Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 26 november 2012

SKILJ FÅREN FRÅN GETTERNA


Jag ser ingen skillnad...

Hoppa inte över Domssöndagen!

Att göra bokslut är nödvändigt, både för butikschefen och kyrkbänksnötaren, fast den förra döljer det andliga allvaret med julgransglitter - före advent!

Nåväl, vad vet jag om det?
Själv har jag startat veckan med att gå till Möllebackskyrkan, just på Domssöndagen, och hört en god predikan.

Jag vill dela med mig av tankarna därifrån.
Om du vill, slå upp Matteus kap 25:31-46. Där är den välkända berättelsen om fåren och getterna:

Fårskinn i Mariakyrkan, Helsingborg.

JESUS SA:
- NÄR MÄNSKOSONEN KOMMER  I SIN HÄRLIGHET.. SKALL ALLA FOLK SAMLAS INFÖR HONOM OCH HAN SKALL SKILJA MÄNNISKORNA, SOM HERDEN SKILJER FÅREN FRÅN GETTERNA...

För en stadsmänniska är bilden inte lätt att förstå. Jag har varit i Helsingborg ett par dagar och såg bara bilar och parkeringsplatser överallt...
Är det som att skilja Volvo från Saab?
För att det skall bli lugnare i fållan? - - -

Lugnt på parkeringsplatsen.


Get kan även betyda Bock, i betydelsen syndabock, den som är självisk och tränger sig in och förpestar tillvaron.

I himmelriket finns ingenting som förpestar... allt är harmoni.
Men i denna jämmerdal lever vi sida vid sida, i en enda soppa av ont och gott, falskt och sant, djävulskt och oskuldsfullt.

Min kollega Glenn berättade om ett besök av en skolklass.
- Tror du på helvetet?
Man vill gärna vinna tid när man skall svara på en så svår fråga... Men eleverna tänkte själva:
- Men Hitler kan inte komma till himmelen! Han hör hemma i helvetet...


Jag satt i kyrkbänken och tänkte:

Vi är så rädda för att bli orättvist fördömda. Men den utstuderade ondskan, ska Gud inte göra upp med den?? Alla mördare, pedofiler, internetbedragare och åldringsrånare... alla uppviglare, krigshetsare och våldtäktsmän... dem vill inte jag möta i himmelen!!
Inte i helvetet heller, för den delen...

Guds vrede över ondskan är uttryck för Guds kärlek.
Motsatsen är likgiltighet... och den vanmakt som de unga flickor känner när de anmäler sexuellt ofredande, där mannen är tagen på bar gärning, men släpps fri...

Kärnan.
Lås porten för ondskan!


 Pastorn fortsatte:
- Redan i skapelsen skiljde Gud mellan ljus och mörker. Gud kan inte låta ondskan blandas in i himmelriket!

Sedan tog Jesus en liknelse från vardagen, som avslöjar vår mänskosyn:

JAG VAR HUNGRIG OCH NI GAV MIG ATT ÄTA,
JAG VAR TÖRSTIG OCH NI GAV MIG ATT DRICKA,
JAG VAR HEMLÖS OCH NI TOG HAND OM MIG,
JAG VAR NAKEN OCH NI GAV MIG KLÄDER,
JAG VAR SJUK OCH NI SÅG TILL MIG,
JAG SATT I FÄNGELSE OCH NI BESÖKTE MIG.

Poängen är att liksom "se Kristus" i sin medmänniska.
De rättfärdiga har gjort allt detta, men inte tänkt så fromma tankar att det var Gud själv de visade omsorg... De visade bara lite vanlig hyfs...

Behöver ni hjälp?
Gatuarbete utanför EFS i Helsingborg.

Motsatsen blir tydlig bland dem som Jesus kallar de förbannade... för de fattade inte att det var viktigt att bry sig om den utsatta...
Bortförklaringar har vi många, särskilt tidsbrist. Och att Gud skulle finnas i den trasiga medmänskan är väl att ta i... nä, det får samhället sköta.

