Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 29 mars 2012

TRÖTTA KVINNLIGA PRÄSTER

Avskalad och utarbetad.

Har du också läst om dessa trötta, kvinnliga präster?
Jag ser en i spegeln varje morgon... hu!

Prästvigda kvinnors stress ska bli föremål för biskopsmötet, hoppas Forum för Kvinnliga präster.
Vi lär toppa statistiken över yrkesgrupper som sjukskrivs p g a svår stress...

Det är roligt att kunna bidraga med något...

Spegel, spegel.... hu!

Egentligen borde det inte vara möjligt att sitta här och skriva... men det är min ventil. Och att ni är många som delar mina tankar är en uppmuntran och glädje.

Idag firar jag att jag fått en present som jag längtat efter i många, många år:
- Jag har fått TID.

Tid är det dyrbaraste som finns. Och vackraste.

* Tack Gud för läkaren som sjukskrev mig - nej, han trött-skrev mig - jag är inte sjuk, bara just alldeles för mycket överarbetad då jag drog ett för stort lass...
* Tack Gud för vår nya kyrkoherde som såg detta i tidigt skede - nu finns det hopp att undvika det Svarta Hålet.

* Och tack Gud för att jag nu får arbeta med en chef som inte tänker tillåta att detta upprepas!
Wow!
Då är det ju lönt att våga försöka koppla av... jag menar, annars har man ju sovit med ett halvt öga öppet eftersom det snart är dags att gå upp igen.

Sov nu då! Blunda! Träskalle.

Det jag nu gör är sover, sover och sover lite till.
Utan att skämmas slumrar jag till i fåtöljen mitt på dagen.
Utan att blinka säger jag att det bästa som finns är just att sova!

Jag drömde i natt att jag gick bredvid rälsen... det måste vara ett gott tecken.


Det går inte. Längre.
Ändhållplats Gullberna Station.

Och hade jag inte kunnat skämta och skoja, skulle jag inte suttit här... utan varit inlagd någonstans...
Fast å andra sidan bor jag på ett gammalt hospitalområde, så atmosfären är helt rätt!
- Här kommer en galning till!

Helene Sturefelt, avdelning 53... eller? Nej, det är ju årsringarna.
De allra tröttaste och kvinnligaste hälsningar.

3 kommentarer:

  1. Tack Gud för dig Helene!

    Vad bra att du klev av vid ändhållplatsen och inte satte igång att lägga ny räls......
    I bland undrar jag vad är det som är galet och vad är sunt.....

    Stödjande Bamsekram
    till Dig från mig

    SvaraRadera
  2. Alla måste vila ibland. Stor kram!

    SvaraRadera
  3. Helene svarar:
    Ja, man undrar verkligen - en del har för mycket att göra, en del för litet... Kan vi inte fördela arbetet mer rättvist?
    Jag är så oerhört tacksam för mitt arbete och min tjänst, men Jesus talade ju allvar med sina lärjungar att det var nödvändigt att dra sig undan och vila ibland. Så får det bli.
    Tack och amen.
    HS

    SvaraRadera