Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 17 oktober 2011

LASAROS OCH DEN RIKE

Stor-rika och små-rika.

Det är fint att umgås med rika. Det ger status att "hänga med" de feta plånböckerna.
Rik och fin.
Fattig och ful. Nog är det ditt eget fel att det inte gått bättre...? Det ligger säkert en liten otäck synd och skaver i släkten...

Jesus ger oss en exempelberättelse om den trasige Lasaros som önskade att han fick äta sig mätt på smulorna från den rikes bord.
Min Bibel ligger uppslagen på Lukas evangelium kap 16. Jag gick till högmässan i Asks kyrka i söndags.
Skulle prästen hålla måttet och klara den svåra uppgiften att predika över denna ständigt aktuella text?
Jo...
Jag delar gärna med mig av de tankar jag fick.


Ask i Östergötland.

På gamla testamentetes tid ansågs rikedom som en välsignelse. Den som förblev fattig hade inte Gud med sig.
Men nu vänder Jesus på begreppen.
Det är inte så enkelt. Det tycks nästan vara tvärtom...

Hur beter ni er mot de fattiga?! Är inte de också människor? T o m hundarna, de orena smutsdjuren, beter sig bättre, ju!
De slickar mannens sår rena.
Bara en sådan sak!
Alla som har hund som husdjur och bästa vän, är inte förvånade över att hunden beter sig kärleksfullt, eller hur?

Om den hemska karma-läran hade varit rådande, skulle den fattige Lasaros fått skylla sig själv när han dog och hamnade på andra sidan i dödsriket. Och blivit återfödd som... och tvingats kämpa vidare...
Men tack och lov är evangeliet helt annorlunda!

Jesus visar hur den fattige får vila ut i Abrahams knä, medan den rike fick ta konsekvenserna av sin egoism och nu plågades i ensamhet...

Klyfta mellan fattiga och rika.

Vi vet inget om "dödsriket" även om medeltiden är full av hemska skildringar och föreställningar.
Jag väljer att, likt prästen i Ask, konstatera att det vi gör i detta jordeliv, får konsekvenser på Andra sidan - men inte i nyckfullhet utan i linje med vad en rättvis och kärleksfull Gud anser.

Vänta, ska bara kolla ett mail...

Hm, fick en förfrågan om vi kan ta emot en student som inneboende...
Jaha... nu får vi se om min stöddiga åsikt håller måttet i verkligheten här i vårt stora hus...

Helene Sturefelt
- rik till det yttre, men fattig i anden...

Genomskinliga argument...

2 kommentarer:

  1. Helene svarar Peter:
    Tack för dina fina ord och din reflexion.
    HS

    SvaraRadera
  2. Helene svarar Peter:
    Kloka ord. Att våga lära känna sig själv och sina känslor kräver mod, och det tror jag du har.
    Var rädd om din integritet, den är värdefull. Liksom du själv!
    HS.

    SvaraRadera