Båda skarorna blir lika förvånade.
Ett bräkande hörs i natten...
- Bääää, vaaa? Jag?

Vi drar!

Slutsaten är kristallklar:

DET NI HAR GJORT FÖR EN AV DESSA MINA MINSTA, SOM ÄR MINA BRÖDER, DET HAR NI OCKSÅ GJORT EMOT MIG!

Vilken genialisk levnadsregel detta är egentligen!
Och har man varit bland de utsatta, då vet man vad det betyder att få ett vänligt omhändertagande...
Det kan vara livsavgörande.

Motsatsen är lika klar:

JESUS SA:
SANNERLIGEN, VAD NI INTE HAR GJORT FÖR NÅGON AV DESSA MINSTA, DET HAR NI INTE HELLER GJORT EMOT MIG.

Va?? Behövde du hjälp??

Pastor Glenn tog tanken ett steg till och jag tänkte:
- Det är vi som delar upp tillvaron! Inte Gud.
Det är vi som sorterar människor. Inte Gud.
Det är vi som bedömer folk olika. Inte Gud.

Domens Dag är bara en återspegling av det liv vi levt.
Alltså har vi alla möjligheter att påverka situationen! Jag kan själv välja att förbanna den jag möter, eller välsigna...


Tillbaka till den himmelska tronen.
Vem är det egentligen som dömer?

- inte de ofullkomliga lärjungarna,
- inte Israels tolv stammar,
- inte justitieministern,
- inte någon mutad domare från maffian...

.. nej utan Jesus själv, han som frestades av satan:

- att bara vara Gud, och hoppa ned från tempelmuren (Lukas 4),
- att bara vara människa och förvandla stenar till bröd för hungern.

Den som dömer är Jesus Kristus, sann Gud och sann Människa.

Jesus, med full insyn i båda världarna.
Och en dag skall ont skiljas från gott - tack och lov!

Om himmelen skall vara just Himmel, då måste Gud ta bort det onda.
Varning till oss alla...
Gör bokslut. Stäm av. Gör upp. Red upp. Försona dig.

Jesus, Guds försoningslamm.
Möllebackens krucifix.

Men så kommer den malande oron tillbaka...
Men jag då? Hur ska det gå för mig?
Jag minns tonårstidens första kristna läger när detta allvar gick upp för mig, ångest över alla som skulle gå förlorade...

Det gäller att vara varsam när man talar om de yttersta tiderna med unga människor.

Som vuxen har jag en annan trygghet. Och många goda år under Guds vingars skugga!

Guds domslut = min trygghet.

Glenn avrundade sin predikan:
- Ta emot tron på Jesus så att tron rinner ut i händerna och i fötterna! Tron ska inte stanna i huvudet.

Låt tron få konkret uttryck. Det är det som Är Kristus!

Glöm inte att du fått ta emot Helig Ande.

Evangeliet på Domssöndagen är alltså:

DOM:
1. Frikänna de orättvist dömda och utnyttjade.
2. Fördöma de som haft onda motiv med sina handlingar.

Förlåtelsen där den lysande stjärnan. Att ödjmuka sig under den...

Bikten - en klosterpub...

Jesus skall skilja det som i mig är ont, där detta slagg tas bort, i syndaförlåtelsen.
Gud renar oss, bakåt i vår egen historia, fram till denna dag - som är frälsningsens dag.
Lycklig är jag!
Hoppas du med.

Då återstår bara frågan hur det skall gå med Saab och Volvo?
Och SAS... för det är väl en bil?
Flyg-bil.

Bräkande hälsningar från Helene Sturefelt,
- bilägare men inte herde. Eller?

P.S. Skytldockan har inget med artikeln att göra.
Inte bilen heller, eller personerna. Bara fåren... ha ha!

1 kommentar:

  1. Jo visst är du en herde.
    En som bär ett ljus, ett kristusljus, och lyser upp i mörkret för många.

    SvaraRadera