Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 18 september 2011

MIN DAG HAMMARSKJÖLD

En barnbarnstårta.

Det är den 18 september 2011.
Jag inledde min dag med barnkalas och sedan nu ikväll ett högtidlighållande av Dag Hammarskjölds gärning.
Det är 50 år sedan FN´s generalsekreterare omkom i en flygkrasch i Kongo.
Jag tror han hade tyckt om min kombination.

Sture Linnér, en nära vän till honom, berättade i radions P1 att Dag Hammarskjöld levde efter dagens evangelietext, där Jesus säger:
- Allt vad ni vill att mänskorna skall göra för er, det skall ni göra för dem.
Bergspredikan, Matteus.

Han levde med de stora resonemangen - om världsfreden och existensens villkor - samtidigt som han brydde sig om den lilla människan:
- Har du fått något att äta?

Kittelfjällets gryta, Kebnekajse.

Dag Hammarskjölds inspirationskällor var bl a de stora medeltida, kristna mystikerna - och hans mamma, som såg till att uppmuntra sin pojk med orden att han dög, och att det säkert skulle bli något bra av honom...

Han är en av de få förebilder jag har. Inte många håller måttet.
Men Dag H hade några egenskaper som jag uppskattar mycket:
- Integritet, distans, klarsyn, tempo, mod - och en moral som han själv bar, i hopp om att möta det samma hos andra.

Han hade bråttom, hade inte tid att mingla eller prata strunt.
Med poetens sköna ord utmejslade han sitt livs sentenser, som likt en buljongtärning måste spädas ut för att bli drickbar och begriplig.

Jag delar gärna några ord ur hans VÄGMÄRKEN, och jag bildsätter detta med foton från den pilgrimsled som bär hans namn, mellan Abisko och Nikkaloukta.

Dag Hammarskjöldsleden.

INSATSEN SÖKER OSS, INTE VI INSATSEN.
DÄRFÖR ÄR DU DEN TROGEN OM DU VÄNTAR, BEREDD.
OCH HANDLAR - NÄR DU STÅR INFÖR KRAVET.

HUR ÖDMJUKT VERKTYGET
NÄR DET PRISAS FÖR VAD HANDEN UTFÖRT.

Detta påminner mig om ett ord Jesus sa att man skulle se lärjungarnas goda gärningar, och så prisa Fadern för det, inte prisa dem!
Alltför ofta gör vi tvärtom i vår kyrka - prisar varandra istället för att frimodigt lyfta tacket högre:
- Jag tackar Gud för dig!

Tack Gud.

DIN EGEN INSATS "VERKADE DET ICKE", BLOTT GUD -
MEN GLÄD DIG OM GUD FANN BRUK FÖR DIN INSATS I SITT VERK.

GLÄD DIG OM DU KÄNDE ATT VAD DU GJORDE VAR "NÖDVÄNDIGT",
MEN INSE ATT ÄVEN SÅ VAR DU BLOTT REDSKAPET FÖR DEN, SOM GENOM DIG LADE ETT LITET GRAND TILL DEN HELHET, SOM HAN GESTALTADE FÖR SINA SYFTEN.

Man får läsa långsamt.
Min frihet ligger i att inte vara min egen Gud. Jag är inte min egen lyckas smed. Det ordet avskyr jag.
Jag har lagt mitt liv i Guds händer, och det är fantastiskt spännande att se hur han vill bruka oss.
Och dig, kära läsare!

Med rötter hos Johannes av Korset, 1500-talets Spanien, skriver han vidare:

I DEN TRO, SOM ÄR "GUDS FÖRENING MED SJÄLEN", ÄR DU EN I GUD OCH GUD HELT I DIG.

I DENNA TRO STIGER DU I BÖNEN NED I DIG SJÄLV
FÖR ATT MÖTA "DEN ANDRE",
I FÖRENINGENS LYDNAD OCH LJUS.

ALLA STÅR ENSAMMA INFÖR GUD,
VAR HANDLING ÄR EN FORSATT SKAPELSEAKT - MEDVETEN DÄRFÖR ATT DU HAR EN MÄNNISKAS ANSVAR,
MEN LIKVÄL STYRD AV DEN KRAFT, BORTOM MEDVETANDET, SOM SKAPAT MÄNNISKAN.

Det är något bortom bergen...

Och så klev Dag Hammarskjöld nervös och med onda aningar ombord på det plan som sedan störtade i Kongos djupa djungel.
Han anade kalla kriget, han var besvärlig för många, han värnade rikedomarna i Katanga åt Kongos eget folk.
Var kraschen ett sabotage?

Jag har slutat ställa frågan "varför".
Istället vill jag tacka Gud för en mycket ovanlig människa, fylld av ande och kurage.

Herre, ge oss på nytt sådana ledare, som idag kan föra mänskligheten fram mellan girighet och rädsla. Amen.

Helene Sturefelt
- pilgrimsvandrare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar