Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 5 januari 2012

RENINGSBAD I HOLMAMÅLA

Reningsbadet förbereds.

Har du suttit i ett vedeldat kar och badat under stjärnklar himmel?
Det är en underbar upplevelse! En kärleksstund med naturen, en lyckosuck med universum.
Skogen susar tyst. Hjortarna har slutat bröla och arbetshästen tuggar tyst sitt hö.

Vi låter omsluta oss av det eldvarma vattnet. Och med blicken på den disiga månen vet jag inte om jag är tillbaka i något slags fostervatten igen, eller om jag drömmer, för tiden har stannat.


Länkat, himmel och jord.

Med Trettondagens profettext från Jesaja kap 60 tar jag denna livsvidgande upplevelse med mig in i Guds ord:

RES DIG, STRÅLA I LJUS!
DITT LJUS ÄR HÄR,
HERRENS HÄRLIGHET GÅR UPP ÖVER DIG.

JORDEN ÄR HÖLJD I MÖRKER,
TÖCKEN OMGER FOLKEN,
MEN ÖVER DIG SKALL HERREN STRÅLA,
ÖVER DIG SKALL HANS HÄRLIGHET VISA SIG.

FOLKEN SKALL VANDRA MOT DITT LJUS,
KUNGAR MOT GLANSEN AV DIN SOLUPPGÅNG.

Herre, jag ber för Europas alla makthavare, att de skall enas kring en hållbar lösning i det europeiska samarbetet.
Är ekonomin ett andligt problem?
Herre, jag ber om vishet, om ditt ljus in i en besvärlig situation.

Ljusslinga in i vår värld.

LYFT BLICKEN OCH SE DIG OMKRING!
ALLA SAMLAS OCH KOMMER TILL DIG.

DINA SÖNER KOMMER FRÅN FJÄRRAN,
DINA DÖTTRAR BÄR MAN I FAMNEN.

Herre, jag vill tacka Dig för min familj, för den lilla dotterdottern som satt på min arm i badet, under stjärnhimlen...
Herre, jag vill tacka för mina vänner, för det tysta stöd vi kan ge varann genom förbön och goda tankar.

Ljusets barn.

NÄR DU SER DET, SKALL DU STRÅLA AV LYCKA,
DITT HJÄRTA SKALL BÄVA OCH BULTA,
NÄR HAVETS SKATTER KOMMER I DIN ÄGO
OCH FOLKENS RIKEDOMAR BLIR DINA.

Herre Jesus Kristus, jag ber att alla våra ägodelar skall ära Dig.
Hjälp oss att rensa ut det vi inte behöver. Hjälp oss att släppa vidare de saker andra kan ha större glädje av.
Jag ber om välsignelse över Röda Korsets arbete, över Human Bridge och över Metodistkyrkans pastor Walla som kör själv med förnödenheter till Lituaen.

... OCH DE FÖRKUNNAR GUDS ÄRA.


Helene Sturefelt,
- som rider längst bak i ledet med de vise männen, i stjärnans sken.
Och som gärna uppmuntrar alla att åka till Holmamåla Gård, tel 0455- 92002 för att få uppleva detta reningsbad, för kropp och själ.

Fridfullt i Holmamåla.

1 kommentar: