Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 12 november 2011

TRÄ-PREDIKANTEN Eva Spångberg

Prediko-konst i trä.

Träsnidaren Eva Spångberg är död.
Hon blev 88 år.
En dålig tumme hindrade henne från att bli sjuksköterska, som hon drömde om.
Handen dög bara att tälja pinnar med...

Men vår Gud är mäktig och använde Evas talang och gjorde henne till "förkunnare i trä".

Hon har fått många uppdrag genom åren, att tälja bibliska figurer till kyrkor och kapell.
Hennes konstverk finns i över 500 kyrkor runt om i landet.

Jag har mött henne ett par gånger i Gamla Hjelmseyd, Stockaryd i Småland.
På sin gård har hon tagit hand om A-lagsgubbar och gjort folk av dem.
Hon har byggt upp en fantastisk modell av Jerusalem bland stockar och mossiga stenar, där man kan vandra bland de bibliska personerna.

Vem bor där inne?

När hon ska karva fram en bibelfigur tar hon en stock, och så frågar hon:
- Vem finns där inne?
Och så börjar hon... Ja, hon tar liksom bara bort det som inte skall vara där...
Lätt som en plätt!

Precis som Gud gör med oss när vi möter hans kärlek: då tar han bort det syndfulla som inte är vi - och gör oss till den Han har tänkt vi skall vara...
Det gör ont, det gör ont...

Eva Spångberg beskrev när det en gång blev fel. Hon hade fått i uppdrag att snida en Petrus, men ut kom en Judas... och hon fick lägga trästycket åt sidan...

Aj, aj...

En sommar var vi där med ett gäng konfirmander. Vi satt uppradade i hennes "föreläsningssal" med hela väggen full av bibelhistoria.
Med den åldrade kvinnans pondus, satte hon oss på prov:
- Här ligger 20 kr. Var så goda, kom fram och ta den!
Tonåringarna tittade förvirrat på varann. Kunde man liksom bara - ta den?
- Är det ingen som vill ha 20 kr?
Mer tvekan och tystnad - tills tuffekillen bullrade sig fram och tog sedeln.
- Bra, sa Eva. Precis så är det med Guds rike. Det är gratis och till för vem som helst. Det är bara att ta emot!

Men... ungdomarna protesterade.
- Vi trodde inte att...
- Men jag sa ju att alla var välkomna. Varför tvivlade ni?

En suverän pedagogik! Ingen av oss glömde denna undervisning om Guds rike.

Kom!

Imorgon är det Söndagen före Domssöndagen. Lukas skriver i kap 17, Jesus sa:

- GUDS RIKE ÄR INOM ER.

Vad betyder det?
Jag gör en enkel jämförelse för att försöka begripa.

ex 1) Jag bor i Sverige. Om jag åker till England, har jag ändå "Sverige" inom mig?
Tja, jag tänker ju på svenska och har med mig svenska värderingar. Då har jag nog Sverige inom mig.

ex 2) Jag längtar efter att få träffa storfamiljen på Fars Dag. Om jag inte kan komma dit, har jag inte gemenskap med dem då?
Jo! Om vi tycker om varann så bär den värmen tvärs över landet!
Nej, om vi avskyr varann, då finns inte "familjen inom en".
Likväl finns själva familjen som ett faktum.

ex 3) Guds rike är detsamma som Guds kärlek. Ju mer jag tar emot av det, ju mer fylls mitt inre.
Guds rike är inte beroende av min känsla eller humör. Herren omsluter dig och mig i alla lägen.
Även om vi låser oss och stänger ute Gud, så finns Guds rike där, och väntar på att vi ska ta emot... den där tjugan...

Ibland är man verkligen förstockad!

Kärlek på Wämö kyrkogård.

Guds frid över din livsgärining, Eva Spångberg.
Tack att jag fick möta dig - och dina åsnor!
Jag vet inte var jag passar bäst; bland åsnorna eller träbockarna...

Sågspånshälsningar,
Helene Sturefelt

3 kommentarer:

  1. Du skriver så bra tänk vad du har hjälpt mig du kan bara inte ana så skriver jag nu
    Suzanne

    SvaraRadera
  2. Helene svarar Suzanne:
    Jag är så glad att mina ord kan bli till styrka hos er som läser!
    "Gud ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan, och förstånd att inse skillnaden. Amen"
    HS

    SvaraRadera
  3. håller med Suzanne,, du hjälper många människor med dina bloggtexter,, så klokt o bra! o visst är vi väl lite som åsnor,envisa o kloka. Har också besökt Eva o hennes åsnor, och sett hennes fantastiska träsnideri, och hört henne berätta på ett enkelt o fint sätt, precis som hon va själv.Nu får hon nog tälja i guld, tänk så fint de ska bli! Söndagshälsning

    SvaraRadera