Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 27 september 2012

TOMAS SJÖDIN om VILA


Himmelsk vila. Och jordisk.
Rödeby kyrka 1877.

Tomas Sjödin var på besök i Rödeby kyrka ikväll.

- Jag tar Kermit med mig och så åker vi dit!
Kermit är namnet på latmasken, alltså min gipsade högerhand. Tack vare honom går det nu lite mindre fort...
Och det passade ju bra till kvällens ämne:

ATT VILA ÄR ATT TA ANSVAR.

Vilken provocerande titel! Den boxar mig rakt i magen...
Vila är tabu!
Men Tomas Sjödin gav ord och legitimitet till det som är vår tids stora brist.
Vila.
Är det därför vi fattar så många dåliga beslut? För att vi är så stressade? Säkert.

Det går inte.

Följ med till Rödeby! Här kommer några uppsnappade tankar. Fyra punkter.

Tomas skapade genast en god stämning och lovade att inte "sjunga Långsamhetens Lov" utan tempoväxlingens!
Tack. Annars hade det varit kört för mig.

1. Vila förutsätter begränsning

Munken sa till den utarbetade affärsmannen, som skulle vila några dagar på klostret:
- ... och är det något annat du behöver så ska vi hjälpa dig att leva utan det.

Eupidius, 400 f Kr, sa:
- Om du vill göra en människa lycklig, så ge henne inga rikedomar, utan ta några önskningar ifrån henne!

Det som hotar att slita sönder människor och relationer tycks vara detsamma i alla tider:
Mycket vill ha Mer.

Vi lider under den förlorade förnöjsamheten.

För att vinna ett liv, måste man vara beredd att förlora andra tänkbara liv...

ex) en del renoverar ihjäl sig, aldrig nöjda.
ex) medan andra är helt hemma i sitt eget liv.

Strunta i renoveringen!


Mina tankar svepte runt i kyrktaket. Vad använder jag all min tid till?

Som heltidssjukskriven går halva dygnet åt till att sova, inkl trappa ned på kvällen och vakna långsamt på morgonen.

Jag är glad att slippa svinottan på onsdagarna... då jag skulle stå redo att leda morgonmässa och ibland även personalmöte, ledningsgrupp, snabblunch, begravning och sedan sinnesromässa... Gode Gud så galet!

Nu stryker jag tvätten fint, lagar enahanda mat, gräver (grävde!) i trädgården och vilar på soffan. Kanske bloggar, om inte kapaciteten tagit slut vid kvällsmaten...

En sak i taget.
Interiör Rödeby kyrka.


Tomas sa:
- Bakom varje dröm ligger hårt arbete. Det svåraste är att välja bort det som inte skall vara där.

Myckenheten dödar det som redan finns.

- Nu talar han om mig igen, tänkte jag och svalde en tår.
Kalciumnivån ligger fel och besköldkörtelfunktionen måste rundsmörjas.
Förlåt mig kroppen!
Kermit nickade i gipset. Latmasken är min bästa vän.

Mycket i livet blir bara halvfärdigt. För oss alla. Acceptera det.

Ingen säger på dödsbädden:
- Jag hann iallafall få upp taklisterna!
Nej, vi talar alltid om kärleken och våra relationer när det är allvar.

Här satt vi. Nu gick jag.


2. Att vila är att växa.

Telefonen ringer lördag morgon 07.15:
- Väckte jag dig?
Och med en pigg röst i sovrummets mörker, hör man sig själv blåljuga:
- Nejdå!
Varför ljuger vi om vårt behov av vila och sömn? - - -

Petter Murback pekar i Skriften.
Tavla i Rödeby kyrka.

Bibeln berättar ofta om trötta människor som släpar sig fram...

* NT nämner vilan oftare än arbete, trots att många texter kan var pliktförhärligande.
* GT låter Tio Guds bud ge tredje platsen åt Vilodagen. Annars hotas alla de andra relationer som sedan räknas upp.
* Skapelseberättelsen låter människan träda in på scenen när allt är så gott som klart!

- Välkomna! säger Gud, ni kan börja med att ta vilodag imorgon.
- Men... vi har just kommit och inte hunnit arbeta!
- Just det. Då börjar ni med att vila.

Tomas Sjödin poängterade med att vi får gå in i livet där alla förutsättningar är klara.
Och att vila före jobbet... så att man är beredd på det som kan komma.

Hm, då vill jag vila hela tisdagen... och helst på torsdagen med, för att orka med fredagen...

Du och jag!


3. Att vila är att ta ansvar.

Man kan tycka det är ansvarslöst att vila.
Men det är inte att släppa sitt ansvar, menar Tomas, utan att faktiskt ta sitt ansvar.

Det har jag inte vågat hävda någon gång... i rädsla att bli kritiserad.

Ibland behöver vi vila från det eller dem vi älskar mest. Det kan vara en sjuk anhörig, en jobbig familjesituation eller ett krävande jobb som vi trivs med.
Och så berättade Tomas den gripande situationen kring sonen Karl-Petters död, som inträffade när de var bortresta på semester...

Endast återspeglingar återstår.


För att stå ut med allt det halvfärdiga, skriver vi om vår livshistoria så att den blir lättare att leva med. Vi måste få låta ljuset lysa in även i vårt mörker - och ge varann det hoppet, för att kunna gå vidare.

Att vila från den man älskar, är samma kärlek som får mig att vara närvarande.


4. Ge sitt vardagliga arbete en chans.

Vila är re-kreation = återskapelse.

ex) Lägg ifrån dig korsordet så kommer orden av sig själv nästa dag.

Något skapas i vilan, som inte blir till annars.
I den judiska tankevärlden är det mycket viktigt:
- Någon annan bär när jag vilar.

Gud bär.
Brinnande busken, Rödeby kyrka.

Till sist, lappen från tanten som hon gav till Tomas efter ett föredrag:
-  Hut ljuvligt att ingenting göra, och sedan vila efteråt!

Bifalles! Saken är biff. Amen.
-Kom nu Kermit, vi ska åka hem.
Men han hade somnat. Inuti gipset...

Helene Sturefelt
- i träda.

Helt slut, Kermit och jag.

1 kommentar:

  1. Nu har jag vilat så jag är redo att ge en kommentar.
    Nej visst nej, sanningen är ju att jag gjort en massa annat så jag inte hunnit med att vila.
    Skärpning Eva - ta ansvar!!!
    Visst va han bra Tomas så mycket tänkvärda insikter att vila på.
    Tack för att du skrev denna blogg, dej kan man verkligen lita på. Väldigt bra påminnelse för mig som har ett gott men ack så kort minne.
    Hjärnstress-skada? Ja kanske, jag minns ju inte om det var längre innan.
    Tantens lapp gillar jag skarpt!

    Kram från f.d. ansvarslösa Eva som nu går till vila ända tills i morgon em.

    SvaraRadera