Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 2 april 2012

HUMOR, SATIRISKT VAPEN

Vapen som gör strålande rent...

Det finns vapen som man inte kan ta ifrån en människa.
Kärlek är ett sådant vapen, bön likaså. Och humor!

När allvarlig kritik skall riktas mot samhälle och kyrka, då är humor det bästa.

Om jag inte vore så van vid Bibeltexterna skulle jag nämligen tro att gårdagens predikan var ett skämt...
Det var 1 april igår och jag satt hemma och lyssnade på radiogudstjänsten.
Nu ska du få del av några spännande tankar, förmedlade av prästen Eva Lindkvist Hotz, tack till dig!

Det handlar om kärlekens pris. Det handlar om vägen till korset.
Jesus rider in i Jerusalem - på en åsna.

Hästarna var slut...

Han iscensätter maktens självupptagenhet.
- Här kommer jag! Hylla mig!
Det är bara det att de brukar ha betydligt finare hästar och kläder och...

Det är de maktlösa som hyllar Jesus. Deras rädsla för hot och repressalier förbyts nu mot glädjerop, men också rop på hjälp - Hosianna - mot den makt, som har en väldigt tunn hinna mellan omsorg och grymhet...

Jesus avslöjar de storas litenhet, och lyfter fram den lilla människans storhet.

Precis som i sagan om Kejsarens nya kläder, minns du den? En pojke avslöjar att kejsaren går utan kläder i paraden, men alla vuxna spelar med i det galna upptåget och säger "åh, så fina kläder"...

Den bästa satiren har en självpåtagen barnslighet!
Det finns en djupt vaksam kritisk blick bakom den naivitet som går i demokratins tjänst!

Rida på en åsna - så barnsligt!
Ta emot folkets jubel med palmblad i händerna - så naivt!
Se upp.
Det är nu det bränns...

Jesus i Amiralitetskyrkan.

Eva L Hotz berättade om sitt möte med den fängslade och frigivne studentledaren i Burma. Han satt fängslad i burmesiskt fängelse i sin kamp för fred och rättvisa.
För att överleva den grymhet han mötte där, såg han sin situation på ett annat sätt:
- Han tjänade inifrån fängelset (han såg sig inte som fängslad), han gjorde sina andliga övningar varje dag (inte som fånge, utan som "fri", innan för dörrarna) och han behöll förmågan att skratta (han skrattade åt fångvaktaren när han blev utsläppt, och fick sju år till...).

Livet är inte ett jag-projekt, utan ett vi-projekt. Där finns den egentliga meningen med livet.

Och i fängelsecellen stod det ristat: Gud dödar inte - Dios no marta.

Men människan dödar Gud...

Jesus talade om Guds rike, det var en förtäckt form av samhällskritik. I Guds rike råder en annan maktbalans och en annan mänskosyn.
Han visste att Hosianna-ropen snart skulle bytas till ropen på "Korsfäst!".
Jesus gick en summarisk rättegång till mötes, med prygel och tortyr. Men han kom på en åsna...!
Kärlekens makt kommer alltid underifrån.

Jag vet inte om Jesus skrattade där han satt, men jag vill gärna tänka att han gjorde det!
Ungefär som att vår statsminister skulle komma åkande i en leksaksbil genom Stockholm... och vi skulle vinka med små videkvistar...

Humor är mänsklig överlevnad.
Skrattet hindrar galenskapen att ta över, tänker jag.

Vill du ha en skrapa, eller?

Alla aktivister, som riskerar sina positioner och relationer, gör det för att deras hjärtpunkt inte sitter i egot, utan i medmänniskan.
Då sammanfaller hjärtpunkt med smärtpunkt.
Din smärta gör så ont i mig att jag måste ge mig iväg, för din skull, för att hjälpa dig.
Det är sann kristendom.

Steget mellan seger och förlust är mycket kort...
Från Palmsöndag till Skärtorsdag och Långfredag...
Vem står ut med en sådan sanning? - - -
Bara han som är självaste Mänskosonen, som talar maktens språk, fast tvärtom.

Och med reklamen kom blomstererbjudande att "förr var påsken en tråkig helg, nu är det glädjefest! Kom och köp blommor för endast..."

De missade visst Påskdagen.
Det har kyrkans folk själva gjort och stannat vid långfredagen, aj aj.

Missa inte Rosenboms bedjande hand.

Går det att ha ett leende i hjärtat, medan eländet pågår?

Jag avslutar med kycklingens perspektiv:
- Skalet började spricka... och just när kycklingen trodde att nu var Döden kommen, brast skalet och ljuset flödade in: Välkommen älskade barn! hördes en röst säga.
Kycklingen dog inte. Tvärtom, nu började livet - vilken uppståndelse det blev! Ha!

Gud såsom Höna.
Det gillar jag.
Nu ber jag att Gud skall breda sina vida vingar över mig... ty jag är trött och behöver samla kraft för att verkligen kunna fira påsk, inte bara ha påsk...

Det genomlysta livet.

Här kan du lyssna hela april till denna utmärkta gudstjänst "Kärlekens pris" med Eva Lindkvist Hotz predikan, och Dan-Erik Sahlberg som tolkar psalmer med sin gitarr.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=945&artikel=5030078

Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar