Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 1 september 2011

TRO OCH LIV

Tron avspeglar sig i Livet.

Är du "ordets görare, inte bara dess hörare?"
Det är aposteln Jakob som frågar dig.

Kommande söndag, 11:e efter Trefaldighet, har rubriken Tro och Liv.
I gamla evangelieboken stod det Äkta eller Falsk fromhet.

Det är väldigt intressant att ställa den frågan till sin almanacka, till sin plånbok, garderob och kylskåp...
Lever jag som en kristen?
Eller är det bara tomma ord?

Var ska du gå i kyrkan på söndag? Jag tänker söka mig till oasen i Vadstena.
Vi kan jämföra de predikningar vi får höra!

Mamons tempel.

Den gammaltestamentliga texten är tuff. Tänk dig att den blir läst bland hinduer som offrar till Kali Durga, eller bland asatroende, muslimer, katoliker eller sekulariserade svenskar som råkar hamna inom hörhåll för Guds ord...
Profeten Jesaja förmedlar Herrens röst:

"Jag är mätt på brännofferbaggar och gödkalvars fett,
jag vill inte ha blodet från tjurar, lamm och bockar.
Vem har begärt detta av er när ni träder fram inför mig... ?

Guds plan gjorde slut på allt detta då Jesus var det sista "offerlammet".
Klart, en gång för alla! Tack gode Gud!

Kom inte med era meningslösa gåvor.
Nymånad, sabbat, högtidssamling - jag tåler inte falskhet och fest.
De har blivit en börda för mig.

Ett girigt hjärta kan lura människor med fina presenter.
Men inte Gud...

När ni lyfter era händer i bön, vänder jag bort blicken.
Hur mycket ni än ber. lyssnar jag inte - ni har blod på händerna.

Tvätta er rena.
Låt mig slippa se era illdåd.
Sluta göra det onda och lär er göra det goda.

Sträva efter rättvisa, stöd den förtryckte.
För den faderlöses talan, skaffa änkan rätt."
Jesaja kap 1.
Olika kulturer.

Ni har blod på händerna...
I Turkiet berättade en muslimsk man hur han var den som slaktade lammet, för att högtidlighålla Abrahams beredskap att offra Ismael (inte Isak..).
Till slut orkade han inte mer, med blodet rinnande längs armarna... Är Allah så blodtörstig?

Han träffade en kristen som berättade om Jesus, hur han är det fullkomliga offer som sätter punkt.
Jesu kärlek ändrar en människas hjärta att vilja ställa hela sitt liv till förfogande för Gud, den Gud som Bibeln berättar om.
Denne man blev en av grundarna till en liten kristen församling i Antakya, i Turkiet.

Även självkritiskt måste vi läsa denna text, med tanke på att vår egen historia inte förstått att leva Guds ord på ett kärleksfullt sätt.

Frågan vi kan ställa oss är om vi vågar låta Gud ha synpunkter på hur vi använder vår tid, våra pengar, våra kläder och våra matvanor...
Är vi beredda att avstå? Dela med oss?

Att leva nära Jesus är alldeles underbart! Egot smälter bort, bit för bit.
Hans kärlek fyller almanackan, plånboken, garderoben och kylskåpet med en Blick för Andras behov, inte bara det egna.
Guds kärlek är Frihet! Enkelhet! Delande.

Överraska!

Eller gör som Micke Gunnarsson i Ronneby med "mirakelpengen":
- Gå och sätt en krona i en tuggummiapparat, vrid om till hälften och gå där ifrån.
Då skapar du ett litet "mirakel" åt ett nyfiket barn!
Du gör skillnad för någon annan.

Eller lämna för mycket växel på caféet och säg till baristan:
- Bjud någon på kaffe som inte har så mycket pengar med sig - du blir garanterat glad hela dagen!
Och välsignad från himlen.

Bli ordets Görare, inte bara dess hörare. Det är Frihetens lag.

Helene Sturefelt

Turkiskt kaffe, starkt och gott.
Men en kristen dricker hellre Jehovalia... ha ha!
Eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar