Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 6 december 2012

KALL ELLER VARM i LAODIKEIA


Sista båten fryser fast i tunn is.

Kalla vindar med stora mängder snö har ställt till det ordentligt i östra Sverige.
Följ med mig hem på en kylig promenad, från Karlskrona innerstad till Gullberna Park.
Minus 5 grader biter i skinnet - och fingrarna! - när mobilen ska upp för att fotografera...

Vilka roliga namn det finns här i staun!
- Pantarholmen... Långö... Saltö och Hästö...
Det är nästan som i Bibeln:
- Smyrna, Pergamon, Filadelfia och Laodikeia...

Borgmästarefjärden fryser vid Möllebacken.

De bibliska platserna finns än idag, en del levande, en del som ruiner.
Det är inga sagor som berättas, nej det är brevtexter och ögonvittnesskildringar från riktiga människor till verkliga mottagare, i församlingarna.

Från Blekinge till Turkiet. Från kyla till värme, från Karlskrona till Laodikeia.
Nu blir det undervisning i grekiska...

Först hette staden Laodikeia  Diospolis. Dios betyder Gud. Pólis betyder stad, med betoning på första stavelsen.
Diospolis var alltså Zeus stad.
Historieböckerna berättar att Antiokus II restaurerade staden (vi befinner oss år 261-246 före Kristus) och han uppkallade platsen efter sin hustru: Laodike.

Ni som är vana vid den gamla bibelöversättningen vet att man där skrev den latinska formen LAODICEA, men närmare det är närmare grundtexten att säga LAODIKEIA.

Laos = folk. Laodikeia = Folkets rätt.

Modern restaurering av Laodikeia.

Laodkeia var en rik stad. Det berättas att de skickade 100 kg guld till tempelbygget i Jerusalem. Romarna var vaksamma över denna handel, men tillät det.

Floddeltat i Lykos-dalen var mycket bördigt. Av mineralen där tillverkades en ögonsalva.
En stor textilindustri tillverkade fint linnetyg och svart ylletyg vävdes.
Staden var även berömd för sina banker och affärshus.

Men. Det är nu det kommer.

Trots sin rikedom tog församlingen inte tillvara på den största rikedomen; den andliga skatt som de fått genom tron på Jesus Kristus.

Egen bönestund vid en dopkälla i ruiner.

I Johannes Uppenbarelsesbok nedtecknas ett antal domsord eller "slutrapport" eller "avstämning i budgeten".. över församlingarna, som skall väcka dem till besinning:

SKRIV TILL ÄNGELN FÖR FÖRSAMLINGEN I LAODIKEIA:

SE, JAG STÅR VID DÖRREN OCH BULTAR.

OM NÅGON HÖR MIN RÖST, OCH ÖPPNAR DÖRREN, SKALL JAG GÅ IN TILL HONOM OCH ÄTA MED HONOM, OCH HAN MED MIG.
DEN SOM HAR ÖRON, HÖR VAD ANDEN SÄGER TILL FÖRSAMLINGARNA!
                                       Joh Uppenbarelses bok kap 3:20

Men man bör läsa hela stycket, vers 14-22, för att förstå sammanhanget. Där blir trons ord konkreta:

- ni är blinda, trots er fina ögonsalva!
- ni är nakna andligt sett, trots era fina linnekläder!
- ni säger att ni är rika och ingenting saknar, men just du är ömkansvärd!

Jag skall strax förklara...

Håller trons lina?
Är du förankrad i Kristus?


Den stora turistbussen hade stannat och alla vi resenärer klev ut och såg en fantastisk natur.
Nere i Lychos-dalen rann frisk, kallt vatten och uppe bergen fanns de varma källorna.
Nu kommer de välkända orden om att vara antingen kall eller varm:

- Så säger han som är Amen, det trovärdiga och sanna vittnet, början till Guds skapelse:
Jag känner dina gärningar, du är varken kall eller varm! Men nu är du ljum, och varken kall eller varm, därför skall jag utspy dig ur min mun…   Joh Uppb 3:15-16

Här låg en gång ett romerskt badhus.

Det är starka ord, men plötsligt fick orden liv:

Som kristen skall du och jag antingen vara en kall och uppfriskande dryck för den som är trött och överhettad – eller:
Som ett varmt bad för den som är frusen…

Men inte likgiltigt ljummen!

Tänk dig själv när man skall ta ett glas vatten och dricka – är det ljummet då spottar man ju ut det! Odrickbart!
Eller då man vill krypa ned i badkaret - då ska det inte vara mesljummet!

Bussen tog oss vidare till ett turkiskt varuhus där vi fick handla kläder – där jag köpte denna tunika med glittrande plastdroppar, formade till ett hjärta, för att jag aldrig skall glömma denna liknelse, att vara varm eller kall, men inte likgiltigt ljummen för Gud eller min medmänniska.

Varm eller Kall.
Men inte likgiltigt ljummen!


Tänk dig nu att Jesus står framför ditt hjärtas dörr…

Kan du för din inre syn se hur det finns ett handtag där – på insidan…
Jesus är hos dig på eget initiativ. Gud själv tar initiativet, han är redan där, hos dig, utan att du ens har bjudit dit honom.

”Någonstans bland skuggorna står Jesus”, som Torkel Sehlin sjöng på Ulvsmålafestivalen.

Köp den. Hör av dig.

Men om det finns en skugga, så finns det ljus.
Jesus höjer handen till en knackning. Hör du den? Öppnar du?
Det är så många som vill ha vår uppmärksamhet – ofta handlar det om pengar och konstumtion, eller en politisk röst. Vad är Jesus ute efter?

Det står att han vill komma in, för att äta tillsammans med oss.

Äta… Det kommer en tid då hungern efter Guds ord skall bli så stor att den inte kan mättas…
Jesus vill ge oss andlig näring – långt bortom vår prestation.

Det är inte så att Gud älskar dig mer bara du är snäll…

Vad gömmer sig i skuggorna?


Nej, det handlar om att försonas med allt det som gömmer sig i skuggorna.
Jag citerar ur Ulvsmålaboken:
Jesus är Guds ljus på jorden. När vi kommer honom helt nära, då driver hans kärlek ut allt som bott i skuggorna: rädsla, bitterhet och vrede. Det tåler inte hans ljus.

Det gör ont att komma ut i ljuset. Man bländas och känner sig nästan blind. Det onda släpper dig inte så lätt. Du måste ta ett beslut:

- Nu räcker det! Adjö till mörkrets makter.
Innan ögonen vant sig, ser man ingenting mer än detta bländande vita. Men efter en tid, när du vant dig vid Jesus, träder hans konturer fram.

Det finns en blick att vila i, en famn att luta sig emot och en förlåtelse som renar dig vit.

Allvarligt talat, ögonen ser inte mycket. Här hjälper inga ögonsalvor!
Det är hjärtat som ”ser”. Det är hjärtat som vet!

Väntan. Kruthuset i bakgrunden.


Jag vet att det är dags Herre, denna adventstid 2012 ska jag inte bara tända mina ljus i adventsljusstaken, nu skall jag öppna för dig.

Och med trevande hand öppnar du ditt hjärtas dörr, och säger:
- Välkommen Jesus, vill du hjälpa mig städa?

LÅT HJÄRTAT ÖPPNA SIG, BJUD KRISTUS HEM TILL DIG
IDAG VILL HAN DIG GÄSTA, OCH SITT FÖRBUND BEFÄSTA.
Psalm 104 vers 4.

Slut citat.

Solnedgång vid Långö-bron.

Det tog 1 timme att gå hem från stan.

Detta bibelstudium du just läst, återgav jag i Torsås i tisdags, på deras adventsvesper.
Trots snöoväder och mörker kom 35 personer och delade den kristna gemenskapen, i sann värme.


Så vänner, här gäller det att inte vara likgiltigt ljummen, ty då kommer den gudomliga kräksjukan... och vi spottas ut, oanvändbara.


Riksdagen ligger illa till... De vågar inte sätta gränser för kriminella gäng (jo, KD).
Det betyder att i det fantastiska gränslösa landet Sverige är det tillåtet för kriminella föreningar att härja fritt! VA??
Men det är inte tillåtet att be en bön i kyrkan på skolavslutningarna...
Var är Folkens rätt?! Jag ropar på Laodikeia!

Och jag gråter tyst, men skymtar plötligt en blå kors-skugga i snön: Det finns hopp.

Någonstans i skuggorna står Jesus...

Nej, jag tror jag går över isen och emigrerar till... Långö? Pantarholmen... elller Kruthuset kanske?
Snart smäller det...

Kalla handen. Med värme.
Helene Sturefelt.

Blå skugga i kors-ningen.. ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar