Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 7 mars 2012

LAGENS HÖJDHOPPSRIBBA

Är livet en tävling?

- Hur högt kan du hoppa?

Jag tänker med skräckblandad förtjusning på högstadietidens idrottsövningar.
Du vet, viljan att komma över ribban. Tvekan sekunden innan... och misslyckandet när man sprang rakt på den dumma ribban, som låg för högt...
Det hjälpte inte att jag hade långa fina ben, när det inre modet svek...

Kan detta vara en andlig fråga?

Lokaltidningen skriver om den amerikanske höjdhopparen Dick Fosbury, som idag fyller 65 år, och den revolutionerande stil som han hade:
- Med ryggen mot ribban väckte han sensation!
Kunde man verkligen hoppa med ryggen före, och inte saxa med benen som var brukligt?!

Livet - en lagidrott.

Samhället bygger på att vi följer de lagar vi gemensamt kommit överens om.
I botten ligger de tidlösa Tio Guds Bud.
Men om vi inte klarar av lagens bud, vad gör vi då?

Om rättsväsendet inte kan lösa alla brott som anmäls - då avskrivs brotten! Vips, så var det löst.
Om vi inte orkar hålla emot all narkotika som flödar in - då kan vi väl göra som Nederländerna: legalisera eländet... Vips! Så går vi fria... allt medan dödligheten ökar...

Hur gör vi som troende med etik och moral inför Gud?
Vi kan ta sjätte budet som exempel:
- Du skall inte begå äktenskapsbrott. 2 Mosebok 20:14.

Det är bra. Det är ett skydd mot godtycklighet och utnyttjande.

Men om vi inte klarar det, då sänker vi ribban... för vi vill ju inte misslyckas!

Det blåste för hårt..

Matteus återger en situation när några fariséer kom fram till Jesus för att sätta honom på prov:
- Är det tillåtet för en man att skilja sig från sin hustru av vilken anledning som helst?

Moses tillät ju mannen att skriva skilsmässobrev.
- Ja, för att ni var så förstockade, men från början var det inte så, svarade Jesus.
Läs mer i Matteus kap 19.

Vi sänker ribban. Jesus höjer ribban!

Hör här, jag citerar Jesus ur Bergspredikan:
- Ni har hört att det blev sagt Du skall icke bryta ett äktenskap. Men jag säger er: den som ser på en kvinna med åtrå har redan i sitt hjärta brutit hennes äktenskap.
Matteus 5:27.

Nu ligger den  moraliska och andlig ribban på högsta nivå, i linje med själva stativets egen höjd.
Vem kan klara detta?
Och varför var Jesus så lugn när männen släpade äktenskapsbryterskan framför honom - hon skulle nu stenas allt efter Mose lag... Johannes kap 8.

Skipa rättvisa nu, Jesus! Visa att lagen gäller! Du har ju själv lagt ribban i taket!

Paus och andhämtning.

Jesus, det är omöjligt att hoppa så högt!

Jag tänker på de kulturer och religioner som har den fundamentalistiska rättvisan som sitt centrum - både muslimska och kristna sammanhang.
Lagen är inte målet.
Lagen är medlet!

Jesus gör det omöjligt för oss att leva efter lagen - vem har väl inte slängt lystna blickar hit och dit, eller tvärtom: om blickar kunde döda...
Kära nån, jag är helt uträknad! Jag river ju ribban, som bara ligger på marken...!

Jesus visar med detta att vi kan inte leva tillsammans utifrån en lagiskhet.

Det går inte att ha en relation som bygger på "rätt och fel". Det blir helt obarmhärtigt och kärlekslöst.
Håller du med?

Hur ska vi göra då?
Vilket är det viktigaste budet? Hur sammanfattas buden?

Jesus citerar den judiska trosbekännelsen som svar:

- HÖR ISRAEL, HERREN VÅR GUD ÄR DEN ENDE HERREN.
DU SKALL ÄLSKA HERREN DIN GUD AV HELA DITT HJÄRTA, AV HELA DIN SJÄL, AV HELA DITT FÖRSTÅND OCH AV HELA DIN KRAFT.
SEDAN KOMMER DETTA:
- DU SKALL ÄLSKA DINA NÄSTA SÅSOM DIG SJÄLV.
Läs mer i Markus kap 12:28-34.

Jag ser framför mig hur höjdhoppsribban liksom spricker... och bildar ett kors mot skyn.
Den enda möjliga vägen fram att leva tillsammans är i NÅD.
Tack kära kollega i Möllebackskyrkan för att du öppnade våra ögon inför detta.

Jesus pekar på kärleken, förlåtelsen, barmhärtigheten och den underbara Nåden, som befriar och löser från alla dumma misstag och skuld som hopat sig.

Wow! Vilket evangelium! Vilket glatt budskap!
Det vill jag räcka vidare till alla som sänker ribban... till alla som låser sig i sin fundamentalism... ja till alla som tror att de måste klara av allt själv.

Ett annat sorts Hopp!

Till äktenskapsbryterskan sa Jesus:
- Har ingen dömt dig, kvinna?
- Nej, herre.
- Inte heller jag dömer dig. Gå nu, och synda inte mer.

Tack käre Jesus! Jag skall aldrig mer försöka hoppa höjdhopp på livets relationsbana!
Hjälp mig att få samma sinnelag som du; att vara barmhärtig och upprättande.
Amen.

Osportsliga hälsningar i evangelisk anda,
Helene Hoppfelt.

Kärleksfull peppning på Västra Mark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar