Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 15 mars 2013

NYE PÅVEN FRANCISKUS och de kvinnliga BEGINERNA


Vit rök från vårt fjärrvärmeverk.

Så har den vita röken bolmat ur skorstenen i Vatikanen.
Det gick relativt lätt för kardinalerna att komma överens om att välja argentinaren Jorge Mario Bergoglio till påve.

Jag läser att han har varit ärkebiskop i Buenos Aires och är den förste latinamerikanaren på posten.
Det var på tiden.
Men han blir också den förstse jesuiten att väljas till påve, hm, jag vet inte vad jag tänker om det.

Också en påve-stol.

Gillar dock det påvenamn han valt: FRACISKUS den I.

Det bådar gott för den ekologiska helhetssynen på Skapelsen!
Det bådar gott både för människor och djur - om han nu verkligen vill verka i Franciskus anda, vilket jag hoppas.

Frågan är bara hur det blir för oss som inte är "män-i-skor" utan bara är kvinnor... Och alla barnen...

Följ med på en vandring till Karlskronas "Manhattan" - Saltö - där snön vräkte ned igår.
Medan jag försökte samla alla mina tankar och känslor kring detta - påvar och kvinnor - så fotograferade jag snöflingor, med suddigt resultat...

Fånga flingan!

Till Påven Franciskus den I, öppet blogginlägg från Fru Fransson:

Bäste Kyrkoledare,
Den dagen du verkligen lever som den Petrus du vill företräda, då får du min respekt.
Petrus var en gift man, enligt evangeliet, och hade säkerligen barn.

Det betyder att du missat en stor poäng, bäste kyrkoledare.

- Gift dig!

För att slippa sublimera all sexuell energi så är det gott för människan att leva i äktenskapet.
Det är också gott att ha barn runt sig, så man inte frestas att titta för mycket på andras...

Den andra skon halkade tydligen av.

Det andra jag till säga till dig, bäste kyrkoledare, att om du skall vara "Kristi ställföreträdare" så bör du ha samma attityd till kvinnor som Jesus hade:

- Tant Hanna var den förste predikanten som talade om Jesusbarnet när han bars fram i templet, endast några dagar gammal.

- Jesus fördömde inte den kvinna som männen ville stena. Han gav henne en social upprättelse.

- Den samariska kvinnan vid Sykars brunn fick också tillbaka sitt mänskovärde och tog plats i samhället igen.

- Maria från Magdala var en av många kvinnor som först fick möta Jesus, uppstånden från de döda.

Bäste Franciskus den förste, när du själv kan leva så här som Jesus gjorde, då är du trovärdig!
Jag väntar...

Ber om klarhet. Och klarsyn.

Medan jag väntar, läser jag om kvinnorörelsens föregångare i det medeltida Europa.
Min kompis har gett mig en artikel om Beginerna, känner du till dem?
Inte jag heller.

Dessa proto-feminister uppkom i 1200-talets Europa där kvinnor levde självständigt och hade aktiva roller i samhället.

På grund av de många krigen blev det ett kvinnoöverskott när männen slaktat varann.
Vad skulle kvinnorna göra då?

Inte alla ville gå i kloster för att få en försörjning.
Det fanns tillgång till privat undervisning för kvinnor, så många var relativt välutbildade - ja, så långt som samhället tillät på denna tiden, vill säga.

Vi berfinner oss geografiskt i Nederländerna.

Jag befinner mig vid Saltö hamn.

Lisbeth Lindeborg, som skrivit denna artikel i Svenska Dagbladet 8 mars 2013, lyfter fram dessa kvinnliga sammanslutningar.
De kallades för BEGINER.

Historiska källor är ofta dunkla, men här pekar de fram mot den fromme och förmögne prästen Lambert le Bègue i belgiska Liége, på 1100-talet.
Han tog det första steget till hjälp för kvinnorna.

Lambert ställde ett hus till förfogande för krigsänkor och unga ogifta kvinnor.
Villkoret var ett sedesamt liv och att ta sig an sjuka och utstötta.

Så småningom växte dessa beginska sammanslutningar av kvinnligt kollektiv sig allt starkare.

Ledig Etta. I trädet, alltså.

År 1216 erkände dåvarande påven bildandet av Begin-gemenskaper.
Kvinnans plats stärktes ytterligare av helgonförklaringen av Elisabeth av Turingen år 1235.

Bäste Jorge Mario Bergoglio, om du kan din egen historia, så ber jag dig komma ihåg denna händelse!
Väck upp de gamla Begin-konventen och gjut nytt liv i kvinnans plats, både i samhälle och kyrka!

Gör inte som den påve som, år 1311, drog sin skyddande hand bort från dessa kvinnor.
Ditt civila namn kan leda dig.
Jag ber...

Kajorna flyr från Ekholmen.

Att det skall vara så svårt med könsroller...

GUD SKAPADE MÄNNISKAN TILL SIN AVBILD, TILL MAN OCH KVINNA SKAPADE HAN DEM.
                                                          1 Mosebok 1:27.

Just nu önskar jag att jag vore könlös. Idag är jag "hen". Neutral. Bara människa, liksom.
Utan värderingar hit och dit.

Jag orkar inte med de förväntningar som ställs på kvinnor. En man har självklar rätt att sätta sina gränser och vara tydlig.
Men om en kvinna gör det... då! Aj.

Jag hävdar min maskulina sida och klär mig i långbyxor, fast slipsen får hänga kvar...
Det är fortfarande kallt ute så jag sätter på mig en tehuva, en sån där spetsig mössa du vet... som ska hålla värmen... i kyrkan...

Visa oss Herre din väg, bad heliga Birgitta.

Med rätt att vara människa - Helene Fru Fransson Sturefelt, maskulin feminist - i bön för den världsvida kyrkan.

I bakgrunden sjunger Anton Ewalds sitt melodifestival-bidrag: Begging...
Yes, I´m begging for mercy upon us all.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar