Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 9 oktober 2012

GUD, EN LÅTSASKOMPIS I KINA?


Välkomnande i St Nicolaus k:a, Sölvesborg.

Ibland blir jag förvånad över det ologiska tänkande som många materialister är fast i.
Bara det som är mät- och vägbart existerar.
Allt annat visar man bort, förminskar eller rent av föraktar.

Det finns många filosofiska Gudsbevis, men jag väljer just nu det allra enklaste:
På skolgården hörde jag två mellanstadiebarn prata:

- Tror du på Gud?
- Ja.
- Har du sett Gud då?
- Nej.
- Då finns inte Gud!

Men så lätt gick det inte att avfärda den troende pojken. Han frågade tillbaka:
- Har du sett Kina?
- Nej.
- Då finns inte Kina!
- Jo, men jag har hört andra berätta!
- Jag har också hört andra berätta. Om Jesus. Och jag har känt värmen från Gud när jag ber.

Himmelens port! Längst upp till höger...

Till dig som tror att GUD är en "låtsaskompis" - tror du på allvar att denne "låtsaskompis" kan hålla modet uppe på den som som sitter fängslad (Ingrid Bertrancourt), den som överlevt koncentrationsläger (Benny Grunwald) eller den som förlorat hus, hem och familj (Job i Gamla Testamentet)?

Har du själv förmågan att inbilla dig frisk, inbilla dig stark, inbilla dig till en mening som förändrar ditt radikalt i en positiv riktning?

All inbillning bleknar och får ingen effekt.

Inbillar jag mig att det är Josef och Maria?
Kraftfull hälsning från 1300-talet.

Jesus sa själv i den text som lästes i söndagens gudstjänster:

MIN LÄRA ÄR INTE MIN UTAN HANS SOM HAR SÄNT MIG.

OM NÅGON VILL GÖRA GUDS VILJA, SKALL HAN FÖRSTÅ OM MIN LÄRA ÄR FRÅN GUD ELLER OM JAG TALAR  AV MIG SJÄLV.

Johannes evangelium 7:16-17.

Andens ljus ger liv till torra texter.

Det är mycket spännande att läsa religionshistoria.
I den grekiska mytologin, liksom i den nordiska, egyptiska o s v, så är gudavärlden en berättad värld - inte en historisk!

Människan har skickligt formulerat livets nyckfullhet, framgång och olycka genom dessa olika guda-personifikationer.
De gamla gudasagorna innehåller klokhet, rädsla, psykologi där människans eviga frågor ryms.

Men varken Zeus, Oden eller Osiris är fysiska personer!

Stentoftes-stenen, 500-talet, Sölvesborg.

Just därför blir Bibeln så oerhört intressant, när Gud - som är ANDE och SANNING till sitt väsen - väljer att ge sig tillkänna bland levande människor.

Noa, Jakob och Esau, Moses, Abraham... alla profeterna... MIKA skriver:

HUR SKALL JAG NALKAS HERREN?
MED BRÄNNOFFER? VILL HERREN HA BAGGAR I TUSENTAL?
SKALL JAG OFFRA MIN FÖRSTFÖDDE FÖR MIN SYND? Nej,

MÄNNISKA, DU HAR FÅTT VETA VAD DET GODA ÄR.
DET ENDA HERREN BEGÄR AV DIG, ÄR:
- ATT DU GÖR DET RÄTTA
- LEVER I KÄRLEK
- OCH TROGET HÅLLER DIG TILL DIN GUD.
                                                                   Profeten Mika kap 6:6-8.

Gud talar allt tydligare genom historien, tills det stora genombrottet kommer då Jesus Kristus kommer in och tideräkningen nollställs.

Äntligen. "Ordet blir kött". Gud tar gestalt hos oss.

Jag har alltid slukat böcker, heliga som oheliga, dålig litteratur och bättre.
I varje bok "hör" man författarens röst och känner liksom hjärtslagen av det som hen vill förmedla.

Mitt allra första möte med Bibeln var mycket överraskande.
Mina förväntningar var inte stora, jag var trött och ledsen och tog en chans med tumgreppet...

Men den "röst" som talade där till mig, hade ett hjärta som var översvallande!
Den kunskap om mig, som Gud förmedlade genom dessa torra bokstäver, var omedelbar.
Mitt hjärta vidrört av universums herre, av den Gud som är Ande och Sanning.

Därför älskar jag att sitta här med min Bibel, lokaltidningen och de senaste kulturnyheterna, för jag ser pusslet med Guds Närvaro läggas bit för bit...

Bibeln är som ett Guds kärleksbrev till oss, förmedlat genom många människors pennor, genom långa sekler, drivna av den Helige Ande. Bevarade genom största noggrannhet och respekt.

Gud är ingen "knut som skall lösas".

Nu kommer snart min syster. Vi skall dricka te, nåt läskigt örtte som ska vara bra för kroppssystemet...

Sen laddar jag för att orka med ännu ett föredrag. Ikväll inbjuder åter igen Rödeby församling till ett intressant möte: Annika Östberg.
Återkommer med några tankar därifrån i morgon.

Nej, Gud är ingen låtsaskompis i Kina.
Däremot växer de evangeliska församlingarn i Kina och de behöver vårt stöd i form av Biblar. Och förböner, att få kraft i stunder av förföljelser.

Nej, ingen kan avbilda "Gud Fader".
Gud, bortom Gud.

Wilfrid Stinissen får avsluta:

"Bönen är ett sätt att vara, att vara tyst hos Gud, se på Honom, beundra Honom, lyssna och vara öppen för att ta emot.
Bönen blir att låta sig älskas."

Helene Sturefelt
- hur kan du förresten var säker på att JAG finns, du som inte träffat mig??
Här gäller det att ha tro... ; )

Och ett litet P.S. 
Im-billning är den enda ut-bildning jag har, sa bilägaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar