Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 12 november 2012

ROPA UT FRÅN TAKEN !


På väg till teater.

Det hade varit kreatur där förut...
De gamla fähuset var ombyggt till teatersalong, med robusta timmerstockar och stå-fika-bord.

Vi var ett trettiotal personer som satt bänkade i slottslängorna i Sölvesborg i söndagskväll.
Riksteatern gav "Markusevangeliet".

- Författare; ja, hm... Helig Ande via Markus... i Nya Testamentet.
- Scenografi: Norrbottenteatern i samarbete med Sensus.
- Skådespelare: skäggige Roger Storm.

Svart matta, svarta kulisser, tre golvljusstakar, några spotlights...
... och en monolog i två timmar, med paus för kaffe.... Hur skulle det här gå?


Slottslängorna i Sölvesborg.

Evangeliet som teater är mycket bra, men oerhört krävande för den som ska framföra det.
I kyrkan tar vi ju en liten bit i sänder! Och det är lättare, även om texten alltid kräver uppmärksamhet av sina åhörare.

Nej, även om Roger Storm är värd all beundran för att ha hela Markusevangeliets alla 16 kapitel i sitt minne, så tog han ut svängarna för lite...
Det blev för enahanda, för svart - det är ju ett gott och glatt budskap, så gärna ett litet leende... ?

Min stackars stressade hjärna hörde till slut bara hur Jesus for hit och dit, över sjön till andra sidan och över igen, och i båten och över till stranden ty mycket folk tryckte på...
Stopp!

Jesus, hejda dig!

Det andra jag snappade upp var hur många gånger Jesus uppmanade dem som mött honom att hålla tyst.
Både de som blivit botade och alla djävla demoner tillsade han strängt att hålla tyst - de visste vem han var... Guds son.

Jesus var tvungen att skapa handlingsutrymme och hålla den tidens massmedia på avstånd.

Han hade inte så lång tid på sig att utbilda de enkla fiskargrabbarna till modiga Gudsvänner.
Därför bad han om största möjliga tystnad...

Lugnare vatten. Äskebäck, Vättern.

Hur det nu var, så efter pausen var jag helt gripen av berättelsen.

Evangeliet i sin kärvhet stryker inte medhårs. Det är rakt på sak, och det passar mig utmärkt.
När jag kom hem, blev det ett litet bibelstudium om att hålla tyst, eller ropa ut...

Om du inte orkar vara koncentrerad mer, så har du min förståelse! Tack och hej. Guds ord skall inte läsas slarvigt.

Nylagt halmtak.

Vi andra ställer oss på taket och slår upp Markus 4:22:

DET FINNS INGENTING DOLT SOM INTE SKALL DRAGAS FRAM,
OCH INGENTING UNDANGÖMT SOM INTE SKALL KOMMA TILL SYNES.

Matteus är ännu tydligare: parallellstället i kap 10:27:

DET FINNS INGENTING GÖMT SOM INTE SKALL KOMMA I  DAGEN,
OCH INGENTING DOLT SOM INTE SKALL BLI KÄNT.

Och nu kommer det:

VAD JAG SÄGER ER I MÖRKRET,
DET SKALL NI SÄGA I DAGSLJUSET,
OCH VAD JAG VISKAR I ERT ÖRA,
DET SKALL NI ROPA UT FRÅN TAKEN!

VAR INTE RÄDDA FÖR DEM SOM KAN DÖDA KROPPEN,
MEN INTE KAN DÖDA SJÄLEN.
FRUKTA ISTÄLLET HONOM SOM KAN FÖRGÖRA BÅDE KROPP OCH SJÄL I HELVETET.


Jesu döda kropp. St Nicolai, Sölvesborg.

Jesus hade sin position och sin uppgift. Vi har en annan.
Det som Jesus undervisade i det lilla, i mörkret, det ska VI säga högt och i dagsljus och gärna ända uppifrån taken!!

Det är väl därför vi ringer i kyrkklockorna, tänker jag.


Jesus höll låg profil, men det är VI som ska missionera.
Det är VI som ska berätta vad Jesus betyder för oss - det kan han inte själv... och det egna vittnesbördet gills inte.

Åter igen vill jag lyfta fram St Clara kyrka i Stockholm där de låter varje gudstjänst innehålla ett personligt vittnesbörd om hur försoningen från Jesus på korset har löst dem ur syndens skuld.
Det är fantastiskt att höra dessa tilltufsade sjunga:

- Styggare kan ingen vara, än att Jesus kan dig bevara...!

Jesus räddar den flämtande lågan.

Lukas låter detta Jesusord även gälla oss själva och det vi säger:
Jag har slagit upp Lukas 12:3:

DÄRFÖR SKALL OCKSÅ DET SOM NI HAR SAGT I MÖRKRET BLI HÖRT I DAGSLJUSET,
OCH DET SOM NI HAR VISKAT I ENRUM SKALL ROPAS UT FRÅN TAKEN.

Ett modernt tillägg är:
- Allt vad vi skriver på facebook, twitter och bloggar skall vi kunna stå för, med en megafon vid munnen, utan att vara fegis-anonyma...

Här blir Bibelordet ett viktigt korrelat till sociala medier.
Att inte gömma sig.


Upphöjd förkunnelse.
Utsmyckad monstrans med oblat.

När jag skriver här, försöker jag se min läsare framför mig... hur du sitter där i morgonrocken eller i nattpyjamasen och läser... eller på kaffepausen med eftermiddagströttheten i ögonlocken...

Jag försöker tänka på att både tonåringar och tanter, ateister och förtroendevalda, rockare och vandrare, mina muslimska vänner, troende kollegor samt några vilsegångna får, just nu har läst ända hit...

... och jag ber att du skall bli välsignad, och att jag själv skall vara så trovärdig att jag aldrig sviker evangeliets ord. Att Jesus rör vid ditt hjärta. Som han har rört vid mitt.

Tänk att vara löst från sina synder...

Det är sannerligen något att ropa ut från alla tak:
- bank-taket, sjukhus-taken och tåg-taken!
JAG ÄR FRI!!! I Jesu namn, fri! Let´s rock! Halleluja. Eller varför inte: yeah yeah!

Döden kunde inte behålla Jesus.

I en lika svart och tråkig hall som Slottslängorna, har mina brittiska rockhjältar riggat upp sina Marshall-förstärkare. Med ett effektivt komp hamrar Status Quo in sitt enkla budskap - med just detta bibelcitat:
- Gonna shout it out from the rooftops!

Status Quo LET´S ROCK
http://www.youtube.com/watch?v=-YkbylW5F_4

- Gonna play it from the heart... let´s rock until the morning comes, singing yeah yeah yeah!

Hälsningar med ut-rops-tecken !
Helene Sturefelt,
- höjdrädd...

Ropar ut det glada budskapet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar