Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 7 september 2011

DITT ANSIKTE SÖKER JAG

Var är ditt ansikte?

Var finns växtplatserna för vuxna att mogna i Tro?
I kyrkan finns goda möjligheter till personliga möten med människor som varit sökare, men blivit finnare...

"Ditt ansikte söker jag" är titeln på en bok som beskriver hur katekumenatet kom till Sverige.
Prästen Elisabet Lindow beskriver ett sätt att samtala om kristen tro där man utgår från den sökande människan.
Var och en har sina erfarenheter - och är en gåva till församlingen! - och de tas tillvara i det personliga samtalet.

Kan man söka Guds ansikte? Har Gud ett ansikte överhuvudtaget?
Som vanligt är svaret både ja och nej.

Gud är Ande. Gud är alltings början och alltings slut - Alfa och Omega.
Men ett ansikte? Så här tänker jag:
Människan är skapad till Guds avbild. Men inte till det yttre, utan till det inre vad gäller ansvar, skapande och förmågan att känna.

Det går inte att tänka efter bokstaven, det missar djupet.
Jämför:
- om jag ritar av dig på ett papper, så ser man ditt ansikte där. Men jag kan inte dra slutsatsen att du ÄR ett papper! Då har jag inte förstått att teckningen vill säga något utöver sig själv.

Gud, var är du?

Kan Gud ha "funktionen av ett ansikte"? Alltså att vara "den som ser mig", "den som talar till mig", "den som lyssnar till mig"
Gud som Verb.
Gud är den som Gör: handlar, agerar.

Gud är inte fysisk. Men Gud gör fysik!

Vi ber i välsignelsen:
- Herren vände sitt ansikte till dig...  som en moder vänder sitt ansikte till barnet vid bröstet.
Bönen säger mig att Gud är ett Du som kan vända sig till mig och samspela med mitt Jag.

Gud blir en av oss... Avslöjad.

Jag tänker på Guds längtan att komma oss nära, hur Gud då kommer till oss på våra villkor, som en människa.
Människsonen Jesus Kristus.
I julnattens mörker låter Gud sin Ande ta kroppslig form.
Gud blir fysisk...
... och lånar mänskligt kött och blod.

I Jesus får Gud ett ansikte!

Jag återkommer ofta till uttrycket "Om du söker Gud, ska du veta att Gud söker dig så mycket mer!"

Gud söker mitt ansikte. Och ditt.
Vågar vi vända det mot Honom? Vågar vi vända ansiktet uppåt och låta hans nåds solsken lysa över oss?

Ja. Ja tack!
Som ett hungrigt barn vill jag ta emot all den kärlek och nåd som Gud vill omsluta mig med.
Som katekumenatsledare vill jag mer än gärna dela med mig av det jag har funnit!

Helene Sturefelt

Gud är Ande. Gud uppenbarar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar