Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 27 januari 2012

APELSINSOPPA & SMOOTHIE

En "levande" apelsin i Turkiet!

Härom dagen var jag på ett sjukhem för att hålla andakt. En gammal dam i 90-års åldern utropar:
- Dig känner jag igen! Du var med på TV! Halv åtta!

Själv känner jag knappt igen förra veckans hallåor.. och denna paranta dam hade allting klart för sig - trots att det är 1 år sedan programmet sändes!
Vilket minne!


Hemma-odlingen.

Som tack för detta glada tillrop, vill jag bjuda på en varm apelsinsoppa, nu när den metreologiska vintern nått oss.
Varsågoda:

APESLINSOPPA

1 apelsin
5 torkade aprikoser
1 morot

Riv moroten och koka i 2 dl vatten, med 1 msk socker, ca 5 min.
Klipp aprikoserna i småbitar och låt koka med.
Skala apelsinen och skär i små bitar, häll i.
När det kokat upp, kan du späda med kall apelsinjuice så att den blir dricklagom.

Häll upp i en go´ skål som du kan dricka ur...
Kryp ned i soffan och njut, medan Helge Skoogh fortsätter lattja med nästa halv-åtta-gäng!

Variera med andra frukter:
- riv i ett äpple istället, tillsätt russin, skiva i en banan.
Man kan reda av apelsinsoppan med lite potatismjöl om man vill ha den krämigare.

Rättvisemärkt förstås.

Om du är trött på kaffe (jodå, det blir man) så kommer här en kall, grön drink som får den tröttaste att bli pigg med en gång.
Jag drack denna smoothie (vad betyder det?) när vi var på Irland.
(smooth = slät, jämn, flytande, elegant, inställsam, skägglös och lismande...)

Nåväl, här kommer receptet på denna klorofyllgröna "jämt flytande och eleganta skägglöse-drink":

GRÖN SMOOTHIE:

1 avokado
1 lime
1 liten burk ananas med 3 skivor i
1 äpple

Mosa avokadon, pressa limesaft, skala äpplet i bitar och häll i allt detta + anannnassen (hjälp, hur stavas det?) i en skål med höga kanter och mixa ihop det. Tillsätt vatten för att späda ut, eller äppeljuice eller mer ananasjuice.

Avokadon mättar dig, limen piggar upp dig, ananasen tröstar dig och äpplet gör dig glad.
Serveras kall.
Ett möte mellan alla smaker och vädersträck.

Skål!

Lilla snigel akta dig!

Helene Sturefelt
- apelsinodlare och receptkokerska.

1 kommentar:

  1. Tycker mycket om dig H., <3 - Sparar DIG, dina tankar och dina Recept som en källa att ösa ut! Pax et Bonum. Gerd

    SvaraRadera