Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 3 april 2013

EBB OCH TJÄLE, sommartid?


Krutviken mot Hästö.

Det talas om isar som smälter och höjer vattennivån.
Men här är det ebb... och isen ligger tjock som aldrig förr!

Det talas om temperaturhöjning och klimatförändring.
Men här ligger tjälen som ett lock, ca 2 dm tjockt.

Ebb och tjäle.
Flod och värme.

Väntan först. Flöde sedan.

Naturen är en ständig biktspegel.

Ebb och tjäle. Och vassa skärvor...

- Det som inte dödar, det stärker, säger cynikern.
- Jag skall inte dö, utan leva och berätta om Herrens gärningar, säger den troende (Psaltaren 118:17).

Bilen fick körförbud i år också, men denna gång bara 1 anmärkning.

- För att vara en så gammal bil, Opel Astra - 96, så är den över genomsnittet i allmäntillståndet. Byt nu spindelleden vänster fram så du inte kör i diket.

Tackar. Jag och bilen hör ihop. Bilens dom är min dom. Det ljusnar!

Domkraft...  Smaka på det ordet!

Teologi-teknik.
Teknisk teologi.

Vattnet drar sig ur.

Jovisst körde jag i diket, inte bokstavligt men relationsmässigt då jag markerade min gräns, men nu är spindelleden bytt och jag har övat in snälla glosor, som ändå skapar distans och luft.

När bilen var lämnad på verkstan i morse, gick jag hem.
En ljuvlig stund med morgonsol över Wämö kyrkogård och Krutviken, med skärgårdsisen ännu tung.

Dagsmejan har tunnat upp isen i kanten och jag fick se ett svan-par där en främste agerade isbrytare... Häftigt!

Ser du hur den kliver genom isen?!

Vårvinterpsalmen 517 sjunger i mig, den är min följeslagare:

VÄRLDEN SOM NU FÖDS PÅ NYTT, PÅNYTTFÖDER GLÄDJEN,
HÄR PÅ JORDEN VANDRAR ÄN DEN UPPSTÅNDNE HERREN.

ÖST OCH VÄST OCH SYD OCH NORD,
ELD OCH VATTEN, LUFT OCH JORD SJUNGER PÅSKENS PSALMER.


Vad rinner ut här?

Vattennivån är mycket under det normala runt våra kuster just nu.
Stenar, rör och ledningar blir synliga, sådant som annars ligger gömt.

Vart tar vattnet vägen egentligen när det sugs ut från våra kuster?
Är det som sommartiden - man flyttar på en timme och spottar tillbaka den efter ett halvår?

Ebb och flod även i klockan?

Ett digitalt sug där vi manipulerar tiden. Se till att behålla sommartiden nu, så vi slipper gå in i depressionsmörkret till hösten!

HÖR HUR FÅGELROPEN HÖJS! HAV OCH STRAND SIG GLÄDER.
SE HUR MARK OCH TRÄD TAR PÅ SINA SOMMARKLÄDER.

GENOM TJÄLE, KÖLD OCH DÖD, TRÄNGER SOLENS ELD OCH GLÖD.
DET ÄR PÅSK PÅ JORDEN.

Genom tjäle, köld och is...

Ibland är det skönt att gå över kyrkogården.
De dödas vilorum ger perspektiv på livet.

Bytte några ord med killarna som sköter dödens åker.
Såg en speciell gravplats, stannade till, fotograferade i knähöjd och fångade... ?!

UR ETT OUTTÖMLIGT DJUP SKAPARKRAFTEN FLÖDAR.
LIV GER LIV OCH SKÖRD GER SÅDD, SÅDDEN NYA SKÖRDAR.

DÖDEN FRÅNTOGS ALL SIN MAKT, KRISTI KROPP I GRAVEN LAGD.
UPPSTÅR OCH FÖRVANDLAS.

Uppstår ur graven!
Sturellas unika fototeknik...


VI I HONOM ÅTERFÅR ALLT SOM GICK FÖRLORAT.
PARADISET NU FÖR OSS ÖPPNAR SINA PORTAR.

INGET SVÄRD! FRÅN DÖD TILL LIV KALLAS VI ATT LEVA I
ALLA SOMRARS SOMMAR.

Gå in och kolla min nyskapade sida Behåll Sommartid Året Runt!

http://www.facebook.com/#!/BehallSommartidAretRunt

Krutvikens frusna ebb.

I väntan på vårfloden,
Helene Ebb Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar