Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 24 juli 2012

DANSBANDSDAGAR i MALUNG

Dansbands-älskarnas Mekka.


"Kan man blanda böner med bugg, frälsning med foxtrot?".

Så poetiskt vackert skriver Thomas Deutgen i baksidestexten på min bok "Prästen tänker i tältet" - dansbandstexter som förvandlas till andaktstexter och böner.

"Vid en första anblick torde det vara svårt. Två världar som möts i en åskknall!"


Många signatörer i Malung.

Samtidigt bar jag med mig söndagens gudstjänst i hjärtat. Apostladagens bön blev min ledtråd:

O GUD, DU SOM SÄNDE APOSTLARNA ATT VITTNA OM JESUS KRISTUS,
GE OSS KRAFT ATT I DERAS EFTERFÖLJD FÖRKUNNA DITT EVANGELIUM...

Jaha, vad innebär det, rent konkret?
Jo, semesterresan styrdes norrut, till Dalarna. Alla som är dansanta vet att "vecka 29" är liksom helig... Då samlas Sveriges bästa dansband till den stora dansbandsfestivalen i MALUNG!

Granskogen står tät runt stängslet kring ORRSKOGENS inhängnade dansområde.
För 200 kr per kväll kan man dansa på fem olika dansbanor, där två olika orkestrar turas om.

Skulle vi våga gå in?
Och vad betyder "gnussa"... ?

Kör-schema.

Alla generationer fanns på dansbanorna.
65+ var i majoritet, snyggt klädda, brunbränt russinskinn och blonderat hår. Vilket tempo, vilken fart!
Bäst var att se mannen som dansade med sin rullstolssittande kvinna... då finns det hopp!

Men - Aj!
Knuffas inte!
FaluKuriren skrev dagen efter att det är mycket knuff på dansbanorna... Tror jag det, med över 7000 personer fördelade på detta lilla område.

Trångt...

I denna trängsel kan man komma varandra väldigt nära... gnugga pannorna mot varann = gnussa... vilket har lett till flera underbara kärleksagor, som blivit bestående förhållanden.
Naturligtvis fanns Svenska kyrkan på plats, beredda att välsigna i vigselns form - men då måste papprena vara klara och Hindersprövingen med i väskan.

"Men vid en närmare titt så hör faktiskt världarna ihop. Att dansa är ju glädje, och att bejaka livet. "

Ta kärleken på allvar.

Att det bullrar på Sweden Rock är helt som det ska.
Men dansmusik som bullrar blir fel... Jag orkade inte med fem sorters dansbanemusik - samtidigt - det gick runt i huvudet.

Vi drog oss ned till Malungs bokhandel i stället.

Deutgen till vänster, Björn Hellberg till höger.


Juli månad har varit ovanligt blöt och regnig denna sommar.
Det har gynnat bokhandeln.

När solen tittade fram mellan regnskurarna passade vi på att signera böcker.
Prövning... Arbetsprövning.


Vilka fina samtal man får när man utsätter sig för att våga vara i folkvimlet!

"I den här boken bejakas livet, dansen och Guds budskap."

Ett sådant möte vågar jag berätta om, han skrev själv om det på sin facebook, nämlingen bygdens egen son ERIK LIHM, f d keyboardist i Vikingarna.

Han har varit med flera år på Ulvsmålafestivalen - som vilar i år - därför var det extra roligt att få träffa honom på hemmaplan.

Nu är han egen företagare och är ute och spelar på bl a äldreboende. Erik tar sig tid att prata med de gamla innan han sjunger, och jag blev alldeles varm om hjärtat...

Han skulle kunna vara en "dansbands-diakon"!
Precis som jag har råkat bli en "dansbands-präst"!
Herrens vägar äro outgrundliga.

Ego. För Guds skull.

Det blev flera samtal om tron utifrån dansbandsvärlden. Jag gillar att argumentera...
Jesus är den som tåler alla existentiella brottningsmatcher bäst.
Och när Abbe, Maria och Sture hade gått, sa Bente, som också satt där och signerade sin bok:
- Du är ju en "säljare i Tro" !

Tack! Vilket fint uttryck. Våra kyrkiska ord måste översättas ibland.
Säljare i tro... ja, så är det att vara evangelist idag.

Men när tant Gun kom förbi, 80 år med rak rygg, så fick jag nåt att bita i när hon frågade:
- Nå, vad händer efter döden? Vart kommer man först?

Gun har varit en driftig Frälsningssoldat och jag anade en kuggfråga... Hon gick in på apoteket medan jag tänkte, men vi bad henne svara själv:
- Först kommer man till vår Herre.... sedan bestämmer han....

Jag lyfte blicken och såg hur solregnet tecknade en regnbåge över hela Malung...


Färghandeln fyller på med färg från ovan.


"Och det blir varken konstigt eller tveksamt. Utan helt självklart!
Så istället för en dundrande åskknall blir det som den bästa av sommardagar, en fin dans i skymningen, med kloka ord på vägen hem..."

Ja så skrev Thomas Deutgen, programledare Sveriges Radio och hängiven dansör. Nu med tillägget  författare - han har på Bonniers uppdrag skrivit boken om Lasse Stefanz "Gammal kärlek rostar aldrig".
Undrar om han var en av de 8971 dansande på onsdagen, då Lasse Stefanz gjorde en bejublad entré.


Turnébussar. Med Z.

Men ibland är frälsningen långt bort... Den oförargliga dansglädjen kan övergå till något annat.
Omoralen trivs också i Orrskogen... när "gnussandet" övergår till Dirty Dancing...
Det vågar jag inte tänka på...

Nej, det är inte alltid man kan blanda böner med bugg och frälsning med foxtrot - ty när volymen är för hög, hör man inte Guds viskning att kärleken skall vara trofast...

"LÅT DE SISTA LJUVA ÅREN BLI DE BÄSTA I DITT LIV..."

Käre gode Gud, tack för att Din kärlek aldrig ger upp. Du är Trofast, helt och hållet.
Förlåt oss när vi sviker varandra. Hjälp oss att ta emot tro, hopp och kärlek ur Din hand.
I Jesu namn, amen.

Glada men kylslagna hälsningar från Helene Sturefelt,
som dansade i röda gummistövlar.

Dansskor sommaren 2012.

3 kommentarer:

  1. Du är härlig, en frisk ambassadör för en annan värld!
    Apropå Gun och hennes fråga, skulle vara intressant att höra vad DU tror........

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det var trevligt och träffas uppe i Malung!
    Du är verkligen en frisk fläkt, jag hoppas att jag kommer och träffa dig igen.

    // Hälsningar "Buslugg"

    SvaraRadera
  3. Hej alla vänner!
    Om himlen tänker jag att det är en ren plats. Dit vill jag inte släpa min smuts... Det är i denna kontrast man kan få syn på Guds totala rättfärdighet och den egna bristfullheten... och den driver mig till Kristus och hans försoning på korset.
    I denna erfarenhet av befrielse vill jag dansa glädjedanser med "busluggen" på svaj!

    Men vi kan - och får aldrig - aldrig döma en annan människa varken till himmelen eller helvetet, inte heller oss själva. Det är bara Gud som i sin kärlek kan se helheten.
    Himmelska hälsningar och böner för er alla!
    HS

    SvaraRadera