Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 29 oktober 2011

VINTERTID - NEJ TACK!

Här ser du ett snö-odlarträd...

Det här är inte normalt.
Det är sjukt att hålla på och manipulera tiden två gånger om året!
Ta bort en timme, lägg till en timme...
"Ställ fram trädgårdsmöblerna, ta in trädgårdsmöblerna..."
Gå upp tidigare, sov ut, ställ om klockan hit och dit...

Stopp!

Vem har sagt att vintertid är normaltid?
Och vem önskar att detta skall fortsätta?

Jag fattar inte! Skiter i det här...

Jag känner INGEN som tycker att detta är bra.
Gör du?
Tvärtom, många fruktar mörkret. Modlöshet och depressioner hotar.
Ljusterapi kan bota en del, tack och lov att det finns ljusa möjligheter.
Men vintertid gör ingen glad.

Vem har sagt att det är bättre att få lite ljus om mornarna, än när man kommer hem från skolan/ jobbet?
På eftermiddagen är ju alla garanterat vakna, och vi behöver ljuset på vår lediga tid hemma.

Jag skulle vilja att detta debatterades ordentligt på alla offentliga platser - kära nån vilket i-landsprobelm - men för oss i kalla Norden är detta nog så problematiskt.
Vi behöver inte bidraga till att försämra den psykiska hälsan genom att ändra på klockan ialla fall.

Vi är många som hellre skulle se att SOMMARTIDEN blev det NORMALA - året runt!

Det är poppel-svansar, din dumbom.

Hur protesterar man mot tidsmanipulation?
Genom att komma konstant förtidigt?
Eller var det försent...?
Hur skall det gå för oss som vill komma till kyrkan imorgon?

Det skall predikas utifrån Markus evangelium, om den Lame mannen.
Jag känner mig verkligen förlamad av vår tids trixande.
Mitt ljuskänsliga sinne låter inte sig luras.
Lättare är det i staden, där gatlyktorna för länge sedan har bedövat detta sinne. Då följer man klockan, oavsett hur ljus eller mörk himmelen är.

Om vi kunde få en timmes kortare arbetsdag under den mörka vintertidsperioden, då kanske jag skulle kunna acceptera det.

Himlen är upp och ned. Hur mycket är klockan?

Vet du, på Maxi i Lyckeby är de helt desperata: Idag hade de klätt ut sig till tomtar och bjöd på glögg när man kom in i handelstemplet!!
Tomtar den 29 oktober! Vem har förmörkat deras sinnen?
Här behövs verkligen upplysning!!

De kan väl kränga halloweenmasker och gravlyktor innan de serverar glöggen?!
Mamon kidnappar våra högtider och suger ut allt innehåll. Spottar sen ut skalet - och där sitter vi på julafton och undrar varför semlorna redan är slut...

Är det kanske det som är vintertid - att allt skall förskjutas så att allt kommer i fel ordning?

Det har aldrig fungerat när människan leker Gud...

Låt klockan vara!
Jag längtar till evigheten...

Helene Sturefelt
- tidspessimist.... eller är jag tidsoptimist?

Hallå-iin, ha ha!

4 kommentarer:

  1. kan man inte ;slå ihop; alla helgerna och fira allt samtidigt? Ur led är tiden, tomtar och glögg kan man ju ha i dec. möjligen! God jul,, gott nytt år,, glad påsk o pingst,, och en trevlig midsommar! TACK HELENE, för alla dina kloka texter och funderingar!

    SvaraRadera
  2. Helene säger:
    - På Island och i Ryssland lär man redan ha tagit bort vintertiden. England funderar på att göra det samma. Ju mer vi talar om detta, desto snabbare medverkar vi till att sommartid blir normaltid.
    Argumentet att manipulationen skulle spara elanvändningen håller inte. Man tar ju igen morgonens eventuella insparingar på kvällen!

    Jag skulle vilja ta bort tiden över huvudtaget...
    Back to the djungle... :)
    Tidlösa hälsningar,
    HS

    SvaraRadera
  3. Håller helt med om att det kan vara sommartid året runt. Bara fånigt att ändra för så kort tid. Och det är verkligen bra inlägg du har Helene!

    SvaraRadera
  4. Helene tillägger:
    Idag gick till urmakaren för att köpa nytt klockarmband, ha ha. Han är ju proffs på tid så jag frågade honom vad han tycker om vintertid:
    - Ett jäkla påhitt! Massor av kunder kommer dessutom in och ska ha klockan ändrad, för de klarar de inte själva...
    Inte ett öre får han heller för det, denne hedersman.
    Bra att BLT tog in min artikel också. Nu vänder vid tiden, vänner!
    Z z z zzzz HS

    SvaraRadera