Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 11 november 2011

2011-11-11 med ELFTE BUDET


Elva, elva, elva. 2011-11-11.
Vilket spännande datum det är idag!
Vad säger den siffran, 11? Är det magiskt? Nä...

Lite mer än tio, mindre än tolv.
- alla lärjungarna är inte hemma... det är inte fulltaligt.
- men å andra sidan är det ett mer än Tio Guds bud - då kan vi väl få lägga till det Elfte Budet idag?

Högtidskläder.

Min dag har bestått av möten från vaggan till graven.

Först ett dopsamtal med en familj där en är katolik och den andra föräldern är protestant, och barnen börjar bli stora... Hur ska man göra med dopet då? Vilken tradition skall gälla?
Jag kommer att återkomma till den här familjen.

Efter lunch en begravning och eftermiddagen kröntes med ett bröllop!
Och kl 11 i Göteborgs Domkyrka vigdes elva par, samtidigt.

Glada!

I vår familj brukar vi försöka hitta på något minnesvärt när datumen har varit så här jämna.
Jag bad till Gud att få ett särskilt möte denna dag.
Men inte hade jag tänkt att det skulle bli på det här viset...

Ficktjuvar härjade i stan. Unga killar drog runt och spanade in öppna handväskor...
Ska inte ni vara i skolan?

Just när klockan slog 11, fick jag vara med och vända det integritetskränkande brottet från förbannelse till välsignelse.
Varför ska sådant behöva hända?
Ficktjuvar, stöld, rån...

- Kanske för att vi ska visa varandra medmänsklighet.
Nu vänder vi på eländet och markerar att Guds kärlek är starkare än girighet och dumhet.
Guds beskydd över dig, och särskilt över ditt hjärta!

ELFTE BUDET:
Ni skall älska varandra!
Det är ju så som Jesus sammanfattar alla de tio budorden.

I kyrkogårdskapellet  strömmade mjuka toner från orgeln och förlöste sorgen efter en älskad mormor.
Elfte budet - ni skall älska varandra.

Och i kyrkan, där barnen hade strött sidenrosblad i altargången, stod brudparet lyckliga, där elfte budet fick bära dagens datum: Ni skall älska varandra!

Risgryn i släpet!

Äktenskapet drar in kärleken i juridiken och in i välsignelsen.
Vad kan få en kvinnas hjärta att klappa lite extra?'
Jo, när mannen satsar på henne!

Vad kan få en mans hjärta att klappa?
Jo, samma sak! När kvinnan vill satsa på honom!
Då är inte "elva" något ofullkomligt som inte nådde upp till tolvan, utan elva är "mer än tio"!
Satsa!
Gå inte där och sega... Våga leva.

Eller som min EKG-sköterska sa:
- Våga tala på riktigt med varann; sitt inte där upptagna i mobiler eller vid datorn! Möt varann på riktigt.
Då lyder elfte budet så här:

"Du skall icke tala i mobiltelefon när riktiga människor är hos dig."

Oriktiga badmänniskor.

Dagen avslutades på badhusets gamla anrika avdelning från sekelskiftet.
Det var behagligt nedsläckt och den lilla bassängen höll 32 grader.
Jag älskar att omslutas av vatten och ligga och flyta på rygg... som en trana... (flyter de?) och bara vara.

Trött av dagens mäktiga upplevelser undrade jag hur urringad baddräkten hade blivit...
Har jag vridit huvudet bak-o-fram, eller vad är fel?
Hm, har jag baddräkten på fel håll? Jaha, då förstår jag varför jag måste dra upp den hela tiden... eller dyka ned...

Det är nog bäst att behålla prästdräkten på - den med "elvan"!

Herren välsigne er och bevare er...

Tjugohundraelva hälsningar till er alla,
- särskilt er nytillkomna läsare!
Helene Sturefelt

P.S. Det finns inget 11:e bud, men det förstod du säkert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar