Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 1 december 2012

SABATON i ÖSTERSJÖHALLEN


SABATON till Karlskrona 29 nov.

Historiska krig och Karl XII...
Nej, power-metal-bandet Sabaton är inget för mig, tänkte jag och slet med varptrådarna som glidit ur vävskeden...
Men lokalradion intervjuade detta hårdrocksband från Falun och intresset tändes mer och mer.

Det var inte bara datorn som krånglade i torsdags, även vävstolen var på tvären... och mitt humör var kört i botten.
Vad gör man då?
Jo, då är det bara hårdrock som kan återställa energibalansen!

En  torsdagskväll i staun.

Men tveksamheten satt i:

- Sabaton har återupptagit sitt korståg över världen och anländer till Karlskrona, skrev BLT.
Det genomgående temat för senaste CD Carolus Rex är historiska krig och slag.
Frontmannen Joakim Brodén har tagit hjälp av historikern Bengt Liljegren för att få rätt på den svenska stormaktstiden.

"Du tronar på minnen från fornstora dar..."

I Östersjöhallens entré möttes vi av ett öronbedövande oväsen.

Förbandet Raubtier fick mig nästan att vända i dörren. Vapenromantik och pubertalt vrål, med mesta möjliga decibel är bara dåligt.
Gapig attityd och inget att säga...

Om man bara lever i städer och industrier med bullrande maskiner, ja då kan "musiken" inte låta på annat sätt än som detta norrlänska vidunder...
Då låter min dammsugare bättre.

Raubtier - omogen vapenromantik.

Synd att vi missade Dynazty, men nu fokuserar vi på Sabaton.

Med glada leenden sprang de in på scenen och hälsade Karlskrona.
Alla visste vad som gällde. Med en gång var de knutna nävarna uppe i luften.
Sabaton sysslar med modern krigföring, utan vapen, bombplan eller kavallerier.

Men bara efter 5 min tvärstannade det:
- Ett brandlarm har gått och vi måste utrymma lokalen... nej det är inget skämt...
- Se det som något unikt ni är med om, sa Joakim Brodén.
Vi kände ingen rök, men visst...

Dryga tusen personer började röra sig förvirrat mot utgången...
Inte skulle väl ett brandlarm få sabba för Sabaton? som Maria Gadd skrev i Sydöstrans recension.

- Vänta! Nya besked! Det var falsklarm... sa säkerhetsansvarig personal.

Slagfältet återintogs och Sabaton sparade inte på det musikaliska krutet.
Den aggressivaste krigslåt jag har hört fick handbollshallen att vackla...

Alla händer upp.

Jag blundade och tänkte:
Jag är på ett gym där tränaren leder en övning med att stärka armmusklerna...

Eller, jag såg de senaste nyhetsrubrikerna fladdra förbi:
Tänk om det var sverigedemokrater som bar sig åt så här...
Eller islamiska brödrasällskapet i Egypten...
Hu!! Släpp ut mig! Var är utgången??

Men Joakim sa:
- Detta är som en teater...

Det är inte på riktigt.
Sabaton beskriver en gammal händelse. De förespråkar inget, de uppmanar inte till något.

Ungefär som Gamla Testamentet, tänkte jag, där gammal historia berättas, utan uppmaning till fortsatta aktioner - snarare att invänta Messias, som skall komma, på en åsna...

Nåväl, jag accepterade situationen.

Karolinens Bön.

Dags för Karolinens Bön. Där ber krigaren Fader Vår innan han går ut i strid...

När bandet tidigare frågde sina fans om vad de tyckte om texten, sa min vän Anne Sophie att det var viktigt att de behöll refrängen, som alltså är en hårdrocksvariant av Fader Vår.
Lyssna här.
http://artists.letssingit.com/sabaton-lyrics-karolinens-bon-1fsntd1

Hon menar att genom att använda bönen på fel sätt, så sviker människan kristendomen, för sin egen vinnings skull...

Det hade bara gått 15 min och hela Östersjöhallen lät som ett frikyrkomöte... !
"Fader vår som är i himmelen"... med knutna nävar i luften... inte knäppta händer.
Konstigt... Häftigt...
Ett alternativ till den Nya Handboken som är på gång...?! ; )

Gå till källan. Ta reda på själv.

Vilken energi! Det var så kraftfullt att sångaren höll på att tappa byxorna... Livremmen höll inte.
Kvickt var det någon i publiken som drog av sig sin vita livrem och kastade upp den till honom.
- Åh! Tack! Karlskrona! Vilket mottagande!

Mitt känsliga sinne såg bara glädje, vänliga leenden, ingen vrede och inga aggressiva utfall.

Men jag vågade knappt andas. Mina inre tabun var som en slags brandvägg...
Motvilligt tänkte jag att detta som Sabaton gör, kanske är precis nödvändigt?
Lyfta upp svensk krigshistoria och syna den i sömmarna.

Moral och religon förenar
Mod och brödraskap består
Att smäda Guds namn, möta döden.

Offensivens man, soldat i Jesu namn
Tills han vitögat ser karolinen marscherar fram
Lade sitt liv i Guds hand
för sin konung och fosterland.

T-shirt 250 kr. För att göra reklam?

Nästa låt handlade om en krigstrött man i "Art of War", inspirerad av den kinesiske filosofen Sun Tzu.

I will win, but never fight
that´s the Art of War.

Detta är en helt ny värld för mig, som inte kan något om det militära.
Men det var inte bara unga, arga män i publiken, det var lika många vanliga tjejer och kvinnor - med behov att få lätta på vardagens spänningar...

På andra sidan stan spelades ishockey, där vårt lag KHK besegrade mästarna Djurgården med 5-2!
Vilket tryck i Karlskrona!
I landslagsmatcher sjungs ju nationalsången, men inte ikväll. Dock är det ju just detta som Sabaton bearbetar; "Du gamla du fria, du fjällhöga Nord":

DU TRONAR PÅ MINNEN FRÅN FORNSTORA DA´R
DÅ ÄRA DITT NAMN FLÖG ÖVER JORDEN..

Hur ställer vi oss till detta idag?
Det finns en trötthet i att ständigt förneka sitt ursprung och vara "politiskt korrekt".
Och det finns en mycket farlig klyfta mellan den politik som bedrivs, och den verklighet som vi lever i.
Hjärnan gick på högvarv.

Rocka loss nu!

Hängivet. Som i kyrkan!

- Vilken publik ni är, Karlskrona! Det är första gången vi är här, vilket mottagande! Ni sjunger med i alla texter, otroligt. Visst var det Karl den elfte som byggde er stad?

Joakim Brodén kan sin historia. Publikkontakten var den bästa tänkbara.
Och som publik älskar man att kunna påverka bandet på scen och få en reaktion.

- Det är bara torsdag! skrattade sångaren, ni ska upp imorrn och gå till jobbet/ skolan!

Så var hårdrocks-krigsteatern slut, och efter en och enhalv timme tändes lysrören obarmhärtigt i sporthallen.
Förtrollningen bruten.
Allt över. Nä... och vi missade bussen precis...

Jag har fått mycket att fundera på.
Imorgon är det 1 Advent och då kommer Jesus ridande på åsnan, sårbar, inte stridbar. Fridsfursten.

Från hårdrock till Hosianna.
Sådant är mitt liv. Tack Gud.

Helene Stureton Sabafelt.

1 kommentar:

  1. Här har jag bloggat om min tolkning av Karolinens Bön
    http://annesophiesdagbok.blogspot.se/2012/12/karolinens-bon-med-sabaton.html

    Blessings

    SvaraRadera