Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 14 oktober 2012

MY SWEET LORD, lite hinduism


Höstlövs-vackert.

"Min käre Herre..." My sweet Lord!

Vi var många som njöt av dokumentären igår om George Harrison, allt medan höstregnet öste ned.
Han hade en andlig sida som kom fram tydligt i mötet med Ravi Shankar och den indiska folkmusiken.

Phil Spector, den kände producenten, var djärv nog att föreslå just My sweet Lord som singel.
- Men har den inte för starka religiösa övertoner?
- Nej, den är kommersiellt gångbar!

Suck. Men tack ändå att vi fick en Beatleslåt där vi kunde tralla lite Gudstillbedjan!
Eller, hur är det nu?

Hare Krishna...

Who is Hare Krishna? Who is the Kung?


George berättade att han kunde sjunga detta mantra, denna heliga vers, om och om igen, i timmar... och det "gjorde mig så gott", sa han.

Denna regniga tacksägelsedag skall vi inte gå för djupt in i den indiska filosofin, men en tanke vill jag dock skriva ned.
Det handlar om kunskap, contra kärlek, som frälsningsväg... med yoga som metod.

"Alla filosofiska system förkunnade att frälsningen endast kunde vinnas genom kunskapen.

Bhagavadgita (den indiska heliga Veda-skriften) bestrider inte kunskapens värde, men anbefaller en lättare väg till frälsning: kärleken till Gud.

Krishna säger till Arjuna (11, 55):
- Den som tjänar mig och har mig som högsta mål,
den som älskar mig och är utan begär,
den som inte hatar ett enda levande väsen,
han kommer till mig, o son av Pandu."

Tre dimensioner.


Nu gör jag en egen liten jämförande religionsdialog.
I alla kyrkor har idag, på Tacksägelsedagen, lästs en fin text av Paulus:

VAR ALLTID GLADA, BE STÄNDIGT OCH TACKA HELA TIDEN GUD.
GÖR SÅ, DET ÄR GUDS VILJA I JESUS KRISTUS.

SLÄCK INTE ANDEN, FÖRAKTA INGA PROFETIOR MEN PRÖVA ALLT.

TA VARA PÅ DET SOM ÄR BRA, OCH AVHÅLL ER FRÅN ALLT SLAGS ONT.
                  1 brevet till Thessalonikerna kap 5:16.

Det finns alltid beröringspunkter mellan människor som ber, även om jag inte gärna upprepar Hare Krishna... utan hellre Jesus Kristus.

Ta vara på det som är bra.


George Harrison kom från en katolsk familj. I ett brev skrev han hem att de inte skulle vara oroliga för honom vad gällde den religiösa påverkan. Snarare öppnades hans ögon.
Men han var glad att slippa tro på det som han inte hade sett...

Gurun sa:
- Om inte Gudsnärvaron berör något enda av våra sinnen, då behöver vi inte Gud!

Det ligger mycket i det. All tro behöver levandegöras för att gå i funktion.

Jesus är på många sätt svaret på den karmaförbannelse som hela hinduismen kämpar med.
Jesus rör vid sjuka kroppar, hungriga kroppar och döda kroppar... Läker, mättar och uppväcker.

Hinduismens grundtanke är att allt vi gör, orsakar karma, som vi själva måste sona.
Negativ karma hopar sig...

Därför är den asketiska livsföringen det högsta idealet i den indiska föreställningsvärlden, för då sätter man inte igång så mycket karma, eftersom man ingenting gör...
Det är därför det finns så många tiggarmunkar i Indien...

Det här gillar inte jag!
Är inte livet gott, i grunden?

Jag anar trädet, genom taket.

Raskt återvänder jag till festhögmässan i Fredrikskyrkan, som var fylld av lovsjungande människor, i tacksamhet över alla goda gåvors givare - Gud, himmelens och jordens skapare.

Men också i tacksamhet över människors arbete, som gör livet gott för andra... med risk att göra fel... och få mer karma att brottas med.
Den största gåvan av alla är My Sweet Lord - som alltså för mig är Jesus Kristus - som brutit karmalagens förbannelse och sonat all världens synder!
Berätta det för den som är utstött och kastlös i Indien... och du har strax en kristen broder eller syster!

Kikar ut genom ett hål...


Jag hittade en fin sida med citat från Georg Harrisons texter:
http://www.livet.se/ord/k%C3%A4lla/George_Harrison

SUNRISE DOESN´T LAST ALL MORNING,  
A CLOUDBURST DOESN´T LAST ALL DAY,
SEEMS MY LOVE IS UP AND HAS LEFT YOU WITHOUT NO WARNING.
IT´S NOT ALWAYS GOING TO BE THIS GREY.
ALL THINGS MUST PASS, ALL THINGS MUST PASS AWAY.

George skrev:

Soluppgången varar inte hela morgonen.
Ett skyfall varar inte hela dagen.
Det verkar som om min kärlek har lämnat dig, utan varning.
Det kommer inte alltid att vara så här grått.
Allt kommer att passera, alla händelser måste försvinna.

Ett skyfall varar inte hela dagen.

Och nedanför kyrktrappan blåste en ensam ölburk runt på kullerstenen, med ett bortblåst minne från en lördagskväll på stan.

TACK GUD för George Harrison och hans underbara musik och lyrik.
Tack också My Sweet Lord för våra två nya organister - Staffan och Joakim! Jag ser fram emot mycket samarbete när rätta tiden är inne.
Tack även för tre nya kyrkvärdar, som inte ens är halvvägs till pension...! Tack för Anne-Sophie, Mie och Billy.

Vi ger Dig all vår kärlek! Och vi delar den med varandra, i den Helige Andes gemenskap.
Amen.

Livade löv.

Och kärlek till dig också, bäste bloggläsare!
Helene Sturefelt - Homo Theologicus,
- som fotograferade i busskuren på Kungsplan, i Karlskrona.

Citatet är ur boken Indiens religioner, Glasenapp, sid 155.

1 kommentar:

  1. Du kan verkligen med att sätta tankar i rörelse. Och varför gå så långt när man ska ta sina foto, det gäller ju bara att ha ögonen med sig.

    Ps 86:15-16

    SvaraRadera