Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 27 juni 2012

LOUISE 396


Matz Arnström. Foto: Daniel Kjellander.

På den lokala topplistan i Blekinge ligger just nu en mycket märklig låt:
"Louise 396".
Helt avskalat hör man en röst, påminnande om Thåström, och en enkel elgitarr som slår an ackorden.
Det är en underbar låt, som sänker tempot, ger en tankeställare - och som har en psalm som inspiration!

Vi som är vana vid att gå i kyrkan och fira nattvard, hör med en gång originaltexten "Gud är en av oss vid detta bord".

Silverasken med oblaterna.

Jag har glädjen att känna både artisten Matz Arnström och Louise, "objektet" för sången!
Här kommer både Anders Frostenssons psalmtext, som du alltså finner i psalmboken som nr 396, och Matz nysrkivna text.

Till saken hör att Louise har, med sin kompis Sissa, just varit i Rio de Janeiro på den stora klimatkonferensen, och de arbetar aktivt med miljöfrågor på ett sätt som inger hopp.
Till sist en länk till låten och en radiointervju.

Kristus håller hela världen i sin hand!
Sissa fotograferade Louise i Rio.

 Psalm 396 vers 1:

HÄR ÄR RYMLIG PLATS, HÄR ÄR GUDS BORD
ETT STRÅK AV HIMMEL OCH EN DOFT AV JORD
ETT ROP UR MÖRKRET OCH ETT SVAR I TRO
GUD ÄR EN AV OSS VID DETTA BORD... ://

Matz Arnströms text:

FADER VÅR, MODER JORD ÄR TRÖTT
OCH SONEN PÅ KORSET HAR FÖRBLÖTT
MEN JAG HAR MÖTT EN KVINNA - HON VERKAR KLOK OCH VIS
SÅ JAG TOG HENNE I HANDEN, LOUISE
HON HÅLLER MIG I HANDEN, LOUISE.

Moder Jord är trött.

Jag tänker:

Gud ger oss alla rymlig plats att leva på, ett paradis på jorden.
Men vår girighet krymper livsutrymmet för både människor och djur.
Vi dödar profeterna och korsfäster Gud...
Ur all sann tro växer en handlingskraft att, trots allt, vilja gå mot strömmen och söka fred.
Och frid.

En liten bit oblat vilar i min hand...

Fallna blomsterbröd.


INGA AVSTÅND MER, EJ FRÄMLINGSKAP
OCH TIDEN GENOMTRÄNGD AV GUDS "IDAG"
MED ABRAHAM ÄR DU OCH JAG KAMRAT
GUD ÄR EN AV OSS VID DETTA BORD... : //

OM ALLA MÄNSKOR BARA SLUTAR TRO
OCH FÄLLER ALL VÅR REGNSKOG - VAR SKA VI BO?
DET VIKTIGASTE FÖRST, LYDER EN GAMMAL KLOK DEVIS
HELA VÄRLDEN MED DIN HAND, LOUISE
VI KAN HELA VÄRLDEN MED DIN HAND, LOUISE.

Alla tider hör ihop. Alla människor är sammanlänkade.
Generna i kroppen minns alla folkvandringar, all kamp och samlingen runt lägerelden... mättat av det syre skogen producerar medan vi sover.
Vem ska jag sända? Vem vill vara min ambassadör? frågar Gud.

Du och jag. Med en liten bit oblat i min hand.

Käre Gud...


EJ ENS ÄNGLAR ANAR ELLER VET
DE DJUP SOM RYMS I GUDS BARMHÄRTIGHET
DEN FRID SOM HAN EN SKULDTYNGD MÄNSKA GER
GUD ÄR EN AV OSS VID DETTA BORD.... : //

JAG LOVAR DIG ATT HJÄLPA DEM SOM TROR
I NATT SKALL SOLEN SKINA PÅ VÅR JORD
SOM EN STJÄRNA UTI MÖRKRET SKINER DU SÅ KLAR OCH VIS
HELA VÄRLDEN MED DIN HAND, LOUISE
VI KAN HELA VÄRLDEN MED DIN HAND, LOUISE.

Änglarna är Ett med Guds vilja och utför hans befallningar.
Medan vår vilja är störd av egensinnigheten. Den skuld vi orsakar varandra är ett berg fullproppat med negativ karma...
På det berget reser vi ett kors.
Jesus Kristus är den morgonstjärna som går upp i varje hjärta, som längtar efter renhet.

Jag anar Honom i min hand, som en oblat.

Kaprifoldoft och prästkrage...


KRING SITT EGET HÅLLER INGEN VAKT
HÄR SLÄPPER ORON, ALLT VÅRT SJÄLVFÖRAKT
VÅR RÄDSLA FÖR VARANDRA MIST SIN MAKT
GUD ÄR EN AV OSS VID DETTA BORD.... : //

NÄR DU KOMMER UT PÅ PALATSETS TRAPPOR
MED PRESIDENTER SOM HYLLAR DET VI SA
SÅ STÅR JAG NEDANFÖR MED MIN HAND PÅ DETTA VIS
HELA VÄRLDEN MED DIN HAND, LOUISE
VI KAN HELA VÄRLDEN MED DIN HAND, LOUISE.

Den som inte ser sin del i världens bortvändhet mot Gud och livet, är en lögnare.
Den som ljuger, kan skövla och röva.
Maktens män gör sig till mänskogudar, men även de måste andas frisk luft.
Gud, omvänd oss från den prestige som hotar hela vår överlevnad.

Tack för att Du kom till oss som Människosonen, i den enklaste bit bröd - en oblat.

Kärleksfest i det Gröna.


NÄRHET, LJUS OCH INGEN UTANFÖR
EN FATTIGMÅLTID, ENKELT VIN OCH BRÖD
EN KÄRLEKSFEST MED HIMMELSKT ÖVERFLÖD
GUD ÄR EN AV OSS VID DETTA BORD... : //


Så slutar denna meditation kring Gudsnärvaron runt bordet - altarbordet i kyrkan och fikabordet här hemma.

Med ett leende tänker jag på när Matz skulle sjunga själva psalmen första gången i kyrkan, då bad han att få ändra ett enda ord.
- Från "vin och bröd" till "kaffe och bröd".
Är man både nykter och drogfri så borde man applådera en så viktig justering!
Men.

Symbolspråket "vin" står för den himmelska glädjen - inte för alkohol och procent...
Alltså kvarstår meningen.
Och Jesus är uppstånden från de döda!

Den Heliga Måltiden.

Nu är dagens intellektuella kapacitet slut och jag njuter av orden från Midsommardagens Psaltarpsalm 104:1

LOVA HERREN MIN SJÄL! MÄKTIG ÄR DU.
I HÖGHET OCH HÄRLIGHET ÄR DU KLÄDD,
JA DU SVEPER  DIG I LJUS, SÅSOM EN MANTEL.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5127740


Guds ljusmantel över takåsarna i Karlskrona.

Helene Sturefelt
- som just fick ett sms-erbjudande om fika på Kollo. Jag kommer!
Bröd med rabarber i ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar