Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 15 maj 2012

VASSA ADMINISTRATÖRER


Så in i vassen för mycket!

Var är sekreterarna? Vart tog administratörerna vägen?
I en alltmer slimmad organisation är det ofta just dessa funktioner som dras in, hör jag på ett radioprogram, allt medan jag rensar ogräs.

Det skulle bli så mycket mer effektivt och lönekostnaderna skulle minska.
Men det blev tvärtom.
De berättar om en undersökning inom vården, skolan och polisen. Man ville få "fler händer och fötter" i tjänst, men istället hamnar sjukvårdare, lärare och poliser alltmer i pappershögar och administration.

Det är likadant inom kyrkan, på bilverkstaden och i butiken, tänker jag och får en pusselbit till varför jag mår som jag mår.

Splittrat liv.

* Alla skruvar och muttrar som oljekladdige "Fixar-Kalle" visste exakt var han hade, skall nu bokföras och registreras via datorn. Det tar minst dubbelt så lång tid.
* Alla patienter som skulle behöva beskriva sin situation bättre, får nu istället se hur läkaren halva tiden sitter och knappar in uppgifter på datorn. Det tar minst dubbelt så lång tid.
* Poliser som vi vill ha tillgängliga på gatan sliter också med sina pärmar.
* Och kyrkoherdar tvingas lägga ned massor av tid på policydokument och handlingsplaner, liksom rektorer och många, många fler.

Vart tog själva jobbet vägen?
Och var kom all den här administrations-exercisen ifrån?

Jag gör en stilla matematisk beräkning vad gäller alla arbetslösa... och jämför den siffran med alla som bort-rationaliserats... och jämför igen med alla som är sjukskrivna för "utmattningssyndrom" eller ännu värre "utbrända".
I min värld hör dessa statisiksiffror ihop.


Rationalisera inte bort ena halvan.

Det blir ett oerhört högt pris - för alla - att "betala" för både arbetslöshet och sjukskrivna.

Ingen tjänar på detta.

Återanställ! Låt människorna bakom siffrorna mötas.

Och detta blir dagens samhällskritiska inlägg:
Homo Economicus biter sig själv i svansen och orsakar sin egen ohälsa och till slut  - död. I den heliga proftitens namn, amen.
Let´s sing a Broken Halleluja...

Lurade, så in i vassen.

Radioprogrammet fortsätter:

- Det värsta är att viktiga administrativa uppgifter hamnar nu i händerna på folk som inte har utbildning till det, är okunniga och många gånger ointresserade. Det borgar för en förflackning och felaktigheter.

Och utmattning - eftersom det förväntas av läraren/ vårdgivaren/ prästen att allt det vanliga arbetet ska fortlöpa.
Man sitter framför datorsystem som inte är anpassat efter den verklighet man jobbar i.

Och det tar tid - det ger inte tid - nej, det tar tiden ifrån oss - den dyrbara tiden som vi skulle ge till mänskliga möten.

Vem ser klart?

Tack och lov för vi inga journaler i kyrkan. Men bokningar ska in i datorsystemen och det tar tid!
Jag orkar inte längre hålla alla dessa bollar i luften.
Jag är ingen kvinna... bara en människa... ! ... en mycket trött sådan, som vill göra en sak i taget; det jag är utbildad för.

Önskas till alla slimmade organisationer: återanställ administratörerna! Leta upp sekreterarna!
Sluta använda det som ett skällsord, detta att vara administratör.
Och anställ gärna en "farmor" också, som kan pyssla om alla!

Det måste finnas en öppning.

ALLTING HAR SIN TID,
PLANTERA HAR SIN TID OCH RYCKA UPP HAR SIN TID.
ADMINISTRERA HAR SIN TID OCH TA HAND OM FOLK HAR SIN TID...

... nu läste jag mellan raderna i Predikarens text, kapitel 3, men ack så sant!

Helene Sturefelt
- som lurar i vassen.

1 kommentar:

  1. Helene tillägger:
    Men för att administratören/informatören skall fungera måste han/hon vara kunnig om vad firman sysslar med! Annars är det inte till hjälp, bara stjälp och man får likväl göra jobbet själv! Självklarheter egentligen.
    HS

    SvaraRadera