Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 8 augusti 2011

VIGSELTALET i MÖRRUM

Siri, lilla Wilma, Anna, Thomas och Mathilda.

Vilket bröllop!
Thomas och Anna Deutgens bröllop i Mörrum den 6 augusti var verkligen festlig!

Alla bröllop är festliga, oavsett hur många man är.
Själva äktenskapets ingående är ett stort och heligt ögonblick i varje människas liv.

Jag vill dela med mig av den glädje vi fick dela tillsammans.
Här kommer VIGSELTALET till ANNA OCH THOMAS DEUTGEN:

"Så mycket bättre"! Klang och jubel i kyrkan.

Vilken fantastisk dag! En vigselkonsert, en konservigsel i både tretakt och fyrtakt.

På kyrkporten här i Mörrums kyrka står två bokstäver. Man kan se dem även framme till höger och vänster om altaret.
Det är ett A och ett O - man skulle kunna tro att det var begynnelsebokstäverna för A-nna och Th-O-mas...
Men det är det inte!

Alfa och Omega.

Det är det grekiska alfabetets första och sista bokstav: alfa och omega.
I mitten ser vi Guds kärlek, i form av Jesus som samlar alla barnen och tar de svagaste i sitt försvar.

Kära Brudpar, Thoma och Anna.
Kärleken är livets början. Kärleken är ert äktenskaps Alfa - er början, och den skall få bära er genom hela livet.

Hur är det möjligt?
Hur ska det gå när musiken har tystnat och festen är över?
Kan kärleken verkligen bära genom hela livet?
Ja, det kan den.
När vår kärlek får vara rotad i Guds egen kärlek, då finns det en djupare källa att ösa ur.

Den kärleken som är tålmodig och stark, är just den vi ser på altartavlan hos Jesus.
Han brusade inte upp, han var inte skrytsam.
Tvärtom, han var mildheten själv mot den som var utsatt:
- Kom till mig, alla ni som arbetar och är betungade, jag skall skänka er vila.

Jesus, alltid i centrum.

Jag har fått glädjen att lära känna er lite grann.
Och jag ser den spännande kombinationen av två mycket olika människor, med olika bakgrund och olika musiksmak... och som just i denna olikhet är varandras motsatta och passande pusselbit!
Tillsammans är ni mycket starka.

Eller som du själv skrev, Thomas, i dansbandsvärldens första andaktsbok:
- Kan man blanda bön med bugg, frälsning med foxtrot?
Ja!

Norr möter söder... här i kyrkan möter dansband kammarkör!


Thomas, du gör Anna hel.
Hon behöver att du kramar om henne och håller henne länge i dina armar.
Anna, du gör Thomas hel.
Han behöver ditt varma leende som får allt annat att smälta bort.

Rollfördelningen är redan klar där hemma i Gustavstorps gamla skola där ni bor:
Anna snickrar och Thomas står i köket!


Håll er bröllopsdag levande. Ge varandra löftet varje år.
Och det vill jag uppmuntra er alla att göra, ni som är samlade här idag.
Löftena är färskvara...

Och när livet närmar sig Omega - livets slut - kan vi ta lärdom av den gamle kyrkofadern Augustinus, som sa:
- Människa, lär dig dansa, annars vet änglarna i himlen inte vad de skall göra med dig!

/Här trodde alla att vigseltalet var slut. Jag vände mig om för att ta vigselbeviset, men jag hade en överraskning på gång.../

Altaret i Mörrums kyrka. Ett bröd-bord.

Till dig, bestman Daniel Boo, har jag ett intyg på vem du är idag; du är nämligen upphöjd till "Vigselfadder"!
Det är nu din uppgift att stötta brudparet, finnas till hands i bakgrunden, måna gott för dem och be för dem.
Lycka till.

/Jag vände mig om igen mot altaret:/

- Nämen åh! Här ligger ju ett paket knäckebröd!

/Till Thomas och Anna:/

Jesus sa:
- Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra.
Thomas, du kommer ju från Norrbotten - och Falun ligger nästan där... Och det är ruter i dig... Alltså får du ett paket Falu Rågrut!
Anna, du är så skönsjungande och vacker... Alltså får du ett paket Delikatess-Knäcke!

/Jubel och applåder!/

Det är inte alltid man är ett smarrigt wienerbröd för varann... Minns då detta att vardagens knäckebröd är det som håller i längden!

Familjen Deutgens vigselpräst,
Helene Sturefelt

Anna och Thomas Deutgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar