Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 16 april 2013

KRITIK - JA. FOBI - NEJ.


Småhus... Låda till salu. Eller sanningen...

Varför tystas kritik mot islam och kallas för fobi?
Är islam undantagen demokratisk granskning?

I takt med vår religiösa okunnighet får vi allt svårare att tala om, och med, varandra i religionsfrågor.
Ingen vill bli avslöjad, därför är det bättre att tiga eller tysta andra.

Så mycket större blir då ansvaret på oss som har intresse/ personlig tro/ och utbildning i religionshistoria.
Vi måste tala!

Rätta vägar är inte alltid lätta vägar.

Lätta vägar är utan snö och dubbdäck.

När kritik kommer, då blir man rädd, drar till med stora släggan och kallar det för "fobi" och tycker sig vara politiskt korrekt.
För ty, alla ska ju få plats.

Om jag som kristen skulle ropa på "kristofobi" så fort min tro blev kritiserad, så mister ordet sin betydelse.
Kritik betyder inte skräck!

Ingen höjer på ögonbrynen om kyrkan får kritik.
Vi är vana vid det, och även tacksamma för att insyn och kritisk granskning finns.

Här finns ingen dold agenda.

Allt ska ut i ljuset, inget dolt här.

Javisst! Alla ska få plats.

Men alla ska följa de demokratiska reglerna och följa samma agenda.
Därför är det så nödvändigt att syna detta som har hänt med Omar Mustafa, ordf i Islamiska förbundet.
De värderingar som finns där, stämmer inte med de som Socialdemokraterna har.

Alltså får han välja.
Inte bli ett offer för ett uteslutande. Stå för dina åsikter!


Bromsa inte debatten.

Med intresse läser jag Sydöstran (S):

* Sara Sakhini, SSU ordf i Sölvesborg, är en ung kvinna som inte riktigt hänger med:

"Självklart skall man ta avstånd från allt som är kränkande, rasistiskt och antisemitistiskt, det går ju emot vad vi socialdemokrater står för!"

- Kära Sara, det är just därför Omar Mustafa inte kan vara med i (S) eftersom han är fostrad i den muslimska kontexten, där Koranen dikterar helt andra villkor än svensk demokrati.
Skaffa dig en översättning från arabiskan så att du själv kan läsa dessa Suror, och komma till insikt.

"Vi fortsätter kämpa för allas lika värde och allas lika möjligheter".

- Kära Sara igen, jag är så glad att du är här i Sverige, du är redan präglad mer på vår mänskosyn, med grunden i kristendomen "ty så älskade Gud hela världen"... inte bara vissa.
Det finns hopp för dig!

Lär känna din muslimska syster, feministen Bahareh Andersson, som skriver ett skarpt inlägg till statsminister Reinfeldt, på Newsmill:

http://www.newsmill.se/artikel/2013/04/14/v-gar-reinfeldt-vara-lika-rakryggad-som-l-fven-mot-islamisterna

Säljer inte min själ.

Bahareh Andersson lyfter fram en moderat politiker - Abdirizak Waberi - som sitter i riksdagen, som också har varit ledande i muslimska förbundet.

- Ska inte han också synas? Läs hennes tuffa frågor!

Sydöstrans ledarskribent Robert Sundberg, skriver den 15 april 2013:

- Medielogiken är att beslå socialdemokraterna med brister.
Men att en borgerlig politiker skatteplanerar på ett omoraliskt sätt är inte lika intressant ur mediasynvinkel...

Till slut gick trådarna av för Omar Mustafa.
Hur länge håller de för Abdirizak Waberi? undrar jag.

Går åsikten igenom besiktningen?


Gud har lagt en väldig nöd på mitt hjärta för muslimerna.
Även om jag är delvis sjukskriven så tar jag min vandringsstav och går ut och ber i skogen.

Igår ringde jag en av mina vänner i St Klara, Stockholm.
Han kommer från Iran och var muslim, hård och principfast, med starkt rättvisepatos.

- Men det fanns ingen kärlek hos mig, sa han. Islam är underkastelse, inte kärlek. Vi föraktar ert prat om kärlek!
Ända tills jag insåg att den synd jag orsakat, skulle straffas i evighet av Allah...

St Klara kyrka, Stockholm.

När han kom i kontakt med de kristna i St Klara, mötte han en värme som var helt ny för honom.
Den gnagande rädslan och tomheten fick honom att börja fråga dem om deras tro och Gudsbild.
- Det var som att komma hem!

Gud är en älskande far, eller mor, som känner oss inifrån och ut. Vi får förlåtelse för Jesus skull. Hans blod på korset skyddar oss, vi skall inte döda mer, inte spilla mer blod!

Jag tror att han förstår mer av kristendomen än jag gör...

På knä, för korset...

Nu står han på Plattan på Sergels torg och predikar:

- Vänd om mina landsmän, bröder och systrar! Vakna Sverige! Var inte så naiva! Hjälp oss att hjälpa människor till tro på den Gud som älskar.

Det var en gråtdag igår. En vredesdag, en förtvivlad dag. Men maktlöshet och vanmakt kan vändas.

- Be och fasta! sa min vän, bed och fasta! Herren är med, herren är med oss! Ingen går ensam. Ingen!

Omslut alla muslimer i Karlskrona med Guds kärlek! De behöver bli fria från Koranens verser som bara skrämmer och vill döda, det är onda ord!

Sade en före detta muslim, med full kraft, och med en böneenergi som var alldeles fantastisk.

Det finns hopp.

Det handlar inte om "rätt och fel". Jo, det gör det, det också, men det tar vi en annan gång.
Innerst inne vet vi vad vi menar när vi säger G U D -  det Goda, det Heliga, den alltigenom Kärleksfulla.
Vi vet när vi hittar rätt...

Till dess får vi fortsätta tala öppet med varann, fråga, samtala och kritisera - och be!
Inte komma med härskartekniker som tystar det offentliga samtalet.

Jag som ifrågasätter är inte rasist.
Jag som kritisterar är inte islamofob.

Däremot undrar jag om inte den som själv uttalade det, är det... Livrädd för religion, och islam i synnerhet.
Ja, det kan vi vara, precis som vi skall vara livrädda för all religion som kidnappas och missbrukas av makthavare.

Maken till domkraft... har jag aldrig sett! Jodå.

Avslutar med att konstatera att maken och jag lyckades byta hjul (inte däck) på bilen i år igen.
Jag skruvade lika mycket. Blev lika skitig, jag lovar!

Pengen vi sparade ger jag i kollekten.
Eller till en glass...
Vad tycker du? Vilket är mest politiskt korrekt? - - -

Korrekt?


Jo, en sak till. Hittade en artikel i min klippbok:

Redan för tio år sedan ställde jag denna frågan i våra lokaltidningar:
Är islam en tolerant religion? 5 nov 2003 och efterlyste dialog.
Den kom aldrig. Inte då.

Men nu hoppas jag det på allvar börjar lossna!

5 nov 2003.


Kritiska hälsningar,
- med största möjliga kärlek (från Gud alltså! Jag är bara en liten skruvdragare...eller snarare skruvlossare!)

Helene F Sturefelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar