Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 25 augusti 2011

FÖRSVUNNEN

Vem är borta?

Försvunnen.
På riktigt? Eller bara på låtsas?
Just nu trängs en och samma rubrik på tidningssidorna.

Här i Karlskrona har en ung man försvunnit och det är stort pådrag för att hitta honom.
Samtidigt har en svensk thriller "världspremiär" i vår lilla stad, och filmen heter "Försvunnen".
Och i Tripoli letar man efter diktator Gaddafi, som också tycks vara försvunnen i sina säkerhetstunnlar under marken.

Var är Peter?

Mina tankar och böner går till de 60-talet frivilliga som genomsöker markerna efter Peter Ivarsson.
Han är ca 1.60 lång och hade en ljusblå t-shirt på sig.
Det finns en hotbild emot honom. Peter var huvudvittne i en rättegång mot en man som fick fängelse för förberedelse till mord, misshandel, olaga hot och vapenbrott.

Heder över ditt mod, Peter! Guds beskydd över dig.

Inte försvunnen film, utan filmen Försvunnen.

De karlskronitiska filmmakarna Mattias Olsson och Henrik JP Åkesson får lovord av huvudrollsinnehavarna; Kjell Bergqvist, Sofia Ledarp och Björn Kjellman.
Manuset är välskrivet och filmningen gjordes här i våra skogar förra året, på 19 dagar.
Men Sofia medger att det var mycket svårt att spela in den scen där "psykopaten" Bergqvist låste in henne i en mörk källare....
- Det blir liksom på riktigt...

Du är bra Filippa. Ge dig inte.
Min f.d. konfirmand.

Film eller verklighet.
Verklig film eller filmad verklighet, där andflämtningarn bara är på låtsas.
Kan inte filmteamet gå ut och hjälpa Filippa och de andra att leta efter Peter?
Inga kameror behövs... bara mod, på riktigt.

Och nere i Libyen bär sig diktatorn åt som en kannibal när han beordrar att beskjuta sitt eget folk, som han kallar råttor...
Han är inte ett dugg bättre än de skogssniglar jag höll på att halka i...
Kannibalism på riktigt.

Diktatorns kannibal-fasoner.

Käre gode Gud, jag ber om hjälp att mobilisera alla de goda krafter som finns för att vi tillsammans ska hitta vägen fram...

"SANNINGENS VÄG HAR JAG VALT,
DINA LAGAR HAR JAG FÖR ÖGONEN.

JAG LÖPER DEN VÄG DINA BUD VISAR,
TY DU HAR VIDGAT MIN INSIKT.

VISA MIG, HERRE, DINA STADGARS VÄG,
OCH JAG SKALL FÖLJA DEN TILL SLUTET.

LED MIN VANDRING EFTER DINA BUD,
DEN STIGEN GÅR JAG - MED GLÄDJE."

Psaltaren 119:30-35

Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar