE INTE VAD HAN SA...

Är det fritids som är på picnic? Bygga kojor??
Vad tänkte Petrus på?
Nej, han visste inte vad han sa... Som ett barn fylldes han av iver att försöka behålla den underbara situationen.
Det går inte att kapsla in det gudomliga.
Det gudomliga går inte att materialisera.
Inte på det sättet ialla fall.

Gud själv fick ta hand om situationen.

Vem där?

MEN MEDAN HAN TALADE , KOM ETT MOLN OCH SÄNKTE SIG ÖVER DEM.
NÄR DE FÖRSVANN I MOLNET, BLEV LÄRJUNGARNA FÖRSKRÄCKTA.

Detta kände nog Mose igen... Var det samma moln som ledde dem genom öken 1200 år tidigare?
Här möts Gamla och Nya Testamentet!
Gud låter sig finnas i naturen. Gud använder sin skapelse - tro inget annat!

Spekulationer kring vad som fanns i molnet kittlar fantasin.
- Ett ufo?
Nej, vi lägger ned.... Vi behöver inte förklara det oförklarliga.
Men lärjungarna blev livrädda. Det hade jag också blivit...

Skyfall. Föll skyn ned?

När jag körde hem i natten från Deutgens bröllopsfest kom ett fruktansvärt åskoväder över Blekinge.
Bilen klarade knappt 50 km/h på E22:an...
Kör jag motorbåt?
Det forsade om däcken.

Blixtarna var värre än paparazzin från Expressen framför Mörrums kyrka.
Det blev helt vitt - inte bara så där upplyst och så ser man blixtarna ringla sig ned - utan knallvitt som... ja som på Förklaringsberget!
Är Jesus här??

Nej, men Gud sände en skyddsängel i bilen bakom, som körde lika sakta och vakade över mig...
Utmattad somnade jag hemma i min makes armar...

Expressen intervjuar. Aftonbladet 7 aug 2011.

EN RÖST HÖRDES UR MOLNET:
- DETTA ÄR MIN SON, DEN UTVALDE. LYSSNA TILL HONOM.
NÄR RÖSTEN LJÖD, STOD JESUS DÄR, ENSAM.

Denna röst talar än idag. När du läser orden, händer de igen...
Lyssna till Jesus. Ge honom tid. Han vinner i längden.

LÄRJUNGARNA TEG OM VAD DE SETT.
VID DENNA TIDEN BERÄTTADE DE INGENTING FÖR NÅGON.
Berättat av Lukas, kapitel 9:28-36.

Varför ropade inte Petrus ut sina upplevelser?? Varför ringde han inte kvällstidningarna?
- Vilket scoop! Jag har träffat Moses!
- Jaha... Tomten också?

Det går inte att förmedla de stora erfarenheterna. Orden räcker inte till.
Och det är hemskt att se den andres tvivlande blick... Med rätta!
Men om man nu verkligen har varit med om allt detta... vad gör man då?
Tiger...
Och väntar tills man möter någon som kan ta emot det.
Kasta inte pärlor för svinen. Vänta. Var tyst.

Som präst har jag fått höra många fantastiska berättelser.
Jag ser tvekan och nästan ursäkten...
- Jag är inte religiös, men... Du är ju präst... då kanske jag vågar berätta detta...
- Berätta du! Det stannar i mitt hjärta...

- Var är min fru??Thomas basunerar ut.
Här är jag, älskling, skrattar Anna.

Tänk om stora upplevelser var ett villkor för tron?
Då skulle de andra nio lärjungarna inte ha en chans!
Inte du och jag heller...
Men nu är det inte så.
Tron bygger på det faktum att Maria blev Guds moder och födde Jesus till oss.
Han dog på ett kors, för våra synders skull, men uppstod igen.
Vid det vilar jag.

Dagen efter vigseln mellan Thomas och Anna, hade jag tre gudstjänster.
9.30 och 11.00. Middag. Sedan färjan ut till Aspö 16.30 - nej jag tog fel gudstjänstpärm!
Suck... nu känns det att jag bara sovit fem timmar.... Gud, hjälp mig, skrutt-Helene.

Ordning och reda.

På kvällen samlades vi till efterfest i Gustavstorp.
Ni skulle inte tro mig om jag berättade vem jag träffade...
Det är lika bra jag tiger om mina möten med... nej det var inga profeter... men väl dansbandsvärldens svenska storheter... i ett partytält...

Vill ni veta ialla fall? Okej då!

Playtones spelade favoriten "The King".

Med stort leende på läpparna dansade jag med Thomas Deutgen till Playtones orkester.
Jag överlämnade min bok till Lasse Stefanz, som var jury när Thomas försökte sjunga...
"Får Jag Lov"-tidningens redaktör var där och jag pratade teologi med musik-kritikern Tomas Lundin och...

Lasse Stefanz 50%.
- Hej Helene, vi kommer ihåg dig från Ulvsmåla!

... och jag pratade med alldeles vanliga människor om att Jesus för mig är livets bröd.
Knäckebröd...
- Baren är öppen! ropade Thomas, kom och köp! Och köp Helenes bönbok!

Och jag såg ingen.
Utom Jesus allena.
The King.

Helene Sturefelt
- dansbandspräst, som just varit uppe på Förklaringsberget och nu vandrar ned mot vardagens Lågland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar