Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 3 december 2012

BLOGGEN FIRAR 3 ÅR - Bjud Kristus hem till dig


Tänt var det här! Bjud hem.

Idag är det kalas!
Mina digitala ettor och nollor dansar av glädje över det fria Ordet och demokratisk yttrandefrihet!

Men det började i den största uppförsbacke jag någonsin varit med om....

Hjälper däckbyte?

Så här började det:
Jag skrev en artikel om en flyktingkvinnas svåra situation. Familjen hade konverterat till kristendom i Irak.
- Islam är vårt beteende, men Jesus är vårt hjärtas vän, sa hon.
Mannen blev snart mördad men kvinnan och sonen lyckades fly till Sverige, med Jesus i hjärtat och livet i behåll.

Jag ställde frågan:
- Vad betyder "Döda de otrogna" enligt orden i Koranen.

Det måste ju muslimer själva kunna svara på, tänkte jag och trodde inte att något skulle hända - jag har skrivit insändare förut "Varför vara tolerant mot de intoleranta?" men inte fått något svar.
Förväntningarna var på noll men jag hade åtmnstone fört Azers talan, och det var både hon och jag glada för.

Denna gången satte debatten fart, men med okunniga infallsvinklar och härskartekniker.
Ingen svarade på min fråga... och naturligtvis blev jag felciterad.

Muslimska kulturföreningen blev uppringd, inte heller de kunde svara på varför deras Koran säger som den gör.
Därför körde även de med ful härskarteknik:
- Hon har fel översättning...

Tidningarna fortsatte sälja lösnummer och basunerade ut:
- Sturefelt ber om ursäkt.
Nej inte alls. Det står samma sak i alla översättningar. Men vad betyder det?
Jag väntar fortfarande på svar på min fråga.

När ska stjärnan tändas?

Därför startade jag denna blogg, som först hade namnet RELIGIONSDIALOG, men det uppfattades som att jag förde hela kyrkans talan, vilket jag inte gör.

Jag skriver på min fritid, och det är endast mina egna åsikter jag för fram, tydligt redovisade. Förhoppningsvis är tonen god - även om jag inte stryker medhårs - och kanske ibland med glimten i ögat.

Namnet ändrades till STURELLAS FOTOBLOGG där jag alltså berättar om mötet med min kristna tro och andra trosutövare, samt bildsätter med mitt eget fotomaterial.

Vart tar Livet vägen?
Se upp för Kruthuset i skärgården!

Mitt allra första blogginlägg den 3 dec 2009 handlar om en situation på Karlskrona BB, då min yngste grabb var nyfödd.
Det var adventstid men skulle sjuksköterskorna våga sätta upp adventsljusstakar i salarna?
Det låg nämligen en kvinna i sängen bredvid, vars sambo var muslim, och han kunde ju ta illa upp...

Jag glömmer aldrig den rädsla som vi tyst svalde - och våra sjukfönster förblev tomma...

Går det utför?

Rädsla i kombination med okunskap - och religiös analfabetism - är inte bra. Det är rent farligt!

Jag vill motverka båda, med den erfarenhet och kunskap jag har, dock bara med anspråk att uttrycka det jag själv har upplevt.

Den förtvivlan jag i botten känner stavas o i k o - f o b i = rädslan för det egna.
Varför är vi inte tacksamma för vårt land?

Den svenska självkänslan är usel. Har vi ingen stolthet? Är vi inte glada över det samhälle vi har byggt upp? Jag förstår inte det.

Jag är fostrad med en småländsk stolhet över vad skog och mark ger, händernas arbete, både i bön och hårda tag.

Samarbete.
Nu ska jag sjunga med min adventsstjärna, psalm 104:

LÅT HJÄRTAT ÖPPNA SIG
BJUD KRISTUS HEM TILL DIG

IDAG VILL HAN DIG GÄSTA OCH SITT FÖRBUND BEFÄSTA
HOSIANNA PRIS OCH ÄRA, VÅR KONUNG ÄR NU NÄRA.


Fader, jag vill att där Du är,
de också skall vara... alla.

Men ingenstans möter jag politiker som vågar stå upp för det vi har.
De ropar på en "värdegrund" att följa - ja du, när kristendomen fanns i tanke och hjärta, då saknades inte någon värdegrund!!
Eftertanke!

Bristen på värdegrund gör att det inte längre finns något "rätt eller fel". Katastrof! Allt är inte möjligt: Det finns gränser. (Läs inlägget om de Oljiga Marknadsflickorna, 20 nov).

Brist på innehåll.

Nu några tidningsurklipp på födelsedagen, sedan lite smaskig statistik innan kaffet.

AnnaCarin Leufstedt i Sydöstran inspireras av Gomorron Världen, P1:

- Men att SD skulle självdö trodde inte panelen. Orsaken är att de andra partierna blivit kampanjpartier som tappat markkontakten, och öppnat för ett parti som SD att kunna spela på människors rädsla av att ha övergetts.

En annan sa:
 Gör Jimmie Åkesson arbetslös! Våga syna kostnader, våga syna konsekvenser av att lämna över landet till muslimer, ty de tänker inte som vi. Och detta handlar inte om mänskovärde, detta handlar om att vi inte kan hantera situationen. Det är för svårt.

Även Miljöpartiets Sofia Bothorp undrar hur kommunens ekonomi ska räcka till.
Man kan inte ge något man inte har.

Gunnar Sandwall, Karlskrona, frågar vänsterpartiet hur de tänker i flyktingfrågan:

- Oron som råder på många håll gör att vi har ett ansvar att hjälpa folk i nöd. Men därmed inte sagt att vi ska öppna våra gränser och okontrollerat ta emot folk från världens alla hörn.
Vi har redan hundratals flyktingar som kommunen försörjer, och som saknar jobb.
Att öka detta antal, hjälper varken dem eller nyanlända. Kostanden till andra folk ökar. Kallas detta rasism?
Jobben är en förstahandsfråga  - för alla, säger Gunnar Sandwall.

För att slippa ta ställning, ropar många debattörer att vi är islamofober. Men det handlar inte om det. Det handlar om att vara kritisk mot allt som vi öppnar gränserna för, och syna det i kanten.
I alla andra fall är vi kritiska, men inte här...

... den där rädslan från sjukhussalen på BB kommer smygande igen...

Tänd! Var inte rädd!

Tack alla läsare som delar mina tankar en stund varje dag.
Tack även ni som inte håller med mig, men klaga inte, se till att agera själv. Böner till er alla.

Statistik:
På dessa tre år är antalet blogginlägg 842 st.
Publicerade kommentarer är 577 st.
Antal läsare över 3300 i månaden, ja det blir drygt 100 personer per dag, ibland fler!
Det är inte dåligt, för en så liten smal blogg som denna...

Jag har 19 följare, Jesus hade bara 12...

Nej fy, nu får jag sluta! Kan sju av er genast gå över till Jesus!?

Eller, kan inte alla ni trycka på följa-knappen så det blir 175 st och sedan sprida bloggen vidare så att många fler lär känna den kärlek, förlåtelse och försoning som Jesus Kristus har bringat hit till världen?

Tack och lov, Jesus har flest följare i världen, ty ännu är det så att kristendomen är störst - inte som maktfaktor för maktens skull, utan för kärlekens skull...

SAKTMODIG MILD OCH GOD
HAN GER DE SVAGA MOD

VILL DU TILL HONOM HÖRA, SKALL HAN DIG SALIG GÖRA!
HOSIANNA PRIS OCH ÄRA, VÅR KONUNG ÄR NU NÄRA.

Shalom! Guds Frid till er alla.

Helene Sturefelt,
- kalasbloggare, som även tackar Mie och Anne Sophie för stödet att våga starta för tre år sedan.
Rom 1:16 - Jag skäms inte för evangeliet.

Novemberkaktus-pynt i staken.

2 kommentarer:

  1. Tack för att vi fick hjälpa dig älskade Helene!
    Jag följer dina inlägg ;)

    SvaraRadera
  2. Tänk stt det är tre år sen jag började läsa din blogg, Helene!!! Oj va tiden far iväg, eller är det vi som far iväg kanske? TACK för alla kloka härliga fina blogginl. du skrivit, hoppas du fortsätter. Sååå bra du skrev igår om samarbete mellan olika människor, det borde ju finnas med i politikernas dagordning tycker jag! kram från Stina

    SvaraRadera