Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 26 juni 2012

COACHING - NYA RELIGIONEN


Lyser inte av sig själv.

Positivt tänkande. Jag orkar inte.

Den nya psykologi-religionen är en lögn för mig. Den är gudlös i sitt krav på vad jag själv ska lyckas prestera, om jag bara frigör min inre potential...

Detta inlägg hämtar tankar från religionshistorikern Anne-Christine Hornborg, som gör upp med vår tids lekmannaterapeuter.
Jag citerar en artikel ur Dagen (15 juni 2012), skriven av Majken Öst Söderlund.

"Coaching och lekmannaterapi - en väckelserörelse".

Många veckotidningar ger goda råd hur vi ska uppnå harmoni och välbefinnande, förmedlade av en coach, en yogalärare eller terapeut.
Deras lockrop inkasserar rejäla summor och har ersatt kristendomen.
Coachning har blivit vår tids väckelserörelse...

A-C Hornborg har studerat sex olika företag som erbjuder denna form av "terapi":
Det är lekmannaterapin Resan, Svenska institutet för sorge-bearbetning, Huma Nova, Hälsoakademin Europa, Coach samt Human Dynamics.

Solens ljusmagi på väggen.

Hon riktar skarp kritik mot att t ex arbetslöshet inte längre ses som ett samhälleligt problem, utan definieras som ett individuellt problem, som kan försvinna med rätt tänkesätt från rätt coach.

- En allsmäktig transcendent Gud har ersatts av att det inre jaget har sakraliserats, och den inneboende individuella guden måste vi själva upptäcka.

Kyrkans traditionella gudstjänster har ersatts av personliga sessioner, där individens upplevelse är den enda bekräftelsen på att riten har lyckats.

Denna religionshistoriker jämför detta med de kristna sakramenten, som bygger på Bibeln och lång tradition. Dop, vigsel och nattvard kan genomföras oberoende vad en människa upplever.

De kristna sakramenten medför en salighet tack vare Guds löften, utanför oss själva.

Men inom coachning och lekmannaterapin bygger allt alltså på den egna upplevelsen.

- Det är vars och ens eget ansvar att finna sin inre potential, sin gud, och bli befriad från sina rädslor.
Om det misslyckas, kan man inte ringa Konsumentverket...

Misslyckanden beror på individens oförmåga.

Om jag har ont i knät då?

A-C Hornborg finner en likhet mellan dessa självutnämnda terapeuter och new age och framgångsteologi.
Och det är inte gratis.

Visste du att du kan få en snabbkurs i sorgehantering under ett veckoslut för 5000 kronor?!

Svenska institutet för sorgebearbetning säljer dyrt den själavård som vi präster och diakoner i Svenska kyrkan utför gratis! Och under så lång tid du behöver för att sorgen ska klinga av.

Efter sorgen kommer ljuset.

Andlighet till salu...
Om Luther hade hört detta, skulle nya protest-teser omedelbart spikas upp på varje anslagstavla, tänker jag.

Dessa uppräknade företag har mött hennes bok (på Dialogos förlag) med kritik, på respektive hemsida. Men Anne-Christine Hornborg svarar:
- Forskning skall mötas med vetenskapliga argument, inte med personangrepp.

Artikelförfattaren Majken undrar varför media inte vågar ifrågasätta coacherna mer.
Tre miljarder kronor beviljas till jobbcoacher på arbetsförmedlingen i Sverige.

- Hur kommer det sig att lekmanna-terapeuter och coachar, som gått några veckors utbildning, subventioneras med skattemedel? undrar hon.

Debatten har varit livligast bland legitimerade psykologer, som ser en fara att deras arbete utförs av outbildade lekmän.

Majken fortsätter:
- En präst kan inte erbjuda förbön för arbetslösa, det skulle anses overksamt och ovetenskapligt.
Men en coach kan erbjuda mindfulness eller yoga till företag utan att man blinkar!

Om jag har ryggskott då?

Ordet religion är utbytt mot det mer allmänna ordet andlighet.
Riter är utbytta mot tekniker, där många asiatiska religiösa riter rensats från all etik och religion och presenteras som stressreducerande tekniker...

Och vi älskar att låta oss gå den snabba och enkla vägen, tänker jag, och minns hur Transcendental Mediation (TM) på 70-talet försökte lura i oss hinduism, med förment vetenskapliga termer.

Vi vill ju alla vara vän med naturvetenskapen, som ersatt religionen som legitimitesbärare, därför hänvisar man till olika mätningar av välbefinnande, för att kunna sälja sin affärsidé.

Det skulle vara intressant att mäta halten stresshormoner före en gudstjänst, och efter...
Hos den som firar gudstjänst alltså, inte hos den som jobbar... ; )

Församlingen är samlad.

Tidningen Dagen lyfter fram ett samtidsfenomen som vi måste ta på allvar och förhålla oss till.

Vetenskapen kan förklara orsakssamband - "varför hände detta mig" - men inte ge svar på existentiella frågor.

Majken undrar till sist:
- Frågan är vad kyrkan har för motkraft i detta vakuum, mot den nya kommersiella väckelserörelsen.

Anar du något?

Jag tänker ge mitt pyttelilla bidrag till detta genom att lyfta fram det Negativa Tänkandet...
Bibelns stora bönbok Psaltaren är fylld av förtvivlan, vånda och ärliga frågor:

- HUR LÄNGE, HERRE, SKALL DU SÅ ALLDELES GLÖMMA MIG?
HUR LÄNGE SKALL MIN FIENDE FÖRHÄVA SIG ÖVER MIG?

Psaltaren 13 är verkligen inte positivt tänkande! Där vräker David ur sig alla sina mörka tankar, och ropar till Gud.
Det var även min väg in i Trons Gemenskap.

I den smärtsamma övergivenheten finns Gud, där korset blir en verklighet, inte en teori. Korset blir min enda räddning.
Gratis.

Gud, du lyser genom mig! Oavsett vad jag känner.

Mitt pyttelilla bidrag nr 2 är en protest mot coachningens elitistiska drag - endast för dig som kan betala, är frisk och vig... och endast för dig som orkar skärpa dig och ditt inre...

Tänk om Elise Lindqvist, även kallad "morsan" bland dem i St Clara i Stockholm, skulle gå ut på Malmskillingsgatan med detta budskap till narkomanerna och de prostituerade:
- Kom och sök din inre potential...

Nyandligheten är ett hån mot alla utsatta!

St Clara - öppet för alla som inte orkar frälsa sig själva.

Lekmannaterapeuterna och meditatörerna är långt ifrån frälsningen, där Gud är den som agerar, och människan den som tar emot - av NÅD - utan att man sitter med benen i kors, eller har tagit ett banklån för att betala en veckoslutskurs i harmoni...

Dock vill jag avsluta med att säga:

- När materialisten upptäcker att det finns "något mer" än bara prylar, då är yoga och meditation en riktig ögonöppnare!
Men man blir inte mätt... och all själv-frälsning är en oerhörd börda att bära, där skulden kan bli väldigt tung och känslokravet orimligt.

Befriande svalka. Väsby kyrka.

Då är det befriande med den gamla vanliga kyrkan... att slinka in i Guds hus och upptäcka att där pågår en Sinnesromässa... där det heliga sakramentet räckes...

Oberoende av alla känslor och vetenskapliga tabeller, kan vi var och en få ta emot ett stycke helighet som rymmer en hemlighet:
- Gud är en av oss vid detta bord.

JAG FÖRTRÖSTAR PÅ DIN NÅD!
MÅ MITT HJÄRTA FRÖJDA SIG ÖVER DIN FRÄLSNING!
Psaltaren 13.

Från död till liv. Blått kyrkfönster i Väsby.

Oandliga hälsningar... men med smak av befriande kristen tro,
Helene Sturefelt,
- som gärna stretchar och gör icke-religiös gympa.

P.S Lyssna till Malmskillingsgatans "ängel" den 2 aug, då ska hon sommarprata i radions P1.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar