Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 5 november 2012

SALIGPRISNINGARNA som motmedel


Liv som motmedel.

Det är första veckan i november och vi lever i skuggan av Allhelgonahelgen.
Är livet meningslöst? Är döden slutet?
Nej. Nej!
Guds inbyggda naturlag om "orsak och verkan" talar om en Mening med stort M.

Men många lider av tron att naturvetenskapen även skulle hantera livets existentiella frågor. Det gör den inte.

På Sensus blogg "Gud har 99 namn" finns konsekvensen av detta. http://gudhar99namn.se/2012/11/02/halloween-lovecraft-och-nattsidans-andlighet/

Jag saxar därifrån, sedan kommer en kommentar till den underbara bibeltext som vi lever av denna vecka.
Solen lyser på mina novemberkaktusar och jag njuter av den intelligens som ståndare och pistiller predikar för mig.

Liv som Livsmedel.

Artikelförfattaren "Rambervandraren" skriver:
- Moderniteten har under 300 år intalat oss att allt går att förstå. Tänk om människan inte är den viktigaste varelsen i universum?

Han forsätter citera den "kosmiske skräck" författaren Lovecraft:

- Vetenskapen har skadat oss föga, men en dag kommer hopfogandet av separata kunskaper öppna så skrämmande perspektiv att vi antingen blir galna, eller flyr det dödliga ljuset in i en ny, mörk tidsålders frid och trygghet...

Helene säger att det finns ett annat alternativ...
- Den uppenbarade Närvaron av GUD, som är tillvarons centrum - inte människan!

Och hur kan man heta ett så vackert namn som Lovecraft och ha missat hela den Stora Kärleken??
Osalighet.

Skönhet ända in i oskärpan.

Artikelförfattaren drar oss ännu djuparen in i förtvivlan, med hjälp av buddhismen.
- Släpp loss skräcken och konfrontera "tomheten"!

Det finns ett buddhistiskt begrepp som heter:
Sunyata = det finns ingenting som existerar i sig själv... och då blir även Jaget en illusion...

Helene säger:
- Jo, definitionen på GUD är just Någon som existerar i sig själv! Oskapad.
Och att tro att man själv är en illusion, ja, det är galenskap! Osalighet.

Denna livsfilosofi, nej döds-filosofi, är direkt skadlig i den hopplöshet som den medför!

Novemberkaktusen vet inte om att den inte finns...

Nu kommer SALIGPRISNINGARNA ur Bergspredikan, som ett Motmedel till dessa destruktiva tankar.

Framför mig ser jag alla gravlyktor flämta på kyrkogården.
Samtidigt ser jag en stor skara människor, en grön kulle och fotspår efter Jesus, som sätter sig ned för att utbilda tolv medvandrare till att visa Hoppet och Meningen.
Mina kommentarer är med fet stil.

NÄR JESUS SÅG FOLKSKARORNA GICK HAN UPP PÅ BERGET.
HAN SATTE SIG NED, OCH HANS LÄRJUNGAR KOM FRAM TILL HONOM.
HAN BÖRJADE UNDERVISA DEM OCH SADE:

- SALIGA DE SOM ÄR FATTIGA I ANDEN, DEM TILLHÖR HIMMELRIKET.

Käre Gud, om vi ändå vore fattiga... men vi är utmärglade! Svultna på att se de sammanhang Du har gett oss i livet.
Vi har tvingats förneka Anden... och livet förlorar i mening, i takt med den ekonomiska lågkonjunkturen.

Jag vattnar mina illusioner... och de gläder mig!


- SALIGA DE SOM SÖRJER, DE SKALL BLI TRÖSTADE.

Gud, vi vågar inte sörja... vi äter piller istället. Sorgen tar sådan tid. Och vi har så bråttom, effektviteten Du vet, Gud.
Därför är vi otröstade. Och drömmer mardrömmar. Hjälp!


- SALIGA DE ÖDMJUKA, DE SKALL ÄRVA LANDET.

Käre Jesus, det finns självmordsbombare som dödar andra, för sitt folks frihet...
Kan Du frälsa dem till ödmjukhet, innan de ärver ännu mer hat?
Rädda dem undan sin villfarelse!

Skydda de oskyldiga till ett liv i frihet.


- SALIGA DE SOM HUNGRAR OCH TÖRSTAR EFTER RÄTTFÄRDIGHETEN, DE SKALL BLI MÄTTADE.

Gud, vi håller på att äta ihjäl oss, för att vi mättar vår andliga hunger med mat och prylar istället.
Hjälp oss att söka oss tillbaka till den rättfärdighet som har sin grund i att du dömer synden. förlåter syndaren och möter oss med Nåd.
Inte med Låt-Gå-mentalitet.

Denna skönhet växte på Furs sjukhem en gång.


- SALIGA DE BARMHÄRTIGA, DE SKALL MÖTA BARMHÄRTIGHET.

Herre, vi håller på att förlora känslan för Rätt och Fel. Därför vet vi snart inte längre vad Barmhärtighet är...
Ur ditt hjärta Gud, flödar universums liv.
Ur din barm flödar den kärlek som möter skräcken.


- SALIGA DE RENHJÄRTADE, DE SKALL SE GUD.

Helige Ande, Du är alltigenom ren, men det är inte jag.
Du är ett med Gud, men mina fysiska ögon kan aldrig skåda er skönhet.
Men någonstans inne i mitt djup har Du rört vid mig...

Genom dopdroppens prisma bryts en bild av den Närvaro... som jag vet... Är Du.
Och jag får höra ihop med Dig!

Tack.

- SALIGA DE SOM HÅLLER FRED, DE SKALL KALLAS GUDS BARN.

För alla presidenter, statsministrar och folkledare ber jag denna kväll.
För alla landshövdingar, mödrar och fäder går min bön att hitta den fred som finns bakom varje konflikt.


- SALIGA DE SOM FÖRFÖLJS FÖR RÄTTFÄRDIGHETENS SKULL, DEM TILLHÖR HIMMELRIKET.

Herre, hjälp oss att inte göra avkall på sanningen.
Hjälp oss att vara trogna den känsla, som samvetet föder.


SALIGA ÄR NI NÄR MAN SKYMFAR OCH FÖRFÖLJER ER OCH PÅ ALLT SÄTT FÖRTALAR ER, FÖR MIN SKULL.

Förlåt oss den rädsla som gör att vi vänder kappan efter vinden.
Hjälp oss att gå emot etablissemanget när Din Rättfärdighet kräver det.
Låt oss inte förneka Korsets Kraft, som räcker hela livet, genom döden och över på Andra Sidan.

GLÄD ER OCH JUBLA, ER LÖN BLIR STOR I HIMLEN.
PÅ SAMMA SÄTT FÖRFÖLJDES JU PROFETERNA FÖRE ER TID.

Du lyser, trots att ljuset inte räcker till...

TACK Du Livets Skapare, att när Du fogar samman vår splittrade kunskap, då kommer ett underbart mönster av sammanhang och mening att teckna sig!

Din Helhet är ljus, inte skärvor i ett mörkt universum.

Din "tomhet" är utrymmet där kärlekens ljudvågor fortplantar sig.
Puls-slag efter puls-slag...


Helene "Lovecraft" Sturefelt,
- som inte blir salig på sin tro, utan på det jag upptäckt i Bibelns ord.

PSALM 259 "Saliga visshet" sjunger vi till aftonbön ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar