Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 26 september 2011

FÖRBÄTTRINGSFÖRSTÖRELSE

Tekniken ser dig.

- Du var inte på jobbet igår!
- Joho!
- Nej, datasystemet rapporterar dig som frånvarande.
- Jamen jag var ju där hela dan. Vi hälsade ju på varann!
- Spelar ingen roll, du var inte inloggad. Du vet väl att du måste logga in via kommunensfacebooksidaklickinnofactor...

Jag - en nolla.

Västerlandet lider av en våldsam förbättringsförstörelse.
Vi tillåter tekniken ta över alltmer och den mänskliga kontakten reduceras till ettor och nollor.

- Titta här, jag har uppfinnit ett dataprogram som kan...
- Vänta lite, vad ska vi ha det till? Behovet finns inte.
- Det gör inget! Vi kan installera det ialla fall så att...

Bländad av tekniken. Blinda för varann.

- Titta här, säger Gud, jag har uppfunnit en människa! Hon kan vara oss lika, ja som en slags ambassadör på jorden!
- Behövs inte, säger (ja, vem talar nu...?), jag har redan kontrollen över jorden.
- Men, säger vår Herre, jag älskar människan och vill att hon skall finnas! För min skull. Och sin egen. Så kan vi älska varann.
- Nu är du barnslig, Gud, det behövs inte!
- - -

Det är mycket som står på spel...

Kärleken behövs inte heller. Det finns piller. Eller maskiner, som kan leva åt oss.
Förbättringsförstörelse.
Bevare oss väl!

Fast ibland är det tvärtom.
Förstörelseförbättring! Särskilt inom sjukvården där mycket blivit bättre på hundra år.
Sjukdomar utrotas, nya mediciner ger friskare människor. Tack.

Men i min spaning har jag hittat ett fall som hamnar mitt emellan, och som är mycket intressant här på min religionsdialogblogg.
Jag hoppas du står ut med att jag har glimten i ögat, annars får du sluta läsa.

Lokaltidningen skriver:
BÅRHUS MED LARM FÖR LEVANDE LIK.
(citat TT-AFP):

"Stadsfullmäktige i Malatya i sydöstra Turkiet har byggt ett nytt bårhus. För säkerhets skull är det utrustat med med ett system som ljuder ifall en dödförklarad skulle återuppstå.

Inne i kylutrymmena har rörelsedetektorer monterats som sänder signaler i fall liket rör sig.
- Kylskåpen kan känna av den allra minsta rörelse och larmar då, säger begravningschefen Akif Kayadurmus till nyhetsbyrån Anatolia.
Dörren till kylen öppnas då automatiskt för liket, som lever.
Bårhuset har plats för 36."
Slut citat.

Jag måste ta en skrattpaus - - -  Men det här tycks vara allvar.

Tomt!?!

Frågan är om denna teknik är en förbättringsförstörelse eller en förstörelseförbättring?
Liket är dött, men kan få komma ut om det rör på sig.
Jag hade probem med kylskåpet förra veckan. Kondensvatten gjorde golvet blött och söligt - och dörren var inte riktigt stängd... och korven var borta!!
Nänu!
Antingen ringer jag Akif och beställer ett larm, eller, vänta, nu säger min man något...

Jaha, han var inloggad på kylskåpet, liksom korven, och nu är de båda tillsammans, förenade...

Endast ketchupen är vaken.

Man kan ju undra i dessa tider då den kristna identiteten väcker mycket uppståndelse.. om det inte är just det  (!)som försiggår nere i det muslimska Turkiet?
Smyg-uppståndelse... på-kristning... och då gäller det att larma!
Konvertera i döden är verkligen inte lämpligt!
Undrar förresten vilken himmel den döde besökt eftersom han har lust att komma tillbaka?

Nåväl, jag har ingen lust att gå till jobbet om både kyrka och församlingshem ska bli en datateknisk övervakningszon.
Vad gäller våra arbetstider är det alltid den mänskliga kontakten som är viktigast, både om vi jobbar för mycket eller för lite... Prata med varann. I klartext, snällt och vänligt.

Men om jag skall vara en av dem som måste logga in sig på kommunensfacebookhemsidaklickhitochdit - då kommer jag vara frånvarande resten av året... kanske registrerad som - lik?

Okej, om jag viftar lite på tårna, får jag komma in då?

Inloggad!

Bistra hälsningar
Helene Sturefelt, som vet att det inte är ett dugg bättre i TV-kommunen Svinarp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar