Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 28 februari 2012

MARIA - BEDRÖVAD och UPPHÖJD

Maria i mitten, Vadstena.

Jag vill ge min hyllning till Maria, Guds moder, denna dag den 28 februari.
I äldre tider gav man inte detta namn till några barn, i vördnad för Jesu moder. Först efter reformationen blev Maria vanligt i Sverige.

Maria kommer från hebreiskans Mirjam som lär betyda "den upphöjda" men också "den bedrövade".
Jag blev alltid ledsen som barn när jag hörde vad namnet betydde - Maria skulle väl vara glad, hon som fick föda Jesus... Det var innan jag hade blivit undervisad om att även genom Marias hjärta skulle det gå ett svärd...

Den grekiska översättningen blev Mariam - och jag tänker på den lilla flyktingflickan som bodde hos oss - Mariam, som hade sett så många poliser under sitt två-åriga liv att hon aldrig kunde slappna av...

Hos Mariadöttrarna på Heliga Hjärtats kloster, Omberg.

Jag låter Heliga Birgitta vara språkrör för Maria - och jag hör den himmelska rösten genom orden i första bandet av Himmelska Uppenbarelser, sid 104:

"GUDS MODER HÖRDES SÄGA TILL SONEN:
- Ärans konung är Du, min son. Du är Herre över alla herrar. Du har skapat himmelen och jorden och allt vad däri är. Ske därför all din vilja.
Sonen svarade:
- Vad den unge lär i sin ungdom, det bevarar han på sin ålderdom. Så har också du, Moder, från din ungdom lärt att följa min vilja och övergiva all din vilja för min skull. Därför gjorde du väl i att säga "Ske din vilja".

- Du, Moder, är såsom dyrbart guld, vilket man lägger på ett hårt städe och slår... ty du blev slagen med alla bedrövelser, och genom mitt lidande led du mer än någon annan lidit.

Hela världens smärta.

Ty när mitt hjärta brast på korset p g a den våldsamma smärtan, sårades därvid ditt hjärta liksom av det vassaste järn, och du hade gärna låtit det sönderskäras, om detta varit min vilja.

Men om du, Moder, hade kunnat hejda mitt lidande och önskat mitt liv, så hade du likväl icke velat det, om så ej varit min vilja. Därför gör du väl i att säga "Ske din vilja".

Sedan talade Maria till bruden (oss i församlingen):
- Du min Sons brud, älska min son, ty Han älskar dig."

Röd gloria.

Fylld av Marias underbara kvinnliga värme och totala hängivenhet, sitter jag framför min Mariabild från Taizé, tryckt på enkelt papper, och sjunger psalm 45:

JESUS FÖR VÄRLDEN GIVIT SITT LIV...
ALDRIG HAR NÅGON ÄLSKAT SOM HAN...

När mamma sjöng denna sång vid aftonbönen för oss barn, började vi alltid gråta.
Och jag tänkte:
- Vem har gjort Jesus så illa?
Också genom mitt hjärta gick ett svärd.

Än idag går det ett svärd genom mig! Och jag tänker med bävan på det andranamn mina föräldrar gav mig:
Marie - genitivformen av Maria.
Med tillägget Helene, som betyder "fackla", den som brinner och lyser.

Lyser för dig! Glödgad av din kärlek.

Ja, käraste Maria, jag vill vara din fackla, jag vill vara den som brinner och lyser liksom du, av din sons heliga glöd. Jag vill bära fram din moderlighet och liksom du öva mig i att be "Ske din vilja".
Fastän jag själv snubblar och gör fel, vill jag så ändå lysa med den styrka Gud ger.
Jag vill öva mig att be som du - att Guds vilja skall ske - även då jag inte förstår.

Det ju därför, kära Maria, som du också är den UPPHÖJDA, eftersom du så helt låter din vilja samarbeta med Guds.
Nu är vi långt bort från feministerna, som driver en annan debatt...

Tillsammans med alla Marior vill jag bära den bedrövelse som vi känner, när världen föraktar och förnekar din son, vår Frälsare Jesus Kristus.

Och med Heliga Birgitta ber jag för alla som söker efter en gemenskap som håller, som söker efter en mening bortom tomheten, ja som längtar efter ett äkta liv:

- VISA MIG HERRE DIN VÄG, OCH GÖR MIG VILLIG ATT VANDRA DEN.

Glada hälsningar!
- den be-drövade och be-drabbade M H Sturefelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar