Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 8 maj 2012

EFFEKTIV BÖN



Effektiv bön. Carl-Erik Sahlberg undervisar.

Bön är en naturlig del av människans inre liv. En inre monolog med universums Herre, en vän, ett bollplank, en frälsare.
Ett kännetecken i det kristna livet är inte bara bönen, utan ännu mer BÖNESVARET. Det är ju det som liksom legitimerar om den kristna tron är sann, eller inte...

Nu kommer tufft motstånd:

- NI BER, MEN NI FÅR INGENTING, DÄRFÖR ATT NI BER ILLA.
NI VILL BARA TILLFREDSSTÄLLA ERA EGNA BEGÄR.

Det är aposteln Jakob som i sitt brev undervisasr om bön. (Jak 4:3).
Det gör också kyrkoherden i St Klara församling. Han har skrivit ett litet häfte som heter just EFFEKTIV BÖN. Den är slut på förlaget, men här kommer den, i kortformat.
Det är ett långt inlägg. Läs bara om du har tid. Foton från Turkiet; Antiokia i Pisidien.
En böneskola! Varsågoda. Sju punkter.

Handelsvägarna möttes på Anatolyska högplatån.
Här har Paulus gått!

1. Gud är god

"Jag har mött inte så få kristna som när be börjar be, är osäkra på om Gud verkligen är god och vill dem gott. Han kanske är arg och först måste bevekas... Har man den attityden, ska man nog inte räkna med så många bönesvar.
Utgångspunkten är Jesu egen undervisning:

FINNS  DET NÅGON BLAND ER SOM GER SIN SON EN STEN NÄR HAN BER OM BRÖD? ELLER GER HONOM EN ORM NÄR HAN BER OM EN FISK?
OM NU REDAN NI, SOM ÄR ONDA, FÖRSTÅR ATT GE ERA BARN GODA GÅVOR, SKALL DÅ INTE ER FADER I HIMLEN GE DET SOM ÄR GOTT, ÅT DEM SOM BER HONOM?!
Matteus 7:7-11

Gud är GOD - men fienden, satan, är ond.
Gud vill ge bönesvar, men fienden vill stjäla eller förhindra bönesvar.
En kristen som börjar anklaga Gud för uteblivet bönsevar, borde istället anklaga fienden!
Annars är "bönebössan" riktad åt fel håll!

Alltså: när jag börjar be, har jag därför aldrig Gud som fiende! Tvärtom har jag Gud i ryggen inför problemet som ska attackeras!
Gud är inte emot mig - Han är för mig.
Gud är genomgod - fienden är genomond. Satan vill ta, Gud vill ge.
Detta är oerhört viktigt att veta och ha i sitt sinne, innan jag börjar be."

Gud bygger upp. Vem välter?

2. Be konkret

"Jesus visar med sin undervisning att vi får be konkret om "bröd och fisk".
Jämför med julafton! Barnens önskelista är mycket konkret vad gäller märkesprylar och tidsfaktor.
Barnen säger inte:
- Du kan väl ge mig vad du vill, gärna innan jag fyller 50..."

Carl-Erik Sahlberg ledde en resa i Paulus fotspår till Turkiet förra året, där jag och min man var med.
Vi stod inför personalbyte och jag bad honom om hjälp att be. Vi satt i ruinerna av någon biblisk stad minns jag, när han sa:
- Precisera! Om du svamlar eller är otydlig, blir svaret likadant. Ta Gud på allvar, han tar dig på allvar. Nå?
Jag svalde och tänkte... och preciserade mig, och han bad:
- Herre, tack för att du är god. I Jesu namn tar vi bort de hinder som står ivägen för X X. Tack för att Helene innan jul ska få se tecken på ditt svar. Amen.

Kort. Enkelt. Starkt. Och bönesvaret kom! Bättre än jag kunna ana!

Men. Vi vet också att Gud, som är allsmäktig och vet allt, svarar likt ett trafikljus:
- Grönt, rött eller gult.
Ja. Nej. Eller Vänta.

Vi tror att bara ett Ja-svar från Gud är ett svar... Men Nej-svaret vill hindra från att situationen blir värre. Och Vänta-svaret handlar om att det behövs mer tid för Gud att väcka hjärtan... och att det kommer ett bättre tillfälle, längre fram. Tålamod!

Tålamod. Bed om en väg genom tistlarna.

3. Vad ska jag be för?

Frågan kan tyckas dum, men Carl-Erik lyfter fram följande:
- Stämmer din bön med Guds vilja? Är det i enlighet med Bibeln? Upphöjer det Kristus?

"Om jag läser Bibeln regelbundet så vet jag ganska snart vad jag kan be för, och inte be för.
- Jag kan be att mina barn skall blir frälsta (2 Tim 2:4, Jes 54:13).
- Jag kan be att få vara brukad av Gud (Joh 15:5, Ps 1:3).
- Jag kan be att få vara psykiskt och fysiskt frisk (Apg 10:38, Jes 53:4).
- Jag kan be om bröd på bordet (Matt 6:11, 5 Mos 28:5) och så vidare...

Men det är ingen idé att be Gud att jag skall bli gift med den vackra grannfrun...
Jag ska inte be om att kunna smita undan med så mycket skatt som möjligt...

Bibeln säger också att DEN HELIGE ANDE kan leda vår bön (Rom 8:26).
Som andefylld kristen känner jag instinktivt om ett böneämne är i linje med Guds vilja eller inte.

Helig Ande talade till församlingen i Antiokia att utse Paulus och Barnabas till de första missionärerna (Apg 13:2). Anden talade till Paulus om ändrade resvägar, om arresteringar o s v.

På samma sätt talar Helig Ande till dig och mig. Anden prövar ditt böneämne om det stämmer med Bibeln och ärar Gud.
Anden sanktionerar djupt i mitt inre om det är rätt eller fel. Tack Helig Ande att du finns och manar oss!"

Syd-koreanska kristna firar mässa!
De sjöng "Det finns djup i Herrens godhet"!

4. Tacka

"Om jag vet att det jag skall be för ligger i linje med Guds vilja, då kan bönearbetet börja!
Först med att tacka. Det är artigt och hövligt. Till exempel så här:

- Lova Herren min själ! Minns allt det goda Gud gör. Han förlåter alla mina synder och botar mina sjukdomar. (Psalt 103:2)

Om det första mitt barn säger på morgonen:
- Pappa, ge mig en hundring... Så tycker jag det är oartigt, ouppfostrat och ohövligt.
Barnet hälsar väl allra först med:
- God morgon Pappa!
Så gör jag också, med Gud:
- God morgon Gud, tack för en ny dag med nya krafter, utmaningar och möjligheter.

Sedan nämner jag mitt böneämne för Gud (som redan vet) och gör det tydligt för mig själv.
Och , inte minst, tackar för de tecken jag redan ser!"
T ex att mitt barn har kristna kompisar, att politikerna fattar goda beslut för miljön (mitt exempel) o s v.

Tack, Herre, för dina tecken!
Kyrka byggd till Paulus ära (hm!) 500-talet.

5. Attackera

När vi var i Turkiet undervisade Carl-Erik oss i gruppen om bönen, och jämförde med älgjakten. Jaktledaren har gett mandat till jägarna att skjuta. När älgen kommer, vänder sig väl inte jägaren mot ledaren och frågar:
- Snälla, får jag skjuta älgen?
Saken är ju redan klar! Gör det du ska! Och så liksom låtsas-siktade Carl-Erik rakt mot mig... som satt med blicken riktad ut mot havet och ön Patmos i fjärran...
Jag, en älg... Jag glömmer det aldrig! Alltså:

"Det är inte Gud som är min fiende, det är satan. Gud vill mig väl och unnar mig allt gott.
Djävulen är lögnens fader (Joh 8:44), denna världens gud (2 Kor 4:4), som har kommit för att stjäla, slakta och döda (Joh 10:10).
Guds fiende vill stjäla mitt bönesvar, slakta min glädje och döda mina framtidsdrömmar. Det är honom jag skall attackera! Det är djävulen som hindrar mitt bönesvar.

Jesus attackerade den rasande stormen. Han sa inte:
- Snälla far, kan du still stormen?
Nej, han hade ju "Gud i ryggen" och riktade sig direkt och sa:
- Tig! Var stilla! (Mark 4:39).

Likaså när han stod inför synagogföreståndarens döda dotter, inte bad han:
- Far, kan du uppväcka henne?
Nej, med Guds mandat sa han:
- Lilla flicka, jag säger dig: Stå upp! (Mark 5:39)

När Jesus mötte demoniserade människor vände han "bönebössan" direkt mot det onda och sa:
- Far ut ur honom! (Mark 1:25).

Vi ska alltså inte bestorma Gud, vi skall bestorma djävulen!

Bestorma främlingsfientlighet.

Det finns två sätt att göra det på. Matt 16:16-18 beskriver att Binda och Lösa.

LÖSA: I din bön kan du lösa en människa eller ett probelm du kämpar med. Du kan bryta ett ont inflytande över personer och istället göra anspråk på den personens frälsning, befrielse, hälsa, ekonomi o s v.
- Far, jag bryter i Jesu namn det ondas (satans) makt över X X och gör anspråk på hans/hennes frälsning, andedop, helande o s v.

BINDA: Jesus uppmanar att binda anden (inflytandet, problemet) i den person du ber för. Det hjälper mig få en sundare syn på den personen
Jesus säger alltså att det inte är något fel på själva personen, utan på anden i personen.
Det är anden som skall attackeras, inte personen.
Eller: det är synden som skall fördömas, inte syndaren!

Så här kan du be:
- I Jesu namn binder jag anden i X X.

Jesus kallar detta ibland för "ormar och skorpioner" (Luk 10:19):

JAG HAR GETT ER MAKT ATT TRAMPA PÅ ORMAR OCH SKORPIONER, OCH ATT STÅ EMOT FIENDENS HELA STYRKA...

Ormar och skorpioner...

"Ormarna" kan heta misströstan, ovillighet att bekänna sig som kristen, låg självkänsla, dålig ekonomisk planering, ihållande huvudvärk....
"Skorpionerna" kan heta andlig torka, rökbegär, skvallersjuka, "otur", frostiga relationer eller tillbakagång i församlingen.
Trampa sönder dem! I Jesu namn.

Jesus har gett den kristne makt att fast och lugnt visa bort fienden med hela handen:
- Nu får du ge dig! Backa! Stick här ifrån!

Besegra det onda.

6. Be om skördearbetare

"Ibland kan det vara så att den person du ber för är långt bort och är svår att nå.

BE DÄRFÖR SKÖRDENS HERRE ATT HAN SÄNDER UT ARBETARE TILL SIN SKÖRD. (Matt 9:38).

Om du ber att kyrkan på Jamaica ska expandera, kan du rent personligen inte göra något åt det.
Eller att ditt barn skall bli en levande kristen - det är inte så lätt att själv vittna för släktingar.
Be då Gud sända skördearbetare i den personens/  församlingens / landets väg.
Det kan vara en kompis, en händelse, ett TV-program, en bok o s v.. som påminner eller berör.

Bönesvaret kommer, oavsett om det kommer som en raket eller långsamt som en sköldpadda."

Gud sänder skördearbetare.

7. Tro

"Jesus talade ofta om munnens tal. När du ber, är det viktigt att du inte med dina egna ord förhindrar bönesvaret. Exempel:

Du kan inte komma överens med någon att be för en persons tillfrisknande och strax efter fråga om hon har skrivit testamente...
Eller du kan inte be för nya order i ditt företag och sedan kalla samman personalen och avskeda hälften p g a vinningslystnad...

Alltså: Du måste tala i enlighet med den bön du ber!

Detta är nästan det svåraste. Vi lever i en kultur präglad av icke-kristet tänkande att vi nästan per automatik tänker icke-bibliskt när vi lämnar kyrkan eller slår igen Bibeln.

Jag måste välja att besluta mig för att tala tro, eller otro, till problemet.
Mitt i dödsskugans dal kan du ändå välja att säga:
- Godhet endast och nåd skall följa mig! (Psalt 23)."

Inskription på grekiska.

Carl-Erik Sahlberg avslutar sitt häfte EFFEKTIV BÖN med att påminna om att Jesus vill vara nr 1 i ditt liv.
Bönen blir klen om vi bara ropar på Gud i kris, eller har Jesus som nr 4, 8 eller 17...

Han uppmanar också att man behöver ""bekänna sina synder för varann" så att inte de ligger och hindrar flödet.
Denna undervisning har förändrat mitt sätt att be radikalt!
Jag drömmer om att få starta en böneskola i vår församling. Eller åtminstone här på bloggen. Jag kommer att återkomma.

Detta var ett långt inlägg, men det är så jag vill använda min blogg, till undervisning.
Vi avslutar med att be att Jesus skall få bli nummer ett!

- Herre Jesus, jag har varit borta från Dig. Jag har syndat. Jag har gjort Dig ledsen många gånger. Förlåt! Nu tar jag emot Dig som herre i mitt liv.
Tack för att Du tar emot mig. Tack för att Du förlåter mig och beskyddar mig.
Tack för att Du fyller mig med den Helige Andes kraft.
Amen!"

Förmedlat genom Helene Sturefelt
- med makt att be! Du också.

Vid synagogan i Apostlagärningarna 13.

2 kommentarer:

  1. Hej Helene!
    Tack för ett underbart inlägg som för personlig del inte kunde komma mer lägligt. Bönen är för mig något mycket svårt och på något sätt löstes många knutar genom denna text. Så underbart med din blogg, alltid bröd för hjärtat i rätt stund.

    Stor kram där du Är!

    SvaraRadera
  2. Tack för den bönskola! Det var precis som behövdes och jag vill gärna fortsätta..

    SvaraRadera