Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 10 december 2011

TV-DEBATT och KROGBESÖK

En del cyklar till jobbet.

Det är mycket vi vill slippa:
- Jag vill slippa religion!
- Mina barn ska inte behöva tvingas till kyrkan på skoltid.

Jag följde TV-debatten i torsdags.
Det var för och emot Lucia i kyrkan, för och emot Adventsfirande på skoltid.

Balansgången är svår mellan skolans uppgift att undervisa i religion och själva religionsutövandet.

Det är ett teoretiskt problem.
Alla de jag känner upplever i praktiken goda kontakter mellan skola-kyrka.

Studio 2, SVT.

När jag besökte moskén i Karlskrona för något år sedan, fick vi vara med under bönen.
Ingen tvingade oss att deltaga, vi var bara där.
Och blev en erfarenhet rikare.

På samma sätt gör vi i kyrkan. Barnen kommer dit, jag berättar, jag ber, jag välsignar.
Man kan lyssna och betrakta, eller man kan deltaga och ta emot.
Valfritt.
Men alla blir en erfarenhet rikare - och det är väl det som är meningen!

De två argaste i TV-debatten skulle ha varit med oss på krogen igår.
Det var rena rama "kyrkomötet!"
Med glitter och glamour framfördes den ena julsången - psalmen - efter den andra, och vi skulle räkna hur många gånger ordet "jul" nämndes.
Det var fart och fläkt, det var humor och skratt.
Och när vi svalt ned den hängmörade biffen, kröntes kvällen med "Adams julsång" O helga natt....

Vart jag mig i världen vänder så ständigt dessa påminnelser om kristendomens närvaro!
Vart ska ateisten ta vägen? - - -

Jag tror inte på drakar... likväl...
Bollibompa!

Jag skulle önska att vreden mot religion istället riktades mot våld och porr.

Det finns situationer som jag också vill slippa:
- Jag vill inte se sex eller smyg-porr på TV.
Ändå tvingas jag göra det om jag hänger framför TV´n en hel kväll. Olika jinglar och reklamsnuttar om kommande program innehåller ofta sex, eller våld, för att "locka".
Locka?
Effekten på mig är snarare att det generar, äcklar i sin kärlekslöshet och skrämmer upp.

Precis som en del förespråkare hävdar att all religion skall vara privat, hävdar jag att alla sexuella uttryck också skall vara privata!
Eller varför inte ett "våldsfilter"?
"Sex-filter".
Ta mig tillbaka till 50-talet... jag är född i fel tid. Romantik?

När det rapporteras om våld mot kvinnor så väljer lokaltidningen ett och samma foto från ScanPix där man ser en kvinna bli slagen...
Reportaget är bra och nödvändigt, men själva bilden gör att det liksom händer igen... slaget...
Så är det för mig, som saknar filter mot vår tids råhet.

Förr var religionen en kollektiv gemenskap som tillhörde det offentliga livet.
Sexualiten var privat.
Nu har det blivit tvärtom.
Sexualiteten är offentlig men religionen privat!

NK´s skyltfönster.

Det jag förstod på de båda arga kvinnorna i TV-studion var att de hade negativa upplevelser av religion.
Ja, kära ni, allt som missbrukas blir fel, och skadar oss.
Våldtäkt av själen eller våldtäkt av kroppen - det är lika illa.

Men precis som vi vill lyfta fram den goda kristendomen, som stärker identiteten och befriar och upprättar, så får vi måna om goda miljöer som stärker den trofasta kärleksrelationen.

Lagstiftningen mot våld finns sedan evighet i Tio Guds Bud:
- DU SKALL ICKE DÖDA. (5)
Mot otrohet:
- DU SKALL ICKE BEGÅ ÄKTENSKAPSBROTT. (6)
Mot lockelser:
- DU SKALL ICKE HA BEGÄR MOT DIN NÄSTAS HUSTRU ELLER SAKER... (9)

Snart börjar det.

De som fick tittarnas sympatier och applåder i studion var KD`s förespråkare Ebba, som sa:
- Varför skall vi förneka eller skämmas för vårt eget lands kulturyttringar?
Och göteborgsprästen sa:
- Ja staten är sekulär, men inte samhället.

De som har Kristus i hjärtat hade en mjukhet och värme, de andra såg bara hårda och ledsna ut.
Min bön är att också ni ska få erfara Guds närvaro, i era liv.

God arbetsmiljö.

Tack gode Gud att Du inte känner gränser för Din närvaro mitt ibland oss - på krogen, i TV´n eller hemma vid köksbordet.
Jag ber att Du också skall vara i kyrkan... att vi själva inte ska mota ut Dig...
Förlåt oss.
I Jesu namn, amen.

Helene Sturefelt
- kristen på krogen.

2 kommentarer:

  1. Bra talat. Såg också programmet, har du besökt hennes blogg?

    //Elias

    SvaraRadera
  2. Helene svarar Elias:
    Nej, jag vet inte vem hon är.

    SvaraRadera