Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 6 januari 2013

ÖSTERLÄNDSKA STJÄRNTYDARE


Dig vill jag följa.

De kom från Östern, soluppgångens land.

De var skickliga på att tyda tidens tecken.
Babylonsk och persisk vishet grundades i matematik och astronomi, som blev till astrologi.

Men centrum för världens händelser låg inte där, i Fjärran Östern.

Vi i vår tid söker oss ju hellre till österländska vishetsläror än att gräva där vi står...
Kristendomen har stundom blivit förstörd av "makt-missbrukare". Det kräver ibland mod att ta sig förbi det.

Yoga, meditation och buddhism är accepterat, lite lagom filosofiskt, men utan Gud.

Den som dristar sig att säga: - Jag är kristen...
... kan råka ut för att få försvara både korståg och påvedöme. Vem vill det? - när det istället handlar om att man lever i en gemenskap med Kristus själv.

Kört fast i religionsdialogen.

Jag tror att varje tid och varje uppfattning har en öppen dörr mot det gudomliga. Men alla vägar leder inte fram.
Jag ska förklara hur jag tänker.

De vise männen, som får uppmärksamhet i Trettonhelgen, åkte ju faktiskt fel med sin delegation.
De tog förgivet att "judarnas nyfödde konung" skulle finnas i kungapalatset i Jerusalem, förstås.
Men icke.
Herodes blev mycket förvånad, och oroad... Vad är detta??

Nu började falskspel och utnyttjande. Inte av godo. Inte av Gud.

Stopp!

De vise männen läste av himlatecknet fel... hur var det möjligt?
De var tvungna att gå till Skriften för att få sista pusselbiten.
Matteus berättar:

HERODES SAMLADE ALLA FOLKETS ÖVERSTEPRÄSTER OCH SKRIFTLÄRDE OCH FRÅGADE DEM VAR MESSIAS SKULLE FÖDAS.
DE SVARADE:
- I BETLEHEM I JUDÉEN.

De vise männen begav sig norrut, och kom rätt.

Krubbans stall i Fredrikskyrkan.

Jag har en gammal kortbok i min bokhylla, "Vad säger stjärnorna?" - Berghs horoskopbok - en sån där bok man läser i smyg...
Man utgår från en vanlig kortlek, där varje valör har sin pondus.

Läsningen är fascinerande. Den psykologiska insikten är stor, både motgångar och medgångar döljer sig i korten, samt en andlig aspekt:

- Det är lektioner i dygder och moral, i respekt för ordning, skönhet, tolernas samt en tro på ett Högre väsen, och på släktskapet mellan människans själ och detta gudomliga väsen.

I en vanlig kortlek... hjärter, klöver, ruter och spader.

För att symbolerna ska samverka utan lättsinne eller förakt, måste både uttolkaren och klienten stilla sig inför detta Högre väsen...
... och ha den Heliga Skrift vid sin sida, menar jag.

Ty annars kommer man fel, såsom de vise männen gjorde.

Den sista pusselbiten finns hos profeterna, och i evangeliet.
Kännetecknet är en Gud som älskar. Den värnlösa allmakten.

Jag ser predikstolen genom krubban!

Jesus själv talar varmt om drottningen av Saba, minns du henne?
Det står i ett sammanhang där mänskorna inte ville ta tidens tecken på allvar. De orkade inte bry sig... Då säger Jesus:

SÖDERNS DROTTNING SKALL UPPSTÅ VID DOMEN TILLSAMMANS MED MÄNSKORNA I DETTA SLÄKTE, OCH BLI DERAS DOM.

TY HON KOM FRÅN JORDENS YTTERSTA GRÄNS FÖR ATT LYSSNA TILL SALOMOS VISHET,
MEN HÄR FINNS NÅGOT SOM ÄR FÖRMER ÄN SALOMO...
                                                                                 Lukas 11:30

Salomos vishet finns nedtecknat i Ordspråksboken och Höga Visan i gamla testamentet.
Där finns Kristus dold... liksom han döljer sig i många andra vishetsläror.
Och det hade drottningen av Saba upptäckt!

Läs mer om denna spännande kvinna i 1 Konungaboken kap 10.

Wachtmeister Galleria, Karlskrona.

Jag vill ha en livsåskådning som inte leder mig fel.
Jag vill följa en stjärna som inte heter "Ego" eller "Idol" eller...

Ju mer jag har läst i min bibel, desto mer har avslöjats för mig.
Stycke efter stycke öppnar sig, och bokstävernas svärta får liv av helig Ande, och jag anar den värnlösa allmakten, i krubban.

Vilda Västern eller Fjärran Östern?
Inget av det.
Världens centrum är i Betlehem, och så småningom även Jerusalem.

De vise männen gick fel, men det var en nödvändighet.
Om de hade kommit rätt på en gång, hade den tidens makthavare inte kunnat legitimera nyheten, och då hade den kanske stannat i Judéen...?

Det betyder att vi måste gå fel ibland på livets väg, för att komma rätt... Men jag vill inte.

Endast bussar. Inte kameler.

Och jag läser eftertänksamt vad Ruter Tio säger:
- Instängd i en cell, offer för omständigheterna, lönande att ändra attityder...
Spader Åtta:
- En tillfällig tillflyktsort, vila och rekreation...
Hjärter Kung:
- En god och mild man vid din sida...

Så, vad hjälper det om man kan tyda all världens stjärnhimlar, om man inte kan tyda sitt eget liv?

Tack Gud för varje tids visa kvinnor och män.
Hjälp oss var och en att hitta Din stjärna, som lyser oss hela vägen fram till Dig, Gud.
Förlåt mig när jag inte vågar gå fel... Amen.

Helene Sturefelt,
- en kvinna som fått spader, med för lite ruter i... men som funnit Den Värnlösa Allmakten - hos Kristus.

Lämna företräde för österns vise.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar