Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 22 oktober 2011

HIMMELRIKET ÄR GÖMT

Frälsarkransen som glasljusskålar.
Charlottenborgskyrkan, Motala.

Allt är inte tillgängligt. Mycket i livet ligger fördolt för oss.
Våra bristfälliga ögon och öron försöker ta in livet och förstå.
Men vi gräver kanske på fel ställe?
- älter gamla relationer,
- håller fast vid dålig argumentation,
- söker Gud med bittert sinne...

- HIMMELRIKET ÄR SOM EN SKATT SOM LIGGER GÖMD I EN ÅKER, säger Jesus i Matteus 13:44

Allt som är dyrbart måste skyddas.

Mitt hjärtas innersta tro är inte offentlig - även om jag här på bloggen gärna delar med mig av det som är allmänmänskligt.
Våra djupaste familjerelationer är inte heller till beskådande - varken på facebook eller i högljudda samtal i mobilen på gågatan...
Gud själv är fördold, och så måste det vara.

Gud - fördold.

I sökandet och kampen renas våra sinnen och vår vilja skärps.
Himmelriket i åkern låter sig bara finnas av den som till slut ger upp allt...
När Egot dör, mjuknar marken...

Själviskheten finner sällan några skatter...

Har du försökt blunda för all reklam som vi översköljs av?
Reklamen inger en falskhet att allt verkligen är tillgängligt. Och till salu.
Ju mer reklam jag utsätts för, desto mer dör min andlighet.

Lev i glädjen, säger Jesus.
Bekymmerlöshetspärlan.

En legend berättar om två munkar som sökte himmelriket:

"Munkarna fann en gammal bok i klosterbiblioteket. Där fanns en beskrivning av hur människan skulle hitta vägen till Guds härlighet.
De läste fascinerade. Så började de vandra efter bokens anvisningar. Detta var deras livs stora dröm, det som de vill kämpa för.
De gick långa vägar och trotsade många faror och frestelser. Ibland gav de nästan upp.
Men så en dag närmade de sig porten till Guds rike.
De blev knäsvaga av att äntligen vara framme vid målet.
Tyst och försiktigt tog de i handtaget till den väldiga porten... de öppnade och steg in ...

Och där... var de tillbaka i klostercellen!
Bibeln låg uppslagen på bordet, klockorna ringde till gudstjänst och solen sken in genom fönstergluggen..."

Martin Lönnebo säger:
- VAR VID GOTT MOD, VÄGEN TILL GUD ÄR UNIVERSUMS KORTASTE.
NÄR DU BÖRJAR, ÄR DU REDAN FRAMME....
TY GUD ÄR SJÄLVA NÄRVARON.

Jag har funnit att den bibliska sanningen alltid ligger i saxens skärningspunkt:
- Det är gömt / det är uppenbarat.
- Jag söker / jag är redan framme.
- Syndare / samtidigt rättfärdig...

Tack käre gode Gud att vi redan här "lever, rör oss och är till i Dig".
Låt oss, denna lördagkväll, tacka som om vi hade allt... för det har vi.
I Jesu namn, amen.

Helene Sturefelt
- som gärna drar en filt över sig då och då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar