Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 15 oktober 2012

HAN KYSSTE EN SPETÄLSK


Vad är detta?

Vem är så galen att han går fram och kysser en spetälsk?
I vilket syfte?
Och varför måste jag vara på akuten så ofta?

När jag var barn och hörde berättelsen om de spetälska i Bibeln, blev jag rädd.
Spetor, stickor och flisor... och älsk?

Söndagsskolan visade hemska bilder på människor med knölar i ansiktet, eller händer och fötter där fingrar och tår hade ramlat av...
Här gällde det att älska dem.. och ge en peng i kollektbössan... Hu!

Något är fel... Ser du revan?


Det var inte förrän i våras som jag hörde förklaringen till detta konstiga ord.
Radions P1 har ett mycket bra program som heter "Språket". Det är sånt man har tid att lyssna på, mitt på dagen, när man är sjukskriven...

Ordet "spetälsk", eller spe-talsk, kommer från tyskans spitalisch = till hospitalet, alltså någon som vårdas på sjukhus.

I grundtexten står det lepra, liksom både på engelska och franska.
Då kan vi väl säga det då...
Sjukdomen smittar vid direktkontakt och är besläktad med tuberkolos.

En strimma blå himmel ger hopp!


Alltså, man kysser inte så gärna någon som är spetälsk...

... såvida man inte har drabbats av Guds kärlek så till den milda grad, att all rädsla och avsky är som bortblåst.
Det var just vad som hände i Italien för ca 800 år sedan.

Rikemanspojken i Assisi upplevde Guds kärlek så konkret att han visade det mot samhällets mest utstötta - de spetälska.
FRANCISKUS, den helige, lämnade sitt trygga liv, och blev en fattig tiggarmunk, där omsorgen om de sjuka var central, liksom att predika Guds ord.

Nej han var ingen tiggarmunk i betydelsen att undvika "negativ karma", som jag skrev om igår, tvärtom - han avstod rikedom för att vara fri att tjäna sina medmänniskor, i kärlek.

Franciskus utmanade den kyrkliga hierarkin och dess ytlighet genom att predika från hjärtat.
Och jag tänker - kära nån vad vi behöver fler franciskaner i vår tid! Både lekmannapredikanter i våra sinnesromässor, och att vi präster också drabbades!

Gudsglöden kan födas i kaos.

Kaos i båttältet.

Franciskus bedrev även religionsdialog, men det blev inte alls som han tänkt sig.
Han kom inte till Marocko, han fick inte lida martyrdöden där, istället blev han sjuk och hamnade i Spanien.
Han reste till Egypten och Syrien år 1219, där kristna korsriddare stred mot saracenerna (muslimerna).
Jag saxar:

"Thomas av Celano berättar att Franciskus fördes inför sultanen Melek-el-Kamel. Sultanen rördes av Franciskus hängivelse och predikan, berättar Thomas av Celano. Franciskus fick sultanens tillstånd att upprätta en orden i Heliga landet, och sedan dess har franciskanorden verkat där".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Franciskus_av_Assisi

Hotfull vattenbubbla.

Kyss din fiende.

Ja, det är vackert. Det är fredsbevarande!

Det är läkaren Lukas som skriver om denna händelse i Lukas evangelium kap 17:11-19.
De tio spetälska ber Jesus om hjälp.
Jesus svarar med att de skall visa upp sig för prästerna - det var nämligen de som avgjorde om någon var kultiskt ren eller inte i folkgruppen, allt enligt renhetsföreskrifterna i 3 Mosebok 13.

På så sätt kunde prästerna begränsa smittspridningen, men också godkänna den som blivit frisk igen.
Sjukvårdskonst tvåtusen år tillbaka i tiden.

Är det inte typiskt - tio personer är sjuka och ber om hjälp.
Bara EN kommer tillbaka och tackar...

Tack för hjälpen!

Jag har suttit på akuten idag, med en anhörig, och tänkt:
Säkert har många i väntrummet sänt en tanke till Gud i bön... hon med akut njursten, kvinnan med bruten arm och mannen med fotskadan...

... men hur många tackade Gud för hjälpen?
Gud sänder människor till vår hjälp, i nödens stund.
Hur många ser sambandet?

I min handväska låg ett äpple och min psalmbok. Allt medan TV 4 skvalade tramsig reklam över oss utsatta i väntrummet, böjde jag mig djupt för att tårarna inte skulle synas, och bad:

... VISA MIG ATT DIN VÄLSIGNELSE VÄGER MYCKET MER, ÄN DET LIDANDE VI NU GENOMGÅR.
LÅT SJUKDOM ALDRIG FÅ SÅDAN MAKT ÖVER OSS, ATT VI TVIVLAR PÅ DIN MENING MED LIVET.
GÖR MIG TACKSAM MOT DEM SOM BISTÅR I NÖDEN,
OCH LÅT MIG ALDRIG GENOM OTÅLIGHET VISA MIG OVÄRDIG DET KRISTNA NAMNET.
FADER, HJÄLP MIG SLUTA DENNA DAG I VISSHET ATT DU ÄR MIG NÄRA.

Ur Bönboken nr 163.

Problemen syns sällan utanpå.

Jag kände mig både spetig, okysst och oälskad...
Men när jag lyfte blicken, då var min syster där... TACK Gud för den trösten! Nu fick vi uppmuntran, båda två.

Helene F Sturefelt, spetalsk.com = ofta på sjukakuten, idag som med-följare,
- och som med stolthet bär Franciskus-namnet.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar