Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 28 oktober 2011

VART JAG MIG I VÄRLDEN VÄNDER

Jag vänder mig utåt...

Vet du vad detta är för en sång?

VART JAG MIG I VÄRLDEN VÄNDER...

Du hörde den säkert sjungas när du var liten. Kanske vid sängkanten av din bedjande mamma eller pappa.
Det är en del av aftonbönen "Gud som haver barnen kär".
Men på radion hör jag en annan fortsättning:

.. STÅR JAG HÄR MED TOMMA HÄNDER...

Tomma händer?
Här har texten ändrats.
... "står min lycka i Guds händer" ska det ju vara!
Här ser vi ett intressant tecken på hur vår sekulariserade tid använder det gamla välkända, till att uttrycka vår tids tvivel, otro och längtan efter Gud, som tycks långt bort...

...LÄNGTAR EFTER NÅGON SOM KAN RÄDDA MIG...

Kan du rädda mig?

Sånggruppen kallar sig "Björnstammen".
Barnatron har krympt till ett outvecklat embryo, som vill bli till!
Vem är denna Någon?
Från vad skall denna Någon rädda personen? Rädda till vad?

Jag tror att Vår Herre ser med värme på dem som sjunger ut sin längtan.
Två tomma händer är en bra förutsättning för att kunna ta emot tron.
Då finns det plats.

Frågan är om de stannar vid sitt sökande, eller om de verkligen vill finna...

Så länge jag var en sökare, kunde jag vända min blick mot allt möjligt - och omöjligt - för att finna en Gud och en mening.
Ingen störde sig på det.
Men. Något hände när jag fann det jag sökte...
När jag nu påstår att det finns en Någon som både är personlig och universums skapare, då kan folk bli arga...

Blomstrande tro, eller vissen?


2+2=4.
Tyst! Jag vill själv tycka! För mig är 2+2 mer åt 5... eller sex.
Jaså.
Tyckande intresserar mig inte. Det slirar för mycket...
Det är mycket mer intressant med vad man funnit. Eller inte funnit.
Det är lättare att resonera kring.

Jag var också provocerad av dem som sa att de "funnit Jesus"... liksom de starka orden som Jesus sa:
- Jag är vägen, sanningen och livet.
Men en sann sökare måste förr eller senare själv pröva halten i Jesusorden.

Om Jesus är vägen - då vill jag gå den!
Om Jesus är sanningen, då vill jag ha den!
Om Jesus är livet, då har jag inte råd att mista den!

Full kvist, vid Krutviken i Karlskrona.

Till er i Björnstammen vill jag sjunga:

VART JAG MIG I VÄRLDEN VÄNDER
STÅR JAG NU MED FULLA HÄNDER
TACKAR JESUS KRISTUS SOM KAN RÄDDA MIG!

Björn-kram till alla Guds-längtare!
Helene Sturefelt

Björnmossa i Wämöskogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar