Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 30 november 2011

DU OCH GUD DUGER

Det duger!

Att Vara, eller Göra, det är frågan....

Vi lever i ett prestationssamhälle som sätter betyg på vad vi kan och förmår.
När vårt mänskovärde mäts i kunskaper och arbetsförmåga, då kommer ångesten krypande....
- Jag är inte så smart... kan inte inte så mycket... orkar inte...

Vår kristna tro är motsatsen till detta.
Människan har sitt värde genom att hon Finns över huvud taget!
Du Är!
Alltså är du oändligt värdefull!
Det är Guds villkorslösa kärlek - oavsett din prestationsförmåga!

Skyddsmur.

Utifrån denna infallsvinkeln kan vi se livet så här:

Om man leker lite med orden och vänder på G U D...
Då blir det D U G!

Du och Gud duger!

Mänskovärdet är ligger alltså i själva existensen.
Kram på dig!

- Här ligger du och duger....! :)

Jag skrev i ett tidigare inlägg om att enbart tala om att vi duger, inte leder oss ända fram.
Inför Gud, som är Helig, behöver vi också bearbeta våra brister och vårt syndamedvetande.

Krångla inte till det nu - jag som just började fatta något!
Lyssna igen: Du Är = du duger = fullt mänskovärde!

Problemet uppstår när vi Gör en massa saker som ibland blir fel...
Dessa misstag, svek, förakt, illvilja, uscha-mej och så vidare, lägger sig hindrande mellan oss och skaver...
Det är detta som kallas "syndamedvetande" och som vi var och en får försöka "se och bryta med".

Vi har fortfarande fullt mänskovärde, även när vi gör fel!

GUD ÄLSKAR SYNDAREN.
MEN INTE SYNDEN.

Det var synd!

När vi vilar i Guds kärlek, får vi kraft att våga ta tag i det som hindrar oss att komma vidare.

Att "duga" betyder inte att låta bli att arbeta med sina mörka sidor.
Det är ingen låt-gå-teologi.
Att "duga" är plattformen för att växa.

Gud är Den Som Är.
Det är du också.
Guds avbild...

Men vi är inte såsom vi skulle kunna vara...

Flödet är stoppat...

Jag mötte en man idag som har förmåga att locka fram ljuset även hos den värsta förbrytare...
Gud välsigne dig, Matz!
Tack för din tröst, i mitt mörker. Det finns hopp för världen.

Så fortsätt att Duga!
Gud är med dig.

Helene Sturefelt
- en förlåten syndare, eller en syndig förlåtare? Hm, livet gör sina kullerbyttor i ordvändningarna!

Möjligheter.
Bokskogen i Hjärnarp predikade.

2 kommentarer:

  1. du duger oxå,, helene!!! du gör så mycket bra för så många Har du läst den fina versen,, Fotspår i sanden? den är sååå fin!

    SvaraRadera
  2. Helene svarar och tackar.
    Känner mig lite stukad just nu. Tar bloggpaus ett tag.
    Vet att Herren bär mig. Och dig.
    Välsignade hälsningar,
    HS.

    SvaraRadera