Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 23 december 2011

GIV MIG EJ GLANS, EJ GULD...

Kom, vi kan ha sällskap en stund!

Uppesittarkväll. Är du uppe? Är du ensam?
Jag gör dig gärna sällskap en liten stund. Virtuell gemenskap... nåja, bättre än inget.

Jag avskyr när julen sentimentaliseras och förminskas till att bara handla om en familjehögtid.
I vårt land är de flesta hushåll singelhushåll... åtminstone i de tre största städerna.
Ännu svårare blir det om det måste finnas barn i närheten för att ge den rätta stämningen... - "det är barnens högtid".
Nej...
Då är det inte många som kan fira jul, om det är premisserna.

Protest. Vidga perspektiven. Uppåt, inåt, utåt.

GIV MIG EJ GLANS, EJ GULD, EJ PRAKT I SIGNAD JULETID,
GIV MIG GUDS ÄRA, ÄNGLAVAKT OCH ÖVER JORDEN FRID.

GIV MIG EN FEST SOM GLÄDER MEST DEN KONUNG JAG HAR BETT TILL GÄST,
GIV MIG EJ GLANS, EJ GULD, EJ PRAKT, GIV MIG EN ÄNGLAVAKT.

För mig är det så att jag måste få lyfta blicken uppåt, inåt eller kanske utåt, för att hitta rätt i juletid.
Det är Barnets högtid - och inte vilket barn som helst... Gud såsom det nyfödda Kristusbarnet i krubban.
Bestämd form singularis.
Kring honom får alla plats! Hur än familjebildningen ser ut.

Ren ljus-slinga.

Jag umgås gärna med Psalmboken, dess poesi och melodier, texter och böner.
Just nu ligger Zakarias Topelius psalm uppslagen, nr 645.
Tänker på flyktingen som kom till Sverige och fann kärleken. Bröllop väntar snart och vi gläder oss.
De har valt just denna psalm, och den får en ny dimension som jag inte tänkt på innan.

GIV MIG ETT HEM PÅ FOSTERJORD, EN GRAN MED BARN I RING,
EN KVÄLL MED LJUS, MED HERRENS ORD, OCH MÖRKER DÄROMKRING.

GIV MIG ETT BO MED SAMVETSRO, MED GLAD FÖRTRÖSTAN, HOPP OCH TRO,
GIV MIG ETT HEM PÅ FOSTERJORD, OCH LJUS AV HERRENS ORD.

Ja, jag vet att Topelius var en väldig nationalromantiker på 1800-talet...
Jag vet att det är snudd på förbjudet att tycka om sitt land, att tycka om sina högtider och den lilla granen...
Jag vet att det bara är bussarna som vågar flagga idag när drottning Silvia har sin dag...

Men jag vet också att det blir "Så mycket bättre" när Mikael Wiehe sjunger "Det här är mitt land" med Laleh... och att vår mark får bli "ett bo med samvetsro" för fler.

Och jag övar mig i att behålla barnasinnet, i form av tillit och förtröstan.
Fler får plats.

TILL HÖG, TILL LÅG, TILL RIK, TILL ARM, KOM HELGA JULEFRID,
KOM BARNAGLAD, KOM HJÄRTEVARM I VÄRLDENS VINTERTID.

DU ENDE SOM EJ SKIFTAR OM, MIN HERRE OCH MIN KONUNG, KOM!
TILL HÖG, TILL LÅG, TILL RIK, TILL ARM, KOM GLAD OCH HJÄRTEVARM.

Käre himmelske Far,
- jag ber för alla som ikväll brottas med sin ensamhet, som egentligen skulle vilja ha en hand att hålla i.
Herre, tack för att Du sträcker ut den handen, just nu... genom Ditt ord, genom bönens oändliga räckvidd, genom den sång som ljuder under himlavalvet...:

"Född är Frälsaren, och Förlossaren, Kristus, Herren, i Davids stad.
Kommen är friden, himmelska tiden,
nu är fullbordad. Min själ var glad. " Sv Ps 127:2

Gråt inte.
Herren är med dig.

Helene Sturefelt

Lyft ditt huvud.

1 kommentar:

  1. till dej, Helene, Vill önska dej och fam. en riktigt skön jul, vi ses kanske d. 27 dec. vi ska väl på samma kalas har jag hört av vår gode vän. Julhälsningskram från Christina

    SvaraRadera