Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 20 september 2011

ETT UPPRÄTTAT ISRAEL säger AMOS

Vem stängs ute?

Just nu skall det fattas ett beslut om FN skall godkänna Palestina som en självständig stat.
Jag vågar inte ta ställning i den politiska frågan, men konstaterar att mediarapporteringen är lika ensidig som vanligt.
Det är hela tiden för Palestina, mot Israel.
Det finns väl två sidor av saken?

Jag tänker nu göra ett försök att läsa kommande söndags gammal-testamentliga text med dagens ögon.
Det är profeten AMOS som citeras.
Framför mig ligger en dagstidning, min Bibel samt ett nummer av den judiska tidskriften Menorah.

Bakgrunden är att Israel på den tiden, 700-talet f Kr, hade vänt sig bort från Gud. De fick då ta konsekvensen av sitt handlande; att de ställt sig utanför Guds vägledning.
I sin kärlek vill Gud stoppa deras framfart mot fördärvet genom att uttala varnande domsord över dem.
Det är hela tiden omsorgen om människan som är drivkraften.
I slutet av Amos profetbok kommer ett löfte att Israel en gång skall bli upprättat.

Öppna upp.

DEN DAGEN SKALL JAG RESA UPP DAVIDS FÖRFALLNA HYDDA,
MURA IGEN RÄMNORNA OCH RESA UPP DET SOM RASAT,
BYGGA UPP DEN SOM I FORNA DAGAR,
SÅ ATT DE KAN LÄGGA UNDER SIG VAD SOM ÄR KVAR AV EDOM OCH ALLA DE FOLK ÖVER VILKA MITT NAMN HAR UTROPATS, SÄGER HERREN.

Jag läser i Menorahs "terror-kalender" om ständiga självmordsbombare mot dagens Israel, där unga palestinska pojkar blivit matade med hat mot både Israel och USA, utan egen insikt eller eftertanke.
Det är ingen rolig läsning om varje veckas skörd av döda civila israeler, inklusive den lurade självmordsbombaren som offrar sitt eget liv - Bibelns Gud kommer inte att löna honom...
Och Allahs martyr-paradis känner jag inte till.

JA, DEN TID KOMMER, SÄGER HERREN, DÅ PLÖJAREN FÖLJER TÄTT EFTER DEN SOM SKÖRDAR, OCH VINTRAMPAREN TÄTT EFTER DEN SOM SÅR,
DÅ BERGEN DRYPER AV DRUVSAFT OCH ALLA HÖJDER FLÖDAR ÖVER.

Det är skillnad på fred mellan demokratier, och fred mellan en demokrati och en diktatur, skriver Krister Renard i en längre artikel. http://www.gluefox.com/krist/wtckrist.shtm.
En eftergift i fredsprocessen ses som god vilja, när två demokratier förhandlar.
Men är den andra parten en diktatur, så ses en eftergift som en ren svaghet... och de ställer nya krav för att pressa ytterligare...

Vem är det då som är plöjaren och vem är det som skördar?
Dryper bergen av druvsaft eller av blod?
Vinpress eller blodpress?

Pressat läge.

DÅ SKALL JAG VÄNDA ÖDET FÖR MITT FOLK ISRAEL.

Ja, Herre, vi väntar alla!
Fred runt Israel, med Israel, innebär så stora förändringar för hela världen att det har smak av det himmelrike Amos antyder.

DE SKALL BYGGA UPP FÖRSTÖRDA STÄDER OCH BO I DEM,
PLANTERA VINGÅRDAR OCH SJÄLVA DRICKA VINET,
ANLÄGGA TRÄDGÅRDAR OCH ÄTA DERAS FRUKT.

Här hamnar vi mitt i dagens politik. Var går gränsen för bosättarna?
Per Ahlmark skriver i en artikel:
- Hur ska ett land skydda sig mot självmordsbombare, som tycks köa för att få snabbfilen till paradiset där de skall njuta både av alkohol och evig erotisk samvaro med 72 oskulder, enligt terrorismens muslimska mentorer.
Hur ska Israel skydda sig mot dessa, vars föräldrar är stolta över att deras barn dödar sig, bara de drar med sig några judar...?
Hur ska de göra? Genom att erbjuda dess folk en egen stat?

Israel stoppar ibland palestinska ambulanser, för där döljer sig självmordsbombare... Men massmedia rapporterar om israeler som förhindrar sjukvård...
Sanningen döljs och vinklas.

Det är inte lätt att anlägga trädgårdar där bomberna flyger.

Det blomstrar utanför fängelset.

JAG SKALL PLANTERA DEM I DERAS EGEN MARK,
OCH DE SKALL ALDRIG MERA RYCKAS UPP UR DEN MARK JAG HAR GETT DEM, SÄGER HERREN, DIN GUD.

Varje vecka lyfter flygplan med återvändande judar, från olika nationer, till Israel. De samlas fler och fler i sitt hemland.
De lever på hoppet, efter löftet.
Min tanke stannar här, och jag konstaterar att Israel av idag är arabvärldens enda demokrati, vilket också säger något..
... bara det, är ett under!... ett under... av Guds beskydd.
Jag ber att denna demokrati skall sprida sig till de länder som nu skakat diktaturerna av sig.

Hoppet om nya trädgårdar.
Hvita Briggen i Karlskrona.

Jesus säger att han är den Sanna Vinstocken och att vi är grenarna. Av frukten skall trädet kännas.
Jesus Kristus är den fallna hyddan av Davids ätt, som skall upprättas.
Jag vet att kärleken till honom finns i smyg hos Messias-troende judar, ja även muslimer.
Det är försoning i hans namn som till slut kommer att bryta igenom.

Men då är väl yttersta tiden ytterst nära...

Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